Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lightroom radera foto


Torparen

Rekommendera Poster

Då jag försöker ta bort dubbletter till ppk får jag bifogat besked???

Bilderna har inga frågetecken på skärmen alltså finns dom på rätt plats.

 

diabild.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Torparen:

Då jag försöker ta bort dubbletter till ppk får jag bifogat besked???

Bilderna har inga frågetecken på skärmen alltså finns dom på rätt plats.

 

diabild.PNG

PS gäller enbart aktuell mapp. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du upp fönstret enligt bilden, så du ser dina val?

Använder inte själv DNG som standard, bara RAW, men har du testat att försöka döpa/konverta om den till t.ex PNG?

Har du testat andra bildfiler?

Kan du jobba med bildfilen i t.ex Framkallamodulen?

 

 

sshot-106.png.acb066dbf656a97b5dd657f509ef882d.png

 

Vilket val försöker du använda enligt bilden nedan?

 

sshot-107.thumb.png.215ab9f6c9a981c3f199b95055c1b47f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får upp fönstret enl bild. Oavsett format m.a.o alla format samma problem. Använder backsteg, Dom går att ta bort från LR men är kvar i Kat. Då jag går in i en kat/mapp så kan jag radera bilden. Hoppas nu att jag svarat på dina frågor. Problemet är skumt aktuella bilder ligger i en sep mapp bilder i andra mappar funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Laso:

Vilken version av LR använder du, CC eller Classic CC?

Classic CC. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har letat lite, kollat med andra, och funnit detta, som du kan pröva med...

 

Ibland kan man få detta typ av meddelanden när man försöker slänga något som är öppet i ett program. 


Ta bort foton från kataloger
Markera i modulen Bibliotek ett eller flera foton i stödrastervyn eller markera ett foto på bildbandet i lupp-, jämförelse- eller undersökningsvyn.

Gör något av följande:

  • Tryck på Backsteg (Windows) respektive Delete (macOS).
  • Välj Foto > Ta bort foto(n).


Obs! När du visar en samling och trycker på Backsteg (Windows) eller Delete (macOS) tas markerade foton bort från samlingen, inte från katalogen, och dialogrutan Bekräfta öppnas. Om du vill ta bort ett foto både från en samling och från katalogen, markerar du fotot och trycker på Ctrl+Alt+Skift+Delete (Windows) eller Kommando+Alt+Skift+Delete (Mac OS). Se Ta bort foton från en samling.

Gör något av följande i dialogrutan Bekräfta:

  • Ta bort Foton i katalogen tas bort men de skickas inte till papperskorgen.
  • Ta bort från disk Foton i katalogen tas bort och skickas till papperskorgen.

Om du markerar mer än ett foto på bildbandet i lupp-, jämförelse- eller undersökningsvyn, kommer endast det aktiva fotot att tas bort.

Obs! Foton tas även bort från katalogen om du markerar dem och trycker på Delete (Windows eller macOS, endast normalstora tangentbord), men de skickas inte till papperskorgen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Laso:

Okej, har letat lite, kollat med andra, och funnit detta, som du kan pröva med...

 

Ibland kan man få detta typ av meddelanden när man försöker slänga något som är öppet i ett program. 


Ta bort foton från kataloger
Markera i modulen Bibliotek ett eller flera foton i stödrastervyn eller markera ett foto på bildbandet i lupp-, jämförelse- eller undersökningsvyn.

Gör något av följande:

  • Tryck på Backsteg (Windows) respektive Delete (macOS).
  • Välj Foto > Ta bort foto(n).


Obs! När du visar en samling och trycker på Backsteg (Windows) eller Delete (macOS) tas markerade foton bort från samlingen, inte från katalogen, och dialogrutan Bekräfta öppnas. Om du vill ta bort ett foto både från en samling och från katalogen, markerar du fotot och trycker på Ctrl+Alt+Skift+Delete (Windows) eller Kommando+Alt+Skift+Delete (Mac OS). Se Ta bort foton från en samling.

Gör något av följande i dialogrutan Bekräfta:

  • Ta bort Foton i katalogen tas bort men de skickas inte till papperskorgen.
  • Ta bort från disk Foton i katalogen tas bort och skickas till papperskorgen.

Om du markerar mer än ett foto på bildbandet i lupp-, jämförelse- eller undersökningsvyn, kommer endast det aktiva fotot att tas bort.

Obs! Foton tas även bort från katalogen om du markerar dem och trycker på Delete (Windows eller macOS, endast normalstora tangentbord), men de skickas inte till papperskorgen.

 

 

Hej  Tack för all tankemöda du lagt ner. Men tyvärr funkar inte något av dina förslag. Nu kanske du funderar över varför ska han ta bort bilder. Jo det är så att jag starta upp en nygammal dator,  i samband med flytten av LR och bilderna så blev det lite av kaos. Bl.a så kom det in 2-5 samma foto. Nu gör jag så att jag högerklickar gå till utforskaren och tar på så sätt bort bilderna . Enormt tidskrävande men jag är en gammal gubbe och mår gott av terapiarbete. 

Så än en gång tack föreslår att vi lägger tråden i arkivet

Hej/Lennart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, flyttar man LR till ny dator, så är det ju 3 st specifika kataloger som måste flyttas med.

 

Men jag har också råkat ut för att få dubbletter, men har kunna tagit bort dom som vanligt i själva programmet, jag kör som sagts tidigare, bara med RAW, men det ska ju inte ha någon betydelse vilket filformat man använder, så jag vet inte vad du råkat ut min vän.

 

Men jag tror inte heller vi kommer så mycket längre, huvudsaken är att du ändå kan få bort dina dubblett filer, även om du måste gå den långa vägen.

Så jag håller med dig, vi stannar här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...