Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ethernetkort dött


Pegee

Rekommendera Poster

Hej

Jag blir inte riktigt klok på detta. Stationär dator, win 10 med ett enklare ethernetkort. Minns inte fabrikat.
Trafikdioderna lyser på kortet men de blinkar inte. Likaså dioden på switchen lyser och indikerar kontakt.

Men jag får inget IP-nummer så förbindelsen finns inte.  Jag har bytt kortet mot ett annat men likadant utan

framgång. Datorn säger att kabeln inte är isatt, så uppenbarligen ser datorn inte att det finns någon förbindelse.

Jag har också provat att flytta kortet till en annan slot, men var ingen framgång det heller. Moderkortet kass?

Hur kan jag gå vidare med felsökning eller är det bara att lämna in datorn till mera kompetenta händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till ovanstående. (Har man för brått glömmer man givetvis!!)

Har också kollat i enhetshanteraren och där verkar allt OK.

"Den här enheten fungerar korrekt"

Inga konfliker eller annat som verkar tokigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Microsoft har en bra guide för felsökning av nätverksanslutning, prova dessa steg först:

MS- Åtgärda problem med nätverksanslutning i Windows


Sedan har drivereasy.com en extremt bra guide för felsökning: Ethernet Not Working on Windows 10 & 7

Fast den kräver i vissa slutsteg att man laddar ned och installerar dess särskilda drivrutin, ingen fara, den är ok såvitt jag vet (tidigare åtminstone) sen om den kostar idag kan jag heller inte säga.

Det är en Setup.exe fil. Men kolla gärna igenom stegen för dom flesta är gratis och väldigt tydliga och kanske du lyckas med detta?.

 

Men annars Ms felökningsguide ovan bör kunna avgöra var problemet ligger?

Mvh :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en bra guide. Men några problem löste den inte.

ping 192.168.1.1  ger till resultat 100% loss.

Datorn kan uppenbarligen inte ens snacka med sig själv?

 

Medan jag väntade passade jag på att uppgradera till den senaste drivern

men det gav ingenting det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Pegee:

ping 192.168.1.1  ger till resultat 100% loss.

Datorn kan uppenbarligen inte ens snacka med sig själv?

Du skriver i första inlägget att du inte får någon IP-adress.

När du pingar 192.168.1.1 pingar du då inte datorn.

Testa 127.0.0.1 om du vill pinga din dator.

 

Tillägg:

Har du testat detta?

Citat

Kör följande kommandon i angiven ordning i Kommandotolken och se om det löser anslutningsproblemen:

  • Skriv netsh winsock reset och tryck på Retur.
  • Skriv netsh int ip reset och tryck på Retur.
  • Skriv ipconfig /release och tryck på Retur.
  • Skriv ipconfig /renew och tryck på Retur.
  • Skriv ipconfig /flushdns och tryck på Retur.

från en av länkarna ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare uppdatering:

Provade med att installera Driver Easy.

Den scannar igenom till 100% och klagar sedan på

att den hittar inte app1.drivereasy.com. Nej givetvis inte.

Det finns ju inget nätverk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att ställa in en statisk IP-adress  (t.ex. 192.68.1.2).  192.168.1.1 är välan din routers adress. Att du inte får ett IP-nummer kan bero på att rpouterns DHCP-server är avstängd eller har kraschat eller inte har lediga IP-nummer.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Pegee:

Ingen förbättring!  Det lutar åt att gå till farbror doktorn i alla fall !!

Det finns USB-anslutna nätverkskort och ett sådant blir antagligen billigare än att lämna in datorn på service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Pegee:

Det var en bra guide. Men några problem löste den inte.

ping 192.168.1.1  ger till resultat 100% loss.

Datorn kan uppenbarligen inte ens snacka med sig själv?

 

Medan jag väntade passade jag på att uppgradera till den senaste drivern

men det gav ingenting det heller.

Nej, dessa var heller inte guider för att lösa problem, utan sk. felsökningsguider, för att på så sätt försöka utröna vad som är rot-orsaken till problemet.

Om man följer dom till punkt och pricka, så bör man sedan kunna använda den informationen för att avgöra vad som är det egentliga problemet, utan att behöva gissa...

Vid felsökning brukar man i regel använda sig av uteslutningsmetoden och att försöka få ned problemarean successivt.

 

Nu fungerar det inte alltid så och det händer ofta att det kan vara andra orsaker eller t.o.m. multipla orsaker till problem.
Även att intermittenta problem dvs. saker som ibland krånglar men vid felsökning fungerar, ja dessa är absolut dom svåraste att felsöka på.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ping 192.168.1 är fel adress för datorn.

Du pingar då mot routern skulle jag tippa och då har du problem med denna och inte nätverkskortet?

Möjligen..?

 

Börja med detta:

För att göra en ping på sig själv är adressen

127.0.0.1

 

Det kan tyda på att ditt nätverkskort eller troligen router har problem.
Men försök att följa MS-felsökningsguide ovan, steg för steg och tala om exakt var det blir problem?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nätverkskabeln ansluten till routern ?

Är nätverkskabeln ansluten till routern, prova och byt till en annan routerport

Byt nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sällsynt.

 

Prova med att nolla bios med att ta ur cmos-batteriet för detta om du vet hur man gör(kan vara så att man måste bygla(jumpra) detta med för total nollställning för vissa moderkort, se exempel på nätet för ditt m-kort.

Kan fungera också att hålla in powerknappen en lång stund>30sek  utan nätsladden i när cmos-batteriet är borttaget.

 

Haft några datorer som låst nätverket oavsett vilket kort man satte i som fungerade på andra datorer.

Good luck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det finns USB-anslutna nätverkskort och ett sådant blir antagligen billigare än att lämna in datorn på service.

 

Jag tror du har rätt i det. Det finns gränser för hur mycket jobb (och pengar) man skall lägga ner på en gammal dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...