Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej starta min HP notebook "boot device not found"


Rob..

Rekommendera Poster

Hej,

 

Behöver hjälp med en HP 635 notebook PC som inte startar. Hamnar i ett läge där det står;

"boot device not found

 

please install an operating system on your hard disk

 

hard disk 3f0 "

 

har ingen backup/startskiva. Har googlat runt lite o då hamnade jag på ett ställe där de nämnde att man skulle enable legacy support. Men när jag letade runt i boot menu så hittade jag aldrig det.

 

Är det ngn som vet om man kan få igång skrället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn. ta ur hårddisken ur datorn. Sätt in den i en stationär dator eller ett USB-chassi.

Klona den gärna direkt så att du sedan kan arbeta på klonen.

Rädda det som rädda går, din hårddisk har sannolikt kraschat. Bäst är om den kan sättas i en stationär dator och att du inte skriver något alls till den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå låter inte bra. Dessvärre är det över

min nivå o klona o stoppa in disken i en annan dator.

det finns ingen möjlighet att göra på ngt annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Rob..:

Ajdå låter inte bra. Dessvärre är det över

min nivå o klona o stoppa in disken i en annan dator.

det finns ingen möjlighet att göra på ngt annat sätt?

Tyvärr är det andra sättet att skaffa en ny dator.

Och spara din gamla dator tills du tror du klarar att återvinna dina filer eller lämna den gamla direkt till återvinningen.

Ytterligare en möjlighet är att lämna in datorn till en data reparatör.

Tveksamt om det lönar sig för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om felmeddelandet antyder hårddisk kan det vara bra att säkerställa att inget USB-minne, minneskort, eller USB-ansluten skrivare med minneskort finns inkopplade.

 

Det går att försöka rädda data, och senare att försöka återställa disken (om möjligt), utan att plocka ut den ur datorn.

Detta via ett startbart USB-minne med lämpliga reparationsverktyg på.

Tillägg: Detta kan, beroende på felorsak, gå lätt men kan även bli klurigt.

Ex. om disken "bara" inte är startbar men i övrigt felfri kan man med vanlig filkopiering från ex. Linux Mint kopiera data till en ansluten USB-disk, eller till en disk/dator i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev jannejanne:

Tyvärr är det andra sättet att skaffa en ny dator.

Och spara din gamla dator tills du tror du klarar att återvinna dina filer eller lämna den gamla direkt till återvinningen.

Ytterligare en möjlighet är att lämna in datorn till en data reparatör.

Tveksamt om det lönar sig för dig.

Men som jag förstår TS är det inte datorn som är felaktig, bara disken eller något i Bios (om inte exempelvis ett usb minnet glömts kvar vid uppstart). Tycker det är lite hårt att be någon köpa ny dator för att den inte bootar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med DePhaz. Det borde gå att fixa och dels testa med annan hårddisk om den går igång och sedan rädda ev. innehåll på den gamla HD. Fungerar det med en annan HD så får Rob lägga några hundralappar på ny disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Rob..:

Ajdå låter inte bra. Dessvärre är det över

min nivå o klona o stoppa in disken i en annan dator.

det finns ingen möjlighet att göra på ngt annat sätt?

Höll på att läsa fel där, att datorn fungerade...

Men minsta du ska göra är att sätta in disken i ett chassi för USB (eller eSATA) kontakt och ansluta till en annan dator för att se om denna kan läsa av disken och rädda filer. Kloningen är för att "låsa" dina data i en klon att jobba på. Dock inte helt elementärt att klona en trasig disk.

ta kontakt med en vän som kan detta, det är nog det enklaste.

Och minns framöver att frågan är inte om en hårddisk kraschar utan när. Backupper är A och O.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev DePhaz:

Men som jag förstår TS är det inte datorn som är felaktig, bara disken eller något i Bios (om inte exempelvis ett usb minnet glömts kvar vid uppstart). Tycker det är lite hårt att be någon köpa ny dator för att den inte bootar.

Du har rätt, vill man inte ta itu med det själv, lämna in datorn för reparation hos en datorfirma.

En bekant fick datorn körbar igen med en ny hårddisk på 128GB för tror jag 1500kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelbagaren

Om du har 2 hårddiskar i din HP skal du ta ut den ena med beteckningen E, Under förutsättning att C disken är partiotinerad  med en D partition . Om du har 2 diskar i datorn kan du höra av dig om du är fundersam på hur du går till väga .

MVH Lauritz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Semmelbagaren:

Om du har 2 hårddiskar i din HP skal du ta ut den ena med beteckningen E, Under förutsättning att C disken är partiotinerad  med en D partition . Om du har 2 diskar i datorn kan du höra av dig om du är fundersam på hur du går till väga .

MVH Lauritz

 

På 2018-10-15 på 21:01, skrev Rob..:

Behöver hjälp med en HP 635 notebook PC som inte startar. Hamnar i ett läge där det står;

"boot device not found

HP 635 notebook har bara en hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Monshi:

Men minsta du ska göra är att sätta in disken i ett chassi för USB (eller eSATA) kontakt och ansluta till en annan dator för att se om denna kan läsa av disken och rädda filer

Detta är inte fel metod men att låta disken sitta kvar och starta upp datorn med ett annat operativ på en annan enhet (ex. USB-minne, DVD) blir ju samma sak. Skillnaden blir att man inte behöver ha kunskap att fysiskt plocka isär datorn, inte ha kunskap hur man ansluter den till annan dator/kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...