Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
gcarl

Byte till W10

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Nuvarande dator med följande specifikation:

moderkort Micro-Star International modell 760GM-E51(MS-7596) och

processor  AMD Athlon II4 640.

Kommer att installera W10. Några frågor först innan köp av OPS.

1)      Fungerar installationen av W10 (retail-version) från USB på nuvarande moderkort? Ser ut som W10 bara säljs för installation från USB och inte från skiva som mitt gamla W7.

2)      Om något år eller så byter jag till ny dator. Kan jag installera om mitt inköpta W10 (retail-version) på nytt moderkort och använda samma behörighetsnyckel?

3)      Kommer att lägga W10 på en separat SSD-disk och till en början behålla W7 på en annan disk – växlar OPS vid omstart med tangent F11. Googlade några SSD (120 GB), Intel, Kingston, Crucial och WD Green. Någon skillnad som det är värt att sätta ord på? Bortsett från pris.

gcarl

Redigerad av gcarl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Det moderkortet verkar vara så pass nytt att det borde gå att boota från USB-minnen. Men du kan kolla om det står något i manualen: https://www.msi.com/Motherboard/support/760GME51#down-manual

2) Det ska gå bra att flytta en retail-version från en dator till en annan under förutsättning att man då inte längre använder den första datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3) NH: Svenska SSD-guiden - Världens största test av SSD-enheter – Hitta den bästa SSD:n för dig!

WD Green SSD är en budget SSD som är alldeles för långsam, inget att satsa på. Ja den kan du läsa mer om i testen ovan, men inget jag skulle lagt pengar på.

Om det är en SATA SSD du funderar på så kika på tex. Samsung 850 EVO som dessutom har 5-års garanti (det är det långt ifrån alla som har), men som sagt titta igenom testen ovan på deras rekommendationer och även testresultat och sammanfattningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

TS skriver

Citat

Fungerar installationen av W10 (retail-version) från USB på nuvarande moderkort?

Ett sätt kontrollera om moderkortet klarar att starta från USB är att prova och starta från ett bootbart USB minne med någon Linuxrelease på

exempel

https://linuxmint-installation-guide-sv.readthedocs.io/sv/latest/burn.html

se

I Windows, ...............

iso fil

https://www.linuxmint.com/edition.php?id=216

jag valde Linux Mint 17.3 för jag kör själv KDE-64 bit, vill ju tipsa om något som funkar för mig.

OBS Om det fungerar !? så installeras INTE linux Mint på datorn.

Det som händer är att Linux Mint startas från USB-minnet och körs direkt från USB minnet. Du kan om du behärskar lite Linux, göra nödvändiga inställningar, surfa och så vidare. Utan installation på hårddisken !

Men allt går långsamt, USB-minnet är ingen snabb hårddisk.

Installation väljer du först när befinner dig på "Mint KDE skrivbordet" på skärmen.

Och Installation väljer du ju inte, du ville ju bara kolla om start från USB-minne fungerade.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom gärna tillbaks och berätta vad det blir för SSD och hur bytet går för det är alltid kul att få veta vad som händer efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På MSIs hemsida finns inga drivrutiner för Windows 10 för ditt moderkort. Det är möjligt att det skulle kunna fungera med Win 7 eller Win 8 drivrutiner men du borde nog höra med MSI innan du gör något.

Dessutom bör du se efter i bios om du har möjlighet att välja AHCI mode istället för IDE. Den inställning behövs för att kunna få max hastighet med en SSD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu