Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur köper man en ny spis?


gallstax

Rekommendera Poster

Titeln låter konstig, men jag vet inte hur jag ska söka.

Jag ska ha en 50 cm bred spis. Spänningen är 230 volt och säkringen

är 16A.

Amperetalet är nästan aldrig angivet.

Någon som har ett tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har ju inte prisjakt något villkor för om spisen klarar sig på bara en fas eller om den kräver fler utan det man får göra är att utgå från https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s378548016, som är 34 spisar som uppfyller villkoren för 50 cm bredd och 230 V, och sen gå in på respektive tillverkares webbplats och läsa om hur varje spis ska anslutas. Om det inte står på något förståeligt sätt kan man kontakta tillverkarnas kundtjänster. Många spisar är omkopplingsbara beroende på hur många faser som finns tillgängliga.

 

Om du kan komma ner till ett fåtal spisar genom att att du har andra önskemål, typ färg, funktioner, maxpris och hälltyp, kanske någon här kan hjälpa dig att tyda informationen på webbsidorna för de modellerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titeln är faktisk inte konstig.

 

Att köpa spis är inte lätt när tillverkarna inte riktigt kan beskriva just det du efterfrågar.

En av de 34 i Cecilias länk, jag faktiskt en av de fyra om man filtrerar på "gjutjärn", anger "230 V", samt en max anslutningseffekt.

"230 V" betyder för mig (i normala fall och inte när det gäller spisar) "Enfas 230 V". Angiven effekt tyder på annat..

Klickar man in sig till tillverkaren sida kan man se att det är frågan om 230 V och 3x16 A. Alltså trefas. Alltså skulle man kunnat skriva 400 V.

Men då kan man luras att tro att den fungerar på trefas/400 V, enbart. Alltså utan nolla. Men alla moderna spisar tycks vilja ha med nollan, förmodligen för att elektronik/lampor är avsedd för 230 V.

Solklart? :rolleyes:

 

Inte för att jag misstror men det skulle vara väldigt bra om du kan bekräfta om du har 230 V och EN säkring på 16 A för din nuvarande spis?

Kanske några bilder på uttag mm?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det spisar som trots att de i huvudsak är tänkta för 3x16 A även går att ansluta med bara en eller två faser. Men det man kan säga är väl att bara en fas på 16 A blir det väldigt låg effekt så det kommer att ta väldigt lång tid att koka upp vatten och värma upp ugnen. Mer normalt i lägenheter med bara en fas är att säkringen för spisen är på 20 A eller högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev gallstax:

Titeln låter konstig, men jag vet inte hur jag ska söka.

Jag ska ha en 50 cm bred spis. Spänningen är 230 volt och säkringen

är 16A.

Amperetalet är nästan aldrig angivet.

Någon som har ett tips?

 

Är du säker på att det är 230 volt, en eller tre säkringar i rad i säkrings-skåpet?

Vi kan ju börja med att fråga vilken typ av elkontakt det är idag med den spis du  har, en vanlig stickkontakt med jord, eller en Perilexkontakt?

Vilken typ av spis har du idag, gjutjärn, glashäll eller induktion, tvivlar dock på att det är induktion, brukar kräva 400 volt, många nyare glashällar vill också ha 400 volt för att få ut maximalt med kräm.

Periflex använder normalt som sagt 400 volt och tre faser med Nolla, alltså 3 stycken 16 amp säkringar i 3 grupper.

 

OT, angående hur man kan skapa enfas, tvåfas och trefasgrupper så kan man säga att det gör man genom att koppla in trådarna från den utgående gruppen på olika sätt. T.ex kopplar man in brun, svart, grå i rad och säkrar av så har man skapat sig en trefasgrupp. Lägger man bara in brun på nästa säkring och säkrar av så har man skapat sig en enfasgrupp.
Tar man bort svart och grå från trefasgruppen så har man fått sig en enfasgrupp och två reservgrupper.

 

Så det finns flera sätt att skapa en eller flera grupper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spis för 230V  3×16 A har tre åtskilda grupper. Grupperna kan kopplas till en ,två eller tre faser. Om du endast har en fas kopplad till alla tre grupperna är enda begränsningen att du inte kan använda alla plattor och ugnen på samma gång. Totaleffekten får inte överskrida 3860 W. Plattornas max effekt brukar vara från 800W till 1500W beroende på storlek. Maxeffekten används normalt bara vid uppkok. Tiden för att koka upp vatten eller värma ugnen påverkas inte. Vid normal matlagning så räcker 3860W. Bara att se till att inte allt är samtidigt på full effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev fagerja:

En spis för 230V  3×16 A har tre åtskilda grupper.

 

Självklart, har korrigerat i mitt inlägg, tangenterna slant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ska vara petig, men då börjar vi hamna Ot, så kan det ju vara EN trepolig dvärgbrytare á 16 A hos Ts.

Och om jag ska fortsätta att peta så är det nog lika vanligt med som utan neutralledare i ett perilexuttag, beror helt enkelt på när detta gjordes. Många spisar hade gjutna stickproppar (perilex) där stiftet för nollan inte ens fanns med.

Tycker att vi inväntar lite respons från Ts nu! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig jordad kontakt (ej perilex). som är säkrad till 16A.

Min tidigare spis var en kombo med gashäll och elugn.

Är det så ovanligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte ovanligt och spisen skall i detta fall kopplas för tre-fas 230V

Dock rekommenderar jag att du tar hjälp av en installatör tex. som Elgiganten eller det företag du köper från anlitar, då kopplar dom in denna.

 

Perilex kontakten byts ut m.a.o byter man kabeln till spisen och skruvar i den kontakt-kablen på kopplingsplinten. Det är så man brukar göra - eller omvänt.

Sedan skall ledningarna bak på spisen kopplas om; det medför att flytta dom sk, kontaktblecken på kopplingsplinten. Viktigt!

 

Alla moderna spisar är gjorda för att fungera med olika typer av spänningar, 50-60Hz samt Sverige eller Norge-standard(=USA) för i Norge är det 230V mellan faserna och i Sverige/Tyskland mfl.r är det 400V mellan faserna etc.

Inga problem. Men kontaktblecken måste stämma med det spisen skall kopplas in för, därför man byglar om dessa. Och om spisen ens skall gå på 3-fas (med eller utan nolla) eller 1-fas?

 

 

Kablaget måste kopplas i ordning:

image.png.79e636b6d6f8a2429171e8ca6c187f59.png

 

Du kan också läsa "Spis-bbeln - att elektriskt välja spis"


Men har du ingen aning om vad jag pratar om, så skall och måste du anlita en fackman! Det ställs det krav på och du får heller inte koppla in en sådan själv. Sker det något fel, gäller i bästa fall Ej garantin, men i värsta fall ditt eller andras liv och hälsa och vid. ev. brand gäller kanske heller inte brandförsäkringen...

 

Och en modern spishäll kör man sönder direkt vid påslag om man kopplar fel! ang. 3-fas med nolla eller utan, hur faserna och kopplingsplinten på spisen är byglad.

Då gäller heller inte garantin och det ser man  direkt hos Bosch/Siemens (samma spisar och tvättmaskiner etc. idag) när produkten kommer in på reklamation pga. felaktig inkoppling av kund och inte en representant från dom som anlitas av butikerna - ja då går det på garanti

Mvh
.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev gallstax:

Jag har en vanlig jordad kontakt (ej perilex). som är säkrad till 16A.

och

6 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

skall i detta fall kopplas för tre-fas

lirar inte ihop...

 

Ts, har enbart en (1) fas och en neutralledare tillgodo.

Något som funkar för ex. en häll med två plattor, eller ett sk. Trinett-kök.

Samt givetvis för den utrustning Ts hade tidigare då det enbart är ugnen som behöver denna spänning.

 

I praktiken, eller för praktisk användning, blir detta svårt, men kanske inte omöjligt.

Skulle tro att det blir avkall på antal plattor/kokzoner och på ugnseffekten då.

Kikar lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näst vanligaste är väl att man kopplar om till 2-fas om man inte har tre-fas, och med två-fas kan man köra upp till 20A förutsatt att man har stöd för detta i ledningsnätet och säkringsskåpet.

 

Det finns en-fas spisar (eller man kopplar om en 3-fas till 1-fas) som ansluts till 16A men som du säger då blir det begränsningar i hur många kokplattor samt ugn man samtidigt kan ha i gång, men dessa spisar reglerar i vissa fall detta automatiskt, men stök blir det lika fullt.

 

Det enda jag kan säga att jag sett omkoppling till 2-fas, men aldrig till 1-fas (även om det går).

Problemet där är att det kräver mycket högre strömuttag (Ampére) /fas för samma effekt.

 

Moderna spisar från åtminstone Boch/Siemens har idag en väldig massa kombinationer för att passa alla elmarknader dvs. kunder i olika länder och deras krav. Det är i grund och botten en och samma spis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, två-fas KAN fungera. Gäller då att man är 110% säker på att det inte finns något annat som ligger på samma grupp.

men då är det ju här som leverantörens otydliga beskrivning kommer in, som ex. denna från Cylinda:

20181020151412.png.8071a51f46e0137daae0ca72b24d57ff.png

 

Bilden anger till en början 400V 3~ och så långt kan det avse med eller utan nolla.

Sedan en tydlig bild som visar en kabel med fyra ledare ansluten till L1, L2, L3, PE

Så långt skulle det kunna fungera att koppla om för tvåfas men så i texten längre ner står det att man alltid behöver ansluta neutralledaren, trots att det inte finns någon klämma för det!

Klipp&klistra/fort&fel!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, både för att säkerställa den faktiska installationen, om det "enkelt" går att byta ledningarna osv. för att kunna skaffa den spis man vill ha/behöver men kanske även som köpråd i butiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra att kolla om det är 1-fas eller 3-fas in till lägenheten. Ta foton på din elcentral så får vi se hur det ser ut.

 

Men jag vet att det i Stockholms innerstad är vanligt med lägenheter som bara har 1-fas in, det gäller framför allt de som har haft gasspis från början, och då blir det begränsningar när man vill ha en elspis. Kan ju vara bra att höra med föreningens styrelse också för det är väl andra som har velat göra samma byte tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Glömde nämna det absolut näst viktigaste efter dödsstöten:

Kopplar man en spishäll med 3-faser utan nolla fel - då brinner oundvikligen elektroniken och då kan det bli en dyr affär, om inte en av säljaren anlitad installatör gjort inkopplingen.

 

Och det skall också tilläggas: att långt ifrån alla elektriker vet hur en modern spishäll skall kopplas in, pga. att kopplingsbläcken på plinten bak på spisen måste byglas om i 99% av fallen från fabrik (gäller Bosch/Siemens samma spisar, annat namn), för att passa Perilex donen i nybyggda hus/lägenheter med 3-fas + nolla.

Alltså dom är i regel förbyglade för 3-fas utan nolla. Sitter byglingen fel då ryker elektroniken på en spishäll - däremot händer ingenting på en vanlig spis med kokplattor.

Till yttermeravisso: på en spishäll måste också fas-följden komma i rätt ordning (brun L1, svart L2, grå L3) i perlilex donet (hanen) annars=dyr affär och en sen kväll...
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...