Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lyssna på ljudböcker


Novisan

Rekommendera Poster

Jag har kollat lite på nätet betr. lån av ljudböcker. 
Jag har  alltid köpt fysisk bok men insett hur bra det är med en ljudbok.

Det finns ju en hel del som ger ut ljudböcker - Bookbeat, Storytel,  Nextory, Bokus mfl.

Priset varierar - men inte så mycket. Vill ju ha mesta möjliga utbud.

 

Har du testat någon av dessa ochkanske sett något som är mindre bra eller vad som är jättebra med just den.

Jag är intresserad att få lite tips så jag inte köper grisen i säcken ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla dessa har väl en gratis provperiod (men man måste ange sina betalningsuppgifter..)

Föreslår att du själv testar dem en och en och då även hur bra appen fungerar i bilen (om detta är aktuellt).

Storytel tippar jag har störst utbud. Vi, eller egentligen bara min fru, har den just nu efter att ha prövat Bookbeat och Nextory.

Alla dessa, inklusive Storytel, är nämligen helkass på att hantera e-böcker vilket jag föredrar. (e-böcker alltså inte kassa appar ;) )

Jag använder numera Google Böcker, för just e-böcker då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Du har ju också bibliotekens ljudböcker, gratis. Dock inte de senaste böckerna

 

Jag testar just nu Biblioteket men de har begränsning av lån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Alla dessa har väl en gratis provperiod (men man måste ange sina betalningsuppgifter..)

Föreslår att du själv testar dem en och en och då även hur bra appen fungerar i bilen (om detta är aktuellt).

Storytel tippar jag har störst utbud. Vi, eller egentligen bara min fru, har den just nu efter att ha prövat Bookbeat och Nextory.

Alla dessa, inklusive Storytel, är nämligen helkass på att hantera e-böcker vilket jag föredrar. (e-böcker alltså inte kassa appar ;) )

Jag använder numera Google Böcker, för just e-böcker då.

 

Var det utbudet som gjorde att hon nu väljer Storytel eller var det något problem ?

 

Det blir nog så att jag provar mig fram men hade varit kul att få lite åsikter av de som provat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det var nog jag som inte gillade e-boksläsaren hos de andra och när vi bytte till Storytel och jag dissade även den stannade hon kvar eftersom vi inte hade någon fler att testa.

Samtliga tror jag krånglade på ett eller annat sätt vid användning i bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid långresor lyssnar vi ofta på en ljudbok och eftersom det är så sällan så passar inte prenumerationssystemen oss utan vi köper en ljudbok på Bokus och laddar sedan ner den till deras Dito-app i surfplattan. I bilen stoppar vi in en liten FM-sändare i hörlursuttaget i surfplattan och så letar man upp den frekvensen på bilradion, medan vi på flyget/tåget ansluter två set med hörlurar. Det enda problem vi haft med appen är att den ibland missar hur långt vi har kommit i boken när det har gått några månader sen vi lyssnade senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.
Det blir BookBeat för jag har möjlighet att testa det 30 dagar gratis. Då hinner jag se hur mycket jag lånar under 1 mån. och om det är värt en prenumeration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips.

Om någon vill testa tex Book Beat. Sök på nätet efter kampanjkod. Jag hittade en för 30 dagars fri lyssning på Tradera. I vanliga fall är det 14 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-30 på 12:35, skrev Novisan:

Jag har kollat lite på nätet betr. lån av ljudböcker. 
Jag har  alltid köpt fysisk bok men insett hur bra det är med en ljudbok.

Det finns ju en hel del som ger ut ljudböcker - Bookbeat, Storytel,  Nextory, Bokus mfl.

Priset varierar - men inte så mycket. Vill ju ha mesta möjliga utbud.

 

Har du testat någon av dessa och kanske sett något som är mindre bra eller vad som är jättebra med just den.

Jag är intresserad att få lite tips så jag inte köper grisen i säcken ;)

Ljudböcker är riktigt bra att lyssna på om man ska göra andra saker samtidigt och en populär app att använda är Storytel, men problemet med dem är att de kostar. Som tur är har man en förmån at låna ljudböcker eller motsvarande på biblioteket om man har en synskada, dyslexi, afasi eller saknar förmågan at hålla i en bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan låna ljudböcker från Biblioteket gratis utan att ha de funktionsnedsättningar du nämner. Alla kan låna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Novisan:

Man kan låna ljudböcker från Biblioteket gratis utan att ha de funktionsnedsättningar du nämner. Alla kan låna.

Ja, fast bara på CD. För att få låna Daisy-böcker och liknande måste man ha de funktionsnedsättningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag pratade om är Ljudböcker man kan lyssna på både online och offline.

Jag visste inte att man inte kan låda CD om man inte har en funktionsnedsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Om man knallar in till bibblan och ordnar ett bibliotekskort så kan man i lugn och ro sedan sitta hemma med sin dator, android, iPhone, iPad och låna vilken ljudbok man vill i sitt lokala biblioteks sortiment

Enda nackdelen med bibliotekets eget system Biblio är att den ibland inte kommer ihåg vart man avslutade sitt lyssnande. Har varierande erfarenhet av den. Kanske kommer en uppdatering snart, man kan hoppas!

 

#Skorpion76   Man behöver inte ha en funktionsnedsättning för att låna CD skivor, alla med ett giltigt bibliotekskort är välkomna. Måste vara något lokalt för just det biblioteket i så fall. 

 

Ett annat tips för alla lyssnarsugna öron kan vara att använda Acast appen där man kan i all evighet lyssna på härliga aktuella och roliga poddar! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som aldrig i hela mitt liv lyssnat på en ljudbok!

Däremot läser jag mycket böcker och senaste året har införskaffat en e-bok läsare och aldrig har jag varit så nöjd som med denna.

Ett särskilt E-ink eller elektroniskt bläck och kan absolut inte jämföras med att läsa något på en vanlig bildskärm eller smartfåne.

En laddning räcker i nån månad, om jag läser några kapitel varje kväll innan jag somnar.

E-böcker kan också lånas på biblioteket med lånekort eller laddas hem från PC i soffan, med samma lånetid som för vanliga böcker, eftersom dessa har en sk. drm-spärr (Digital Rights Management) och gör att låneboken inte kan läsas efter lånetidens slut.

 

Så, mitt tips: om ni aldrig testat en e-bokläsare - så gör det.

Skonsamt för ögonen, jag vill påstå att det är bättre än att läsa en vanlig bok och man kan enkelt välja fontstorlek och det blir aldrig något stök med pixlar etc, eftersom det handlar om e-ink, m.a.o. så är texten lika klar och skarp oavsett storlek.

 

Bläddring sker via ett tum- eller fingertryck på sidan (vilket man kan själv ställa in), särskilt bekvämt när man ligger på sidan ibland och läser.
Den kommer ihåg exakt var man senast var utan krusiduller och rymmer med lätthet tusentals böcker om man köper sådana från bokhandlarna.

 

Men är man inne på ljudböcker så för all del, bara man själv är nöjd.

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Mr Stoned X bootlegger

Jag brukar låna både musik och ljudböcker på biblioteket och sedan rippa dessa och köra i bilen. Vissa påstod för några år sedan att det var olagligt att rippa dvs kopiera bibliotekets musikCD, videoDVD, videoBluRay och ljudböcker men eftersom originalen dvs bibliotekens exemplar är "lagliga" så har jag rätt att göra en kopia för enskilt bruk. Detta togs upp på LAWLINE.SE för många år sedan och jag har väl svårt att tänka mig att lagarna ändrats.

 

LAWLINE.SE: "Kopiering" av lånad CD-skiva på bibliotek

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2019-03-18 på 11:38, skrev Mr Stoned X bootlegger:

Jag brukar låna både musik och ljudböcker på biblioteket och sedan rippa dessa och köra i bilen. Vissa påstod för några år sedan att det var olagligt att rippa dvs kopiera bibliotekets musikCD, videoDVD, videoBluRay och ljudböcker men eftersom originalen dvs bibliotekens exemplar är "lagliga" så har jag rätt att göra en kopia för enskilt bruk. Detta togs upp på LAWLINE.SE för många år sedan och jag har väl svårt att tänka mig att lagarna ändrats.

 

LAWLINE.SE: "Kopiering" av lånad CD-skiva på bibliotek

 

 

Nej, det är inte lagligt.

Var har du fått denna missuppfattning från?

 

Din länk där har flera brister och inget att läsa.

Man får inte kopiera en bok eller en sk. e-bok ens från bibliotek.

Det spelar ingen roll om biblioteket har köpt in en bok: du får inte kopiera denna!

Du får heller inte "rippa" musik från bibliotek.

 

Alla dessa har DRM ( Digital Rights Management) och  bryter du mot dessa bryter du också mot lagen.

 

Det går heller inte på ett lagligt sätt att "rippa" en tex. ljudbok, e-bok etc. eftersom när man lånar dessa på bibblan så blir det precis som vanligt boklån: lånetiden går ut.

Mvh ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...