Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Start av optisk enhet...


Hans  Peter

Rekommendera Poster

Var finns platsen  i Win10 där jag kan ändra vilket program som min optiska enhet skall starta med när jag stoppar i en skiva?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vilket material du har på skivan. Musik, film, bilder osv.

Om det är dvd-filmer så måste du ha en installerad spelare, ex. VLC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack! Jag borde kanske förtydliga mig.  Jag har både VLC och Windows Media Player. i datorn. Hur får jag spelaren att automatiskt välja WMP oavsett om jag stoppar i en CD- eller en DVD skiva i den?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör VLC (VideoLan) till standardspelare. I den här tråden

https://www.groovypost.com/howto/use-windows-media-player-windows-10-default-app/ hänvisas det till en annan länk (How to Set Default Apps in Windows 10) som visar hur man ändrar vilket program (vilken app) som ska vara Musik(upp)spelare. Standardappen hos mig (och artikelförfattaren) är Groove Musik. Jag kommer dit via Inställningar > Appar Klicka på Standardappar på den sidan > Musikspelare

Artikelförfattaren föreslår att man byter ut Groove Musik mot VLC (VideoLan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag kommer dit via Inställningar > Appar Klicka på Standardappar på den sidan > Musikspelare

 

Tack, mbgtmari!

Nu har jag gjort som du har föreslagit. Mina standardappar ser ut som nedan. Men min spelare öppnar med VLC  vilken app jag än väljer för musik resp. video. Något fel är det  väl, men vad?

/hans peter

 

image.png.bf7135eb6d1e3ba8f54d6b8f39c69b58.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Vänster)klicka på Windows Media Player under rubriken Musikspelare så får du upp andra musikspelare, däribland VLC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det vet jag, men mitt problem är ju  att jag har valt WMP men att spelaren öppnar med VLC.

/hans peter 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Jag var så inställd på att du skulle använda VLC eftersom Microsoft tog bort stödet för DVD playback redan i Windows 8 och jag tror faktiskt inte att man kan spela upp sina CD-skivor i WMP i Windows 10, så jag förstod inte att det var Windows Media Player du ville använda, trots att du hade skrivit det klart och tydligt.
https://www.groovypost.com/howto/use-windows-media-player-windows-10-default-app/

 

Jag använder WMP för vissa av mina ljudfiler men när det gäller att spela upp CD-skivor är det VLC som gäller. Windows DVD-spelare finns ju också, i alla fall hos mig. "Windows DVD Player App is Free for Some Users

The Windows DVD Player app is free for qualifying Windows 10 upgrades. It’s not available if you do a clean install" står det här https://www.groovypost.com/howto/play-dvd-windows-10-free/

 

Eftersom jag har uppgraderat mitt Windows 7 till Windows 10 hittar jag Windows DVD-spelare under bokstaven V i Start

DVD-spelare.png.1e0dff54afe914fced06d640b49c2671.png

Men vad är det för fel på VLC?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbtgmari, att du tar dig tid att diskutera detta med mig. 

 

Från min verkbänk och Win 10 kan jag nu konstatera 

- man kan spela upp CD-skivor i WMP,

- man kan inte spela upp DVD skivor i WMP.

 

Min spelare startar nu med VLC (för både CD- och DVD-skivor). Det kan jag väl acceptera. Vad jag inte kan acceptera är att den gör det fast jag har återställt mina standardappar till av Microsoft rekommenderade.

På din fråga kan svara att jag inte har något emot VLC. Jag tycker bara att det är så retfullt att Win10  inte bär sig åt som jag förväntar mig (och som den borde göra efter alla konstens regler.) ? 

 

Har du fler goda tips?

/hans peter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande bara: enskilda ljud- och videofiler  öppnas med de standardappar som jag har ställt in.

(Jag har försökt men inte lyckats redigera mitt tidigare inlägg...?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är sant att valet Välj standardappar efter filtyp finns och gör  att man kan kan välja vilket program som ska öppna varje filtyp. Att man fortfarande kan spela upp CD-skivor i WMP var en nyhet för mig. Tack för den upplysningen! Jag måste erkänna att jag inte ens har försökt med det i Windows 10 än. Det är inte så ofta jag spelar någon av mina gamla musik CD nuförtiden. Det mesta finns ju på YouTube.

 

När det däremot gäller att bestämma att WMP ska vara standardapp för uppspelning CD men VLC standardapp för DVD så hittar jag inte den möjligheten någonstans i Windows. Man kan ju tycka att Windows skulle favorisera sitt egna program, dvs WMP, men uppenbarligen gör inte Windows det. Utvecklarna av Windows har väl helt enkelt inte tänkt på att någon skulle vilja ha olika standardprogram för uppspelning av CD och DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...