Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluescreen och startar inte från USB (0xc000000f & 0xc0000098)


westfronten

Rekommendera Poster

Skulle installera win10 via USB som jag skapat med Microsofts verktyg från Microsofts webbsida. Valde alternativet ”Skapa installationsmedia för annan dator” och körde igång installationen direkt från USB:n i mitt win8. Allt verkade gå bra men efter första eller andra omstarten fick jag blå skärm med felmeddelandet 0xc000000f. Det står:

 

”Your PC/Device needs to be repaired. A required device isn’t connected or can’t be accessed. Youll need to use recovery tools…” osv.

 

Saker jag har provat utan resultat:

  • Omstart (med och utan installations-USB:n i olika USB-kontakter)
  • Omstart med nytt installations-USB från en annan dator
  • Hard reset/omstart flera gånger i rad
  • Testat olika boot priority i BIOS (USB-CD först, USB-FDD först, HDD först, Win boot manager först)
  • Stängt av UEFI Secure boot och Fast BIOS mode i BIOS
  • Testat med både UEFI OS och CMS OS i BIOS
  • Hålla inne F10 vid omstart (USB dyker INTE upp bland alternativen i bootmenyn, trots att USB-CD och USB-FDD alternativ finns i BIOS)
  • Googlat, svurit och suttit uppe till kl 03 på morgonen

 

Det enda alternativet som leder någon vart när jag får bluescreen är att trycka ecs som leder till BIOS eller F1 (”to enter recovery environment”) som leder till ny bluescreen (0xc0000098) där det står ”The boot configuration data file doesn´t contain valid information for an operating system. File: \BCD You’ll need to use recovery tools…”.

 

Har en notepad Samsung NP900X3D med Sandisk SSD U100 SMG2-disk. BIOS version: P02ABK. Tacksam förr all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre har du stött på ett rätt knepigt dilemma. Kan du istället för USB skapa en CD-skiva?

Vill inte hänvisa till Google, kan kanske hjälpa till mer längre fram på vägen, bara men på den HÄR sökningen finns det hur mycket som helst med information, video på Youtube och ev. lösningar i trådar.

Helt klart är att du måste köra en reprationsåtgärd. Börja där.

Har någon Win8 originalskiva kvar eller är det en OEM?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Dessvärre har du stött på ett rätt knepigt dilemma. Kan du istället för USB skapa en CD-skiva?

Vill inte hänvisa till Google, kan kanske hjälpa till mer längre fram på vägen, bara men på den HÄR sökningen finns det hur mycket som helst med information, video på Youtube och ev. lösningar i trådar.

Helt klart är att du måste köra en reprationsåtgärd. Börja där.

Har någon Win8 originalskiva kvar eller är det en OEM?

 

 

 

Hej! Det är ett OEM så jag har inte någon insallationsdisk som följde med vid köp. Däremot så har jag ju min egen installations-USB (som datorn inte vill boota från) Jag har inte heller någon CD-läsare i datorn, så det får jag väl köpa i så fall... Problemet med lösningarna som föreslås är att dom förutsätter att man kan köra recovery tools från sitt USB/CD. Men i just mitt fall så funkar ju inte detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du skapade ingen "System image backup" på hårddisken heller när den var ny?

 

Fungerar Win8 normalt efter omstart från bluescreen, återgår den till en normalt fungerande Win8? Då kan du ju i så fall hämta och troligen köra igång reparationsprogram via webbläsaren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Och du skapade ingen "System image backup" på hårddisken heller när den var ny?

 

Fungerar Win8 normalt efter omstart från bluescreen, återgår den till en normalt fungerande Win8? Då kan du ju i så fall hämta och troligen köra igång reparationsprogram via webbläsaren.

 

 

 

Nej, ingen system image. Och jag kommer inte in i Windows. De enda alternativen just nu verkar vara bluescreen, F10-knappens lilla botmeny där USB saknas eller BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat F4?

 

" Press F4 on bootup to access the Samsung recovery utility"

"  You would just need to activate the recovery with a command. Samsung tends to use F4 at bootup as this command. "

 

EDIT:   Det står även detta:  "Make sure that if you are using a USB bootable drive, that it is set to boot from the USB drive in the UEFI bios before the OS boot Manager, otherwise it won't work. Plus with Windows 8 or 8.1 recovery, or installation media on a USB flash drive, the flash drive must be formatted as FAT32 and must be set to active using diskpart".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en möjlig orsak och lösning längst ner på sidan https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/61fe9bbb-56b9-415f-97ca-5d6020818ea0/error-code-0xc000000f-a-required-device-isn8217t-connected-or-can8217t-be-accessed däremot är det ju inte lätt att förstå hur man ska göra det.

 

Citat

To fix such errors, make sure you disconnect all external devices before you commence.

https://www.thewindowsclub.com/your-pc-needs-to-be-repaired-error-on-windows-10

 

Har du haft några problem med datorn tidigare?

Jag undrar eftersom jag ser att en del fått det felmeddelandet när deras hårddisken är dålig.

 

Har du en trådansluten mus?

Det är möjligt att touchpaden inte fungerar därför att den saknar drivrutin i Windows och att Windows därför får problem när det inte finns någon mus eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Testat F4?

 

" Press F4 on bootup to access the Samsung recovery utility"

"  You would just need to activate the recovery with a command. Samsung tends to use F4 at bootup as this command. "

 

EDIT:   Det står även detta:  "Make sure that if you are using a USB bootable drive, that it is set to boot from the USB drive in the UEFI bios before the OS boot Manager, otherwise it won't work. Plus with Windows 8 or 8.1 recovery, or installation media on a USB flash drive, the flash drive must be formatted as FAT32 and must be set to active using diskpart".

 

 

 

Japp. Den har jag testat (glömde nämna det). När jag trycker F4 står det först Recovery... sedan får jag upp ett felmeddelande: "Microsoft .NET Framework - Unhandeled exception has occured in your application. If you click Continue, the application will ignore this error and attempt to continue. If you click Quit, the application will close immediately. The volume does not contain a recognized file system. Please make sure that all required file system drivers are loaded and that the volume is not corrupted". När jag trycker på Continue försvinner meddelandet och sen händer inget mer. Skärmen fortsätter bara att vara blå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det finns en möjlig orsak och lösning längst ner på sidan https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/61fe9bbb-56b9-415f-97ca-5d6020818ea0/error-code-0xc000000f-a-required-device-isn8217t-connected-or-can8217t-be-accessed däremot är det ju inte lätt att förstå hur man ska göra det.

 

https://www.thewindowsclub.com/your-pc-needs-to-be-repaired-error-on-windows-10

 

Har du haft några problem med datorn tidigare?

Jag undrar eftersom jag ser att en del fått det felmeddelandet när deras hårddisken är dålig.

 

Har du en trådansluten mus?

Det är möjligt att touchpaden inte fungerar därför att den saknar drivrutin i Windows och att Windows därför får problem när det inte finns någon mus eller liknande.

 

Hej. Nej, det framgår ju inte så tydligt och jag kommer inte åt kommandotolken eftersom jag sitter fast i bluescreen-läget. Lösning nr.2 funkar heller inte eftersom datorn inte vill boota från något av mina bootbara USB-minnen. Jag har fått bluescreen ett par gånger tidigare med ett "Critical error" men då har det fungerat med vanlig omstart. Jag har trådansluten mus och touchpad som fungerar men just nu spelar det inte så stor roll eftersom jag inte kan använda dem till något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. jag hade/har(?) en dator där man endast kunde få datorn att starta från ett usb-minne om man i BIOS gick in under startalternativ och valde USB-minnet (som måste vara i-stoppat redan innan detta) som "hårddisk" att starta från.

Alltså inget som egentligen antyder att starten sker från ett USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kan du pröva om du kan boota från ett USB-minne med en Linux-distribution

Puppy Linux är litet och enkelt: http://puppylinux.org/main/Overview and Getting Started.htm

 

Nu har jag boota från USB med lucid puppy men det funkar fortfarande inte. Det känns som att datorn inte ens försöker att boota från USB:n (det tar bara någon sekund från start till bluescreen). Det som är lite märkligt är att USB:n inte dyker upp som ett alternativ i den lilla bootmenyn som kommer upp när jag trycker F10 vid start (trots att USB-CD och USB-FDD finns i BIOS). Det verkar som att datorn inte ens testar att bota från USB vid start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom att pröva föreslagen åtgärd i mitt förra inlägg kan det vara så att vissa USB-portar helt enkelt inte går att använda för BOOT.
Exempelvis portarna på framsidan av en stationär dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Mikael63:

Förutom att pröva föreslagen åtgärd i mitt förra inlägg kan det vara så att vissa USB-portar helt enkelt inte går att använda för BOOT.
Exempelvis portarna på framsidan av en stationär dator. 

 

Hej. Jag har valt USB-CD och USB-FDD som primära bootalternativ i BIOS utan resultat (+ lite annat som jag skrev i problembeskrivningen). Jag har även testat alla USB-portar (som jag skrev i problembeskrivningen). Det är en bärbar dator, så det finns bara två portar att välja på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor för att klargöra vissa saker.

Vilken Win 8 version har du?

Vilken Win 10 version finns på USB minnet?

Gör du en uppgradering eller en "ren" installation?

 

Har du Win 8 Pro tror jag inte du kan uppgradera till Win 10 Home.

Gå från Win 10 Pro till Win 10 Home går t.ex. inte utan att göra en "ren" installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev vertpre:

Några frågor för att klargöra vissa saker.

Vilken Win 8 version har du?

Vilken Win 10 version finns på USB minnet?

Gör du en uppgradering eller en "ren" installation?

 

Har du Win 8 Pro tror jag inte du kan uppgradera till Win 10 Home.

Gå från Win 10 Pro till Win 10 Home går t.ex. inte utan att göra en "ren" installation.

 

Hade win8pro och började installera win10pro från win8pro gränssnitt. Påbörjade en ren installation och markerade alternativet att jag inte ville ha något kvar på HDD:n. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min dumma fråga, men hade du testat ändra från UEFI till legacy mode i bios? Annars brukar det bli svårbootat från USB.

 

Vad är det för dator? Om det är en HP så kan man efter biosändring behöva knappa en 4 siffrig kod+enter. Tryck DIREKT ESC knappen för att sedan trycka F9. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Benny C:

Ursäkta min dumma fråga, men hade du testat ändra från UEFI till legacy mode i bios? Annars brukar det bli svårbootat från USB.

 

Vad är det för dator? Om det är en HP så kan man efter biosändring behöva knappa en 4 siffrig kod+enter. Tryck DIREKT ESC knappen för att sedan trycka F9. 

 

 

Har testat med Fast BIOS avslaget och valt "Legacy Only" under "PXE OPROM" (man kunde bara välja på Disabled, UFEI only eller Legacy only). Det är en Samsung NP900X3D med Sandisk SSD U100 SMG2-disk. BIOS version: P02ABK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat med ett minne från Lexar också, men det är lika dött som dom andra. Jag undrar om det kanske är något annat som går fel innan datorn försöker boota från USB... Kanske något som har att göra med felmeddelandet 0xc0000098 ”The boot configuration data file doesn´t contain valid information for an operating system. File: \BCD You’ll need to use recovery tools…”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det felmeddelandet tyder väl på ett fel med/i Windows, alltså efter att BOOT-sekvensen "i BIOS" körts..

 

Tillägg: Jag skulle ha plockat ur hårddisken för att senare försöka starta från ett USB-minne, bara för att verifiera att minne, port osv är okej, utan att hårddisken så att säga lägger sig i startsekvensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...