Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa win 7 (Fixat)


DePhaz

Rekommendera Poster

En kort fråga: Var kan jag köpa Windows 7 år 2018? Är det någon som har ett bra föreslag? Svenska e-handlare tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kikade där men lyckades inte riktigt hitta rätt. Det fanns olika sorter, uppgraderingar och annat. En del hade inte produkten fast de var listade (blev inte vidareskickad till sidan) och en del hade bara ESD och jag vill ha en skiva. Hittade en butik som hade Win 7 Ultimate men då måste jag köpa en dator också! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många år sen Microsoft slutade sälja Windows 7 till återförsäljare, och det är osannolikt att någon återförsäljare fortfarande har något exemplar kvar på hyllorna. Nu är det väl bara 1-2 år kvar innan Microsoft slutar skicka ut säkerhetsuppdateringar till Windows 7 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet. Datorn kommer mestadels att vara offline så att säkerhetsuppdateringarna upphör är väl ingen katastrof (kör Vista nu på en dator och det har väl inte funnits något på länge till detta OS). Får leta vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produkterna på båda webbplatserna är troligen illegala eftersom de säljer ESD-nycklar till Windows 10 fast de inte är godkända av Microsoft att göra det och till avsevärt lägre priser än vad betrodda företag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Produkterna på båda webbplatserna är troligen illegala eftersom de säljer ESD-nycklar till Windows 10 fast de inte är godkända av Microsoft att göra det och till avsevärt lägre priser än vad betrodda företag gör.

 Hur ska jag tolka dig där. Ska jag häva köpet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är upp till dig och ditt samvete.

Med all respekt, det är inget svar. Jag har 14 dagar på mig att betala Klarna fakturan och har alltså 14 dagar på mig att kontrollera med Microsoft om det är något konstigt med affären eller ej. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar.

Det är normalt att även licenser som egentligen är volymlicenser, som inte får säljas vidare, och andra typer av licenser som man har köpt på ett sätt som inte är legalt godkänt av Microsoft ändå kommer att gå igenom kontrollen som Windows gör innan aktiveringen. Om den licens du köpt inte går igenom kontrollen kan du reklamera produkten.

 

Det jag menar är att om du vill köpa en produkt som Microsoft till 99 % sannolikhet anser är illegal men ändå fungerar, faktiskt är en fråga om moral.

 

Det som talar för att produkten inte anses som äkta av Microsoft är att du får Windows 7 på USB-minne, medan Microsoft aldrig sålde Windows 7 på USB-minne, och det är en elektronisk licens, fast Microsoft aldrig lät andra företag sälja elektroniska licenser av Windows 7.

https://www.microsoft.com/sv-se/howtotell/Software.aspx?tab=PackagedSoftwareTab

 

Ett bättre svar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var det faktiskt. Tackar för det. ☺️ Ja, jag får se om jag kan aktivera produkten som det är tänkt. Den såldes som en nedladdning men då jag inte vet hur sådant fungerar så lade man den på USB så jag kan testa själv. Jag återkommer med rapport. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThomasJedenfelt

PcMac.se (PC-MAC Servicecenter Hellerup, Danmark) verkar vara ett seriöst företag.

https://pcmac.se/produkt-kategori/windows/windows-7/

 

Företaget säljer både DVD:er och ESD (Electronic
Software Distribution = kan laddas ned via Internet).

 

Jag kommer att köpa en Windows 7 DVD från företaget.
(jag väljer Windows 7 därför att jag inte accepterar Microsofts nya användaravtal (Windows 8 och senare) vilket ger dem tillgång till mina filer, mikrofonen och videokameran. Dessutom gillar jag inte de nya gränssnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev ThomasJedenfelt:

PcMac.se (PC-MAC Servicecenter Hellerup, Danmark) verkar vara ett seriöst företag.

På vilket sätt kommer du fram till att företaget endast säljer nycklar, skivor och USB-miinnen med Windows som Microsoft anser är legala?

Microsoft har väl aldrig tillåtet andra företag att sälja ESD-nycklar för eller USB-minnen med Windows 7.

 

Citat

Leveransen omfattar:
• Windows 7 Home Premium 64 Bit OEM DVD
• Windows 7 Home Premium COA (aktiveringsnyckel) OEM-tillverkare varumärke

Vadå OEM-tillverkare och varumärke?

Om du bygger/köper en dator och gör en installation av en helt ny Windows så är det du som är OEM-tillverkare. Inte tror jag att du får en COA med ditt namn på.

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/is-esd-licence-legal/643a96c8-1b69-e011-8dfc-68b599b31bf5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Det verkar lite struligt att få win7 att fungera med detta moderkort eftersom det endast verkar stödja win8/10. Firman som sålde usb minnet har varit ytterst hjälpsamma men nu kan jag inte få mer hjälp eller tips vilket jag har förståelse för. Det är alltid enklare om man gör det själv. Fick som förslag att jag skulle skicka dem en hårddisk och så skulle de testa att installera på den på den dator som har rätt moderkort. Tackade och skrev att vi skulle testa denna operation själva först. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...