Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videoinspelning från nätet


Lill

Rekommendera Poster

Ursäkta en novis. Kan man på något sätt spela in en videosnutt från Youtube eller Facebook med annat än videokamera, digitalkamera eller mobilkamera? 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan använda ClipGrab https://clipgrab.org/

Jag har aldrig använt detta eller något dylikt program själv även om jag försökte hjälpa en som har använt programmet länge utan problem men nu har fått ett problem https://eforum.idg.se/topic/357074-clipgrab/

 

Annars verkar det vara många Eforumare som laddar ner videoklipp så du får säkert tips från personer med erfarenhet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej, ett annat Enkelt program för YouTube och FaceBook är: http://www.downvids.net/

Ha Downvids öppnad från början.

I FaceBook så Högerklickar du på filmen du vill spara, då kommer en ruta upp där det står:Visa filmklippets webbadress klicka på den och KOPIERA som du sen klistrar in i Downvids och laddar ner och väljer vad du vill ha den (enklast med en Mapp på skrivbordet för allt nedladdat, för senare sortering).

YouTube är "samma" kopiera webbadressen högst upp i Webbläsaren eller högerklicka på filmen, och kopiera webbadress och klistra in i Downvids, och ladda ner.

ClipGrab har den fördelen att den laddar ner flera olika plattformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 finns ett program inbyggt för att spela in det som visas på skärmen. Det är väl egentligen ämnat för de som vill spela in när de spelar något dataspel. Klicka på Windows tangenten + G och programmet startar. Klicka på "Ja detta är ett spel". Sedan är det bara att spela in. Filen sparas i mappen Filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev vertpre:

I Windows 10 finns ett program inbyggt för att spela in det som visas på skärmen. Det är väl egentligen ämnat för de som vill spela in när de spelar något dataspel. Klicka på Windows tangenten + G och programmet startar. Klicka på "Ja detta är ett spel". Sedan är det bara att spela in. Filen sparas i mappen Filmer.

Kallas för Xbox för Windows (10) och anvisningar hittas här: Använda Spelfältet i Windows 10

Är den inte redan förinstallerad så kan den hämtas gratis från Microsoft Store: https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox/9wzdncrfjbd8?activetab=pivot:overviewtab

 

Förvisso innehåller den en hel del häftiga saker och man kan manuellt knyta vissa spel eller ibland program, men eftersom aktiveringsknapparna inte går att omkonfigurera så krockar dessa ofta med mina spelkonfigurations-knappar.

Ja det går i vissa lägen att konfigurera om vissa knappfunktioner, men inga av dessa fungerar särskilt bra med vänstra halvan av tangentbordet - som används mest i sådana sammanhang (om man är högerhänt och har musen i höger hand).

Undrar vad det kan vara för nötter hos Microsoft som bestämt layout och sedan bara låter en ha begränsade möjligheter att konfigurera om knapparna i sin egen profil?

 

Tex. basknapparna Alt, R, G, M, B, W så kan någon omkonfigureras men inte Alt.

Windows-tangenten + G: Öppnar spelfältet
Windows-tangenten + Alt + Print Screen: Tar en skärmbild av spelet
Windows-tangenten + Alt + G: Spelar in de senaste spelmomenten (du kan ändra inspelningstiden i Windows-inställningar > Spel > Klipp)
Windows-tangenten + Alt + R: Startar eller stoppar inspelning
Windows-tangenten + Alt + M: Startar eller stoppar mikrofoninspelning
Windows-tangenten + Alt + B: Startar eller pausar sändning
Windows-tangenten + Alt + W: Visa kameran i sändningen

 

Och varför så många knappar som samtidigt skall tryckas?

Dessutom när man trycker Windows tangenten i ett fullskärms spel: i så händer ibland inte inte mycket, men tyvärr alltför ofta hamnar man ute i Windows skrivbordsmiljö och just Windows tangenten är en knapp som jag noga aktar mig för.

M.a.o. en totalt värdelös app för mig, även om jag testat dess förmågor och blivit imponerad, men inget för mig.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips: jag brukar ibland använda OBS Studio: Open Broadcaster Studio Free, alltså helt gratis.

Citat

Free and open source software for video recording and live streaming.

Finns förutom till Windows även för Mac OS samt Linux.

Dessutom finns det svenska i språkvalet, så alla menyer etc. står på svenska.

 

Det är rätt avancerat om man så vill, men annars så krävs det egentligen bara c:a 15 minuter för att komma igång.

 

1). Jag skulle personligen nog börja med att gå till menyn Arkiv >  Inställningar >  Utmatning > på högra sidan 'Inspelning' och välja 'Inspelningssökväg'. M.a.o. till dit den inspelade filen skall sparas och om man har en SSD samt en hårddisk, så välj hårddisken i lämplig förkonfigurerad mapp?

 

2).Och när man ändå är där: välj Inspelningsformat: förinställningen är .flv men kan ändras till .mp4 .ts eller .mkv (container-fil).

 

3). Därefter behöver man ange en källa för det som skall tas emot och det finns en ruta i nederkant som heter 'Källor' > klicka på + tecknet > välj bildskärmskälla i listan > skapa ny > Ok

Man kan alltid återvända till denna meny och lägga till eller ta bort (- tecknet) olika källor tex. ljud, mikrofon, annan bildkälla osv.

 

4). Obs! Detta är endast om man kör t.ex. ett spel i fullskärmsläge, annars är det nog inte nödvändigt?
Kortkommand (ja det står så på vänstra sidan) > nytt fönster öppnas och dedikera åtminstone två knappar på tangentbordet som du vet inte används för något annat i det program som skall köras:  för inspelning och stoppa inspelning.

 

5). På huvudmenyn ned till höger finns knappar för inspelning etc.


Japp det är klart. Och glöm inte att stoppa inspelningen...

Mvh :thumbsup:

 

Ps.

Visst man kan ställa in bit-hastighet,  skärmupplösning och hundratals andra saker inkl. om det skall vara hårdvara-avkodning/kodning eller via mjukvara och vilken fps (bilder/sekund), kvalitet etc.

 

Och där kan ett litet tips vara på sin plats: hårdvara-kodning med hjälp av grafikkortet kan ofta vara bra, men inte nödvändigtvis i ett spel: då kanske mjukvara-kodning via CPU kan vara ett bättre val, eftersom grafikkortet troligen redan har fullt upp så att säga?

Det är att prova sig fram helt enkelt.

 

Videon inspelad nyss från mitt Far Cry 5 med OBS och är c:a 206MB stor med medelkvalitet, 1920x1080 (klicka på fullskärmsknappen i spelaren nedan) och c:a: 38 sek. lång.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur Windows Game fungerar i spel har jag inte testat och Xbox har jag inte men om man vill spela in bildskärmen är det enkelt. Man har en inspelningsknapp, kameraknapp. Knappen "Aktivera spelläge" behöver man inte bry sig om.

 

Fungerar utmärkt att spela in t.ex. en video från youtube i fullskärmsläge eller om man bara vill ta en skärmbild. En video sparas som mp4 och skärmbild som png.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...