Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det som är tekniskt omöjligt är möjligt men ändå omöjligt


cybertears

Rekommendera Poster

Lång och förvirrande rubrik - jag vet, men låt mig förklara.

 

För någon vecka sedan så hitta jag ett mobilnummer jag länge velat ha. Så jag ställde frågan till operatören som ägde numret om det var ledigt och jag fick till svars att det var det. 
Jag är nöjd med min operatör så jag ställde frågan i facebook-chatten och sa att jag skulle vilja ha det numret men jag vill ha det på ett kontantkort.

Citat

Det är tekniskt omöjligt då startpaket skickas ut med ett slumpmässigt nummer, vill du välja nummer så får du teckna ett abonnemang.

Varpå jag svara med att man kan välja att portera numret isåfall till kontantkortet men även det var tekniskt omöjligt.

Så jag sa att jag ringer och pratar med kundtjänst i telefon istället och fick följande till svar

Citat

Precis som min kollega skriver så har du inte möjlighet att önska nummer på ett kontantkort. De är nummersatta och du får ett slumpartat men du får självklart ringa in om du önskar. Du kommer dock att få samma besked

Jag ringde in och fick ett fint bemötande och där var inget problem, de tog en vecka sen hade jag mitt kontantkort, med mitt önskade nummer. Efter några dagar så är numret äntligen flyttat till min operatör. Så det som räknas som tekniskt möjligt är att vi kan klyva atomer men man kan aldrig få ett telefonnummer på ett kontantkort.

 

Min moder har ett nummer som hon önskar och vill göra samma sak som jag gjorde.

Men den operatören som äger det numret säger både via chatt,mejl & telefon att man måste ha ett abonnemang för att man kan inte önska nummer på ett kontantkort.

Men så sa en i telefon att det går att reservera ett nummer utan att ta upp ett abonnemang, vilket är väldigt intressant det också.

Om det går att reservera så går det tekniskt sett att reservera numret och få det på ett kontantkort. Jag kunde ju få det så det är ju knappast omöjligt.

 

Det mesta är ju omöjligt men kul att jag försöker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis ! Till ha fått ett nummer du önskat.

Men som du märkt prioriterar mobiloperatörerna abonnemang !

För abonnemang är helt enkelt mycket mer lönsamma !

Abonnemang genererar ju mer trafik !

Hela telefonförsäljningsverksamheten grundar sig ju på att telefonförsäljaren vet vem som svarar i telefonen.

Sedan jag slutade med telefonabonnemang är jag helt befriad från

samtal från företag typ Phonera och 0700 som vill sälja företagstelefonabonnemang

samtal från marknadsundersökningsföretag som vill skicka varuprover

samtal från säljare av allt från kalsong abonnemang till preparatabonnemang

samtal från företag som vill erbjuda mig äta gratis lunch med intressant information

(Jag kollade upp företaget, finansiell rådgivning, de sökte också mötesbokare och finansiella rådgivare)

Samtal från Microsoft som vill hjälpa mig med min linuxdator som fått virus.

Och Så Vidare

 

Och det känns så skönt !

Får gratulera dig själv till ett kontantkort

och hoppas din mamma också kan få ett kontantkort med önskat nummer !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev jannejanne:

För abonnemang är helt enkelt mycket mer lönsamma !

Abonnemang genererar ju mer trafik !

Fast mer trafik är ju inte lönsamt :rolleyes:

Det som är lönsamt är väl abonnemang som bara har lite trafik.

 

35 minuter sedan, skrev jannejanne:

Samtal från Microsoft som vill hjälpa mig med min linuxdator som fått virus.

Sådana får jaag till min mobil med kontantkort. Några svenska försäljare ringer inte till det eftersom numret är nixat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-03 på 09:59, skrev Cecilia:

Fast mer trafik är ju inte lönsamt :rolleyes:

Det som är lönsamt är väl abonnemang som bara har lite trafik.

 

Sådana får jaag till min mobil med kontantkort. Några svenska försäljare ringer inte till det eftersom numret är nixat.

Ett telefon nummer kostar när ägaren använder telefonnumret.

Ett telefonnummer genererar pengar när andra ringer till telefonnumret.

Dessutom "förbihåller" sig telefonoperatörerna rätten att "dela med sig av dina kunduppgifter" med sina "samarbetspartners" via tex nummerupplysning. Lönsamt !

Det är ingen tillfällighet att man måste betala för hemligt nummer.

Att det inte är tvärtom, man måste betala för att få sitt telefonnummer infört i nummerupplysning.

 

MS samtal

Citat

Sådana får jaag till min mobil med kontantkort

Då säger jag att du spritt ditt mobilnummer på internet.

Det svar "Du har spritt din epost på internet" jag fick när jag beklagade mig hos Telia för snart 20 år sedan sedan över alla mail med erbjudanden om barnporr, billig programvara och liknande som strömmade in till min Telia internetadress.

Att Telia hade infört min mailadress i sin epostkatalog, visst redan då nedlagd.

Ja det låssades inte Telia supporten om.

 

För egen del svarar jag normalt inte på telefonsamtal från okända nummer, Privat nummer.

Utan tar reda på vem som har numret. Och ringer upp om det är intressant.

För in numret i telefonboken om det är ointressant, säljare. Så jag slipper kolla nästa gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...