Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minidatorer


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hejsan !

 

Har börjat snegla lite sjukt på s k minidatorer, som verkar läckra och betagande , inte minst för att de är så ringa utrymmeskrävande.

Exempel:

https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=VM65N-G055Z

 

Hittade mina på Net_on-_net, där de kostar allt mellan 5000 till 7000 kronor, med varierande kapaciteter...

 

Är det någon i församlingen som har egen erfarenhet av dessa och kan ge en avrådande vink eller en rekommendation.

 

Min anledning är att jag har kört slut på en dator, som införlivades i samlingen runt 2012, och blir troligen tvungen byta ut ett och annat i den för att få den på banan igen. Den är inbyggd i en rätt klumpig fyrkantig låda, modell Antec NSK2480, men som har snurrat på troget i alla år med en rätt hård belastning av tung och krävande videohantering.

 

Det som mest oroar är om en tämligen kompakt byggd dator blir känslig för otillräcklig värmeavledning, eller annat som man kanske inte tänker på.

F ö verkar minilådornas data vara väl tilltaget. Så frågan är vad man kanske inte tänker på....

 

De levereras med Windows10. 

Till min stora sorg är den felaktiga datorn den sista med Windows7, som jag gärna ville behålla...

 

Med vänlig hälsning

 

/Kalle

 

Tacksam för råd och rön beträffande dessa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var några år sen som nytillverkade datorer med Windows 7 slutade säljas och det kan vara problem med att installera Windows 7 i en ny dator pga avsaknaden av drivrutiner.

 

Den typen av minidatorer brukar framför allt vara gjorda för att fungera som mediedator, dvs stå i vardagsrummet vid teven för uppspelning av film. Precis som med bärbara datorer kan de ha svårt att hålla nere temperaturen om man låter dem arbeta hårt och länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan dator i vardagsrummet, en Asus någonting någonting. Kommer inte ihåg modellbeteckningen. Fungerade bra en stund, men sen slutade den spontant att fungera. Blåskärm nästan direkt efter start. Jag har någon tråd här på eforum kring den och vad som kan vara fel. Eventuellt så borde jag kunna få den reparerad på garanti, men inte orkat ta tag i det. Överlag är jag rätt positiv till Asus, men den där modellen fick jag helt klart ett måndags exemplar av.

 

Och ett vänskaptligt tips, gör länken klickbar. Tog mig flera minuter och två webbläsare att kunna markera länken och klistra in, eventuellt kan det hjälpa någon annan som också har problem med att markera länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MintBox Mini 2 Pro och använder den som kontorsdator.

Går att få Linux Mint eller Windows 10.

Citat

Temperature & humidity

Operating temperature range Up to -40°C to 85°C *

Relative humidity 5% – 95% non-condensing

* When ordered in industrial temperature range. Commercial and extended temperature range are also available. The power supply that ships with fitlet2 is not rated for extended temperatures. Buyer is advised to deploy fitlet2 in extended temperature with a suitable power supply.

 

https://blog.linuxmint.com/?p=3528

 

Temperaturen på min burk brukar ligga mellan 38-52 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Och ett vänskapligt tips, gör länken klickbar.

Kul att jag inte är ensam om att använda ordet "klickbar". Jag trodde ett tag att ordet kanske inte fanns (har inte orkat kolla) för Vedex verkade inte förstå vad jag menade med det:

https://eforum.idg.se/topic/357052-behöver-kopplingschema-till-gigabyte-h310m-s2h/?tab=comments#comment-1706043

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Kul att jag inte är ensam om att använda ordet "klickbar". Jag trodde ett tag att ordet kanske inte fanns (har inte orkat kolla) för Vedex verkade inte förstå vad jag menade med det:

https://eforum.idg.se/topic/357052-behöver-kopplingschema-till-gigabyte-h310m-s2h/?tab=comments#comment-1706043

 

Är väl OT men jag tolkade Vedex svar som att det kvittade om den var understruken eller ej, om den var blå eller ej, bara det var en klickbar länk som tog en till en annan sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Sorry folks !

Trodde faktiskt att länken automatiskt blev klickbar i och med att man skrev ut den helt...

 

Om någon i stället för att påpeka, kunde berätta hur en länk blir klickbar, så vore det ju toppen. Men jag tittade inte hur den såg ut efter att jag skrev mitt inlägg i går kväll, då jag fick springa till annat.....

F ö ett stort tack för era svar !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Cecilia !

 

Då kanske en sådan kompakt historia som en minidator inte är något för mig, eftersom jag brukar rendera rätt stora videofiler, med formatet 1920 x 1080 och minst ett par, kanske tre timmars längd.

Mina Antec-lådor har jag försett med termoelement som känner av värmen på känsliga ställen och succesivt ökar utblåsningsfläktarna (2 st) från lådan. De kan flåsa på rätt bra under en rendering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

Trodde faktiskt att länken automatiskt blev klickbar i och med att man skrev ut den helt...

Det trodde jag också.

 

Bara för att datorn är liten så betyder det inte att den är dålig, eftersom den antagligen har ett mer effektiv cpu och eventuellt gpu så kanske den inte kommer bli jättevarm. Just den du länkat till har en cpu som är anpassad för bärbara datorer så just den är nog inte helt lämplig. Gräv runt lite hos Asus och så hittar du kanske en mer lämpad version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag att kanske satsa på en begagnad med lite bättre pris, inte speciellt större?

 

Problemet med ditt förslag är att den kan vara svår att uppgradera om det behövs ett nyare grafikkort, kanske inte går alls eller finns plats?

 

Nu kräver dessa lowprofile grafikkort som finns flera modeller av, nedan.

Har själv 3 HP som köpts av företag(utrangerade datorer) en går som HTPC för media/musik.

 

https://shop.inrego.se/stationara

 

Se där, länka verkar fungera nu mot ibland.  >mbgtmari<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...