Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sluta kriga

blubb

Recommended Posts

Sluta bråka om vilket system som är bäst. Både Mac OS och Windows har fördelar, och det gäller att utnyttja dem på bästa sätt.

Linux och Be OS, det kommande Mac OS X och så vidare är säkert bra, och kommer förhoppningsvis att ersätta de åldrande system för Intel och ppc som vi har idag. Det finns mycket godis runt hörnet både på Mac- och pc-sidan, och det kommer att göra tillvaron enklare för oss användare.

Alla behöver inte tycka likadant, och alla behöver inte använda ett system från en och samma leverantör. Inte ens i ankdammen Sverige. Jag har inget emot själva pc-burkarna: det finns både bra och dåliga grejor, precis som på Mac-sidan.

Det som stör mig är Microsofts och Windows-sidans arrogans och dumdryga intolerans, även om det förvisso finns en hel del sådant hos Apple och bland Mac-människor också. Det är improduktivt. Det intressanta är hur man får Macar och pc-datorer att fungera bra tillsammans.

Det viktiga är ju inte vilket system man kör eller vilka verktyg man använder. Det viktiga är resultatet och att man trivs med sin dator. Jag har valt Mac därför att det är bästa systemet för mig, och jag ser mycket positivt på framtiden för Mac OS.

De flesta som läser det här är antagligen inbitna och mycket erfarna datoranvändare. Men till den som står i färd med att köpa en ny dator vill jag säga följande: köp en ny Mac och en ny pc och prova båda hemma hos dig. Du har ju i regel 30 dagars öppet köp. Sedan väljer du det system du tycker bäst om och lämnar tillbaka den andra datorn.

• 3 weeks later...

Visst är det fantastiskt att mac är så kompatiblelt att den med hjälp av "File Exchange" kan läsa vilka typer av datamedia och filer som helst, utomjordiska datorer eller wintelmaskiner. Och allt detta gratis, färdiginstallerat i systemet.

Jag skulle vilja veta hur en PC lättast tar emot en Mac-diskett, läser dess data, och till och med formatterar om disketten till MacOS läsbar diskett?

Jag har för mig att man måste köpa/ladda ner en massa extra programvaror för att få detta att fungera. Men jag kan ju vara desinformerad.

När du köper din mac får du på CD:n med MacOS med alla programvaror du behöver för att klara av detta. Automatiskt kan du formattera Dos-kompatibla disketter direkt, med File exchange kan du lätt öppna vilken PC-fil som helst och få den öppnad i det program som motsvarar pc-programmet den skapades i. Du kan dessutom packa och packa upp zip-filer utan problem.

Med andra ord är en Mac mer kompatibel med PC än en PC är med en Mac.

Nog är det lite konstigt ändå att inte Bill Gates lät implementera kompabilitet med MacOS redan då han började knåpa på Windows. Det var ju trots allt Gates som på uppdrag av Steve Jobs och Wosniak (stavning?) kodade det första MacOS.

Det visste ni inte va? Att Gates kopierade sig själv med windows. ;))

"Visst är det fantastiskt att mac är så kompatiblelt att den med hjälp av "File Exchange" kan läsa vilka typer av datamedia och filer som helst, utomjordiska datorer eller wintelmaskiner. Och allt detta gratis,

färdiginstallerat i systemet."

Färdiginstallerat, ja. Gratis, nej. Kom ihåg at du har betalt Apple för ditt MacOS.

"Jag skulle vilja veta hur en PC lättast tar emot en Mac-diskett, läser dess data, och till och med formatterar om disketten till MacOS läsbar diskett?"

'mount /dev/fd0 /mnt/macdisk -t hfs'

Sen gör du vad du vill med den disken precis som om det vore vilken annan diskett som helst (AmigaOS, MS-DOS, QNX mm.)

Samma sak fungerar givetvis med hårddiskar, jaz diskar, zip diskar osv.

"Jag har för mig att man måste köpa/ladda ner en massa extra programvaror för att få detta att fungera. Men jag kan ju vara desinformerad."

Köper du en "noname" dator så kan du givetvis köpa Linux istället för Windows. Många datortillverkare börjar även få upp ögonen för Linux och säljer sina datorer med det färdiginstallerat. Om du däremot inte vill köpa det är det bara att ladda hem, gratis.

"Med andra ord är en Mac mer kompatibel med PC än en PC är med en Mac."

Nej, det stämmer inte.

/per "Linux för alltid"

Givetvis förstå du vad jag syftade på, men Windows är, som vi kommit fram till förut, skräp. Därför blir det problem att göra liknande. Självklart finns det program för att mounta HFS diskar i Windows med, men då blir det nog till att gå till www.winfiles.com och ladda ner det själv.

Och om ni nu menar Win95/98/NT, skriv då det. Skriv inte PC. PC =! Windows.

/per

"mount /dev/fd0 /mnt/macdisk -t hfs"

Låter ju precis lika enkelt som att stoppa in en diskett i diskettenheten och dubbelklicka på dess symbol för att öppna... >:(

Nä, jag kan nog inte påstå att det är väldigt enkelt i din värld Per.

Sen är det ju faktiskt så att ALLA betalar för sitt operativsystem, oavsett om det heter MacOS eller Windows 95/98/NT. Det är väl bara Linux som är gratis, men den får man ju bygga ihop själv för att få ett vettigt GUI.

Så där har du lite fel också, Linux är så vitt jag vet GRATIS och kan inte köpas som du också påstod "... så kan du givetvis köpa Linux istället för Windows..."

Jag hävdar fortfarande att MacOS är enklare och eftersom FileExchange kommer färdiginstallerat är det mer kompatibelt och användarvänligt än något annat operativsystem - gratis eller inte.

"Låter ju precis lika enkelt som att stoppa in en diskett i diskettenheten och dubbelklicka på dess symbol för att öppna... >:("

Om man föredrar att göra det från X iställetför konsoll så bör man givetvis använda en liten app som fixar detta automatiskt. Det var bara ett exempel! Jag känner inte till någon linux distribution som inte inkluderar någon form av automountning eller X program för att mounta en diskett/cdrom/hårddisk/vadsomhelst.

"Sen är det ju faktiskt så att ALLA betalar för sitt operativsystem, oavsett om det heter MacOS eller Windows 95/98/NT. Det är väl bara Linux som är gratis, men den får man ju bygga ihop själv för att få ett vettigt GUI."

Jag skulle aldrig få för mig att betala för varken MacOS eller Windows. Så om jag inte inkluderas ibland "alla" så vet jag inte riktgt var jag hör hemma.

"Så där har du lite fel också, Linux är så vitt jag vet GRATIS och kan inte köpas som du också påstod "... så kan du givetvis köpa Linux istället för Windows...""

Nej, det är inte fel. Självklart kan man köpa en linuxdistribution. Då betalar man för skivorna det ligger på samt eventuella kommersiella program som följer med.

/per

Shinden Sôsa

Börjar inte den här diskusionen spåra ur lite? Jag tycker att det är oväsentligt att höra vad folk tycker om sina respektive operativsystem. När ska ni börja inse att smaken är som baken?

• 5 years later...

Är det nån som vet om agp portarna på en mac är likadana som på en pc? Alltså att ett AGP grafikkort passar till en pc såväl som en PC

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...