Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Passar nytt grafikkort?


NoViz

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

En till åren kommen datamaskinsoperatör (försöker...) har återigen hamnat i lite bryderi när han ska shoppa nytt grafikkort. I burken sitter ett AMD moderkort (ASROCK FM2A88X EXTREME4+) PCI Express 3.0 och 4xDDR3) och har integrerat grafikkort (AMD Radeon R7 graphics - angivet Radeon HD 8000/7000 series i manualen).

 

Passar ett nVidia grafikkort typ 1050GTX eller 1060 GTX  GDDR5 på mitt AMD moderkort???

 

Jag vet inte men det gör säkert alla ni andra i klubben. Vore evigt tacksam om någon av er hojtade till och hjälpte den stackars okunnige gamlingen innan han börjar shoppa.

 

MVH

 

NoViz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att ha grafikkort med Nvidia-kretsar på ett moderkort med en AMD-processor.

 

Sen finns det andra villkor typ att grafikkortet ska få plats och nätaggregatet ska vara tillräckligt kraftfullt för ett externt grafikkort. Men det är utanför min kunskap att reda ut det, liksom om dina förslag ger märkbart bättre prestanda när det gäller det du vill göra men inte kan idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Återigen tusen tack för att du delar med dig av dina eminenta kunskaper. Nu känner jag mig trygg när jag tömmer sparbössan och ilar i väg för att shoppa grafikkort. Jag tror jag har skrivit tidigare att du är ovärderlig, tål att upprepas!

Dagens stora sensation: jag ska nu avslöja att jag i alla fall vet någonting om datorer, nämligen att ett flertal grafikkort av senare årgång är så snåla på elström (75W) så de ej behöver mer sådan än vad moderkortet tillhandahåller. De har inte ens en kontakt för att ansluta extern el från nätaggregatet. Jo, och jag visste faktiskt att man måste använda tumstocken innan man ilar iväg. Borde ge bättre prestanda, om inte så ilar jag iväg till garnaffären och köper material för att i stället börja virka sängöverkast. Eller hittar på något annat kul...

 

MVH NoViz :like:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1050 behöver ingen extra ström men 1060 behöver en extra 6-pin PCI-E kabel och nätaggregat på 400 W. Jag har ett GTX 1060 som jag är mycket nöjd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Vertpre skriver GTX 1060 behöver en extra 6-pin PCI-E kabel

Och det räcker inte med ett 400W nätaggregat som ger mest effekt / ström på 3,3Volt och 5 Volt,

utan det måste vara ett nätaggregat med kanske 20A eller ännu mer på 12 Volt......

Sedan längden, det finns GTX 1060 som är 298mm långa , kommer troligen ge problemet att det inte får plats och GTX som är 242mm långa kommer troligen få plats.

 

TS skriver att det finns grafikkort som klarar sig med strömmen från moderkortet, drar bara 75W, bra !

Men är datorns nätaggregat dimensionerat för 75W extra ?

Är datorn nätaggregat dimensionerat för att leverera dessa extra ?

 

Kör mitt Palit GTX 1060 med ett nätaggregat Be Quite 80+ Gold på 400W med 3 x 18A 12 Volts linor, dock max sammanlagt 32A på 12 Volt, med ett ASUS AMD moderkort, processor, några år gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vertpre och jannejanne!

 

Tack för er assistans - sådan uppskattas alltid. Har för avsikt att köra flygsimulatorn FSX Steam Edition och tänkte chansa på att befintlig hårdvara kompletterad med ett 1050GTX- eller 1060GTX-kort kommer att räcka.

 

Enligt era erfarenheter låter det som 1060 får bli valet.

 

(Har haft ett ganska långt uppehåll med simmandet efter att förra datorn (höga prestanda/många slantar) pajade. Den funkade jättebra med simulatorn men i dag är jag inte beredd att satsa lika mycket.)

 

Kunniga kamrater - må så gott!

 

MVH NoViz 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

 

Det gick inte så bra med nya grafikkortet (Asus GeForce GTX 1060 OC 6 Gb). Skulle ju funka med nVidia grafikkort ihop med en AMD-processor med inbyggt grafikkort. Jag har ett ASROCK FM2A88X Extreme 4+ moderkort med CPU med inbyggt grafikkort: AMD A10-7850K med Radeon (TM) R7 graphics, 3,29 Ghz (4 kärnor). W7 64-bit.  

 

När nya kortet var på plats så installerade jag drivrutinerna för det från den medföljande skivan. Men datorn hittar inte nya grafikkortet vilket jag inte var alldeles oförberedd på. Hade läst att detta kunde inträffa och att man då måste gå in i BIOS och stänga av det inbyggda grafikkortet i processorn.

 

Jag försökte, har inte BIOS utan UEFI poppar upp och där kunde jag under North Bridge Configuration klicka på tre alternativ: Onboard, PCI Express och PCI. Onboard var förinställt så jag klickade på PCI Express, men nej inget nytt grafikkort. Gjorde om det men klickade på PCI och samma sak, inget nytt kort, hängde sig. Klickade åter på Onboard men den bistra sanningen kvarstår. Inget nytt fint grafikkort i tjänst.

 

I manualen för moderkortet kan jag läsa under just North Bridge Configuration (UEFI) och rubriken Dual Graphics: This item appears only when you install AMD Radeon graphics card on this motherboard. Use this to enable or disable Dual Graphics feature osv. Detta kan jag alltså bara läsa i manualen, i datorn i UEFI finns inte denna möjlighet såsom det står  ovan.

 

Jag tackar högre makter för att det gamla grafikkortet funkar och därmed datorn. Därigenom har jag återigen möjligheten att kontakta mina fantastiska vänner på eforum som vet praktiskt taget allt om datorer och förmodligen även hur jag löser ovanstående problem.

 

Så fantastiska vänner - mycket tack på förhand!

 

MVH

 

NoViz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du dubbelkollat så att det nya grafikkortet verkligen sitter nedstoppad i PCIE kontakten på moderkortet ordentligt och sitter rakt?

Tryck till lite på fram och bakkant samtidigt, ovanpå själva kretskortet och inte på kortets kylare eller kontaktdon.

 

Sedan se till att det nya grafikkortets 12V stromkontakt(er) verkligen sitter korrekt instoppade bak eller ovanpå grafikkortet och är det ett modulärt nätaggregat med lösa spänningskontakter så kontrollera den änden också.

 

Grafikkortet bör monteras i första PCIE kontakten som passar närmast processorn.

Sedan att bildskärmen är ansluten till det nya kortet och inte på moderkortets grafikport.

 

Normalt sett så bör man inte behöva ändra något i BIOS -setup, fast visst kan det hända, men jag har nog knappast behövt göra det vad jag kommer ihåg på alla datorer jag skruvat med och bytt grafikkort.

 

Och se till att strömmen är helt borta, kontakten ur från vägguttaget när du håller på.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för dina goda råd, ska prova dem i morgon. Jag gjorde en chansning nyss, bytte HDMI-kabel i tanken att det kunde vara fel på den, men så var det inte.

 

Jag vet inte om det i sammanhanget kan ha någon betydelse, men för ett bra tag sedan bytte jag skärm (till en Benq 24-tummare) och när jag skulle koppla in den så fick jag ingen bild med en HDMI-kabel. Provade då med en VGA-kabel och se på tusan, då funkade det.

 

Nöjde mig just då med denna lösning men glömde sedan bort det hela eftersom det funkade. Har alltså haft både en VGA- och en HDMI-kabel inkopplade sedan dess. I samband med att ett byte av grafikkort blev aktuellt så kom jag på det här med dubbla sladdar och kopplade först ur HDMI-kabeln och det blev ingen skillnad. När jag däremot ryckte ur VGA-kabeln så blev skärmen svart.

 

Och det är detsamma nu, VGA = bild, HDMI = ingen bild.

 

Jag lämnar rapport när jag testat dina tips, mycket tack för dem!

 

MVH

 

NoViz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ingen måtta på eländet... upptäckte att nu är även ljudet borta. Inget sådant i "vanliga" högtalarna och fastän bluetooth-högtalarna är bekräftat anslutna tyst som i....

 

Har väl lyckats peta loss någonting när jag var inne i burken och satte dit nya grafikkortet???

 

NoViz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du får noga kontrollera alla kontakterna.

Förresten, din bildskärm: vilka typer av grafikportar har den? VGA och HDMI, nån fler?

Det nya grafikkortet har väl knappast VGA utgång så den grafikkabeln kan du glömma och i en låda gömma.

 

Citat

Har alltså haft både en VGA- och en HDMI-kabel inkopplade sedan dess.

Har du endast en bildskärm kan du inte använda 2 kablar samtidigt. Du kan endast använda en av dessa och då är det HDMI du skall välja i fall grafikkort och bildskärm stöder detta, annars DVI eller Displayport kabel som skall kopplas in på själva grafikkortet, så du inte tar fel och använder moderkortets inbyggda grafikport (det är lätt hänt) för annars används inte grafiken på det nya kortet.

 

Och sedan installerar du Nvidia drivrutinerna en gång till och förövrigt kan inte dessa installeras om inte grafikkortet känns igen av systemet.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäste Flyfisherman!

 

Har bara en skärm, den har en D-Sub kontakt (måste vara VGA), en DVI-kontakt samt en HDMI-kontakt. När jag började att använda skärmen så fick jag den inte att funka med HDMI-sladden utan fick sätta i VGA:n och då lirade det.

 

Nu när jag satt i nya grafikkortet (nej, ingen VGA-port) så anslöt jag naturligtvis detta med HDMI-kabel till skärmen. Då satt fortfarande VGA-kabeln från interna grafikkortet i skärmkontakten. Provade med att ta bort denna och då blev skärmen svart varför den raskt sattes in igen.

 

Självfallet förstår jag att jag måste använda HDMI-kabeln mellan nya grafikkortet och skärmen, men då sitter jag här med en svart skärm. Jag citerar en artikel i Pc för Alla nr 11 2016 om hur sätta i nytt grafikkort:

 

"Beroende på ditt moderkort kan ibland den inbyggda grafiken användas parallellt med ett extra grafikkort, vilket exempelvis kan utnyttjas för flera skärmar. Men i många fall måste det integrerade grafikkortet stängas av för att det ska bli bild på det nya du monterat. Detta görs i bios där inställningarna ser helt olika ut beroende på dator. Leta efter något som heter Graphics Display, Onboard VGA eller liknande."

 

På mitt moderkort ASROCK är bios ersatt av UEFI SETUP UTILITY som ska underlätta (jo, jag tackar jag...) dylika manövrer. Försökte naturligtvis och alternativen som stod till buds var Onboard, PCI-Express eller PCI. Jag markerade PCI-Express och klickade men nya kortet funkade inte. Gick vidare och försökte med PCI men det gick inte heller (dessutom hängde sig datorn här) och sedan gick jag tillbaka till Onboard som var förinställt. Inget nytt grafikkort synligt i datorn.

 

Har kollat att nya kortet sitter ordentligt isatt i den första PCIE-kontakten och strömkabeln verkar också sitta okej. När kortet inte blir igenkänt så kan jag inte ladda hem drivrutinerna igen för att få igång det, vadå moment 22...

 

Tack vare vännerna på nätet, exempelvis Flyfisherman, så är jag trots allt hoppfull om ett lyckligt slut på mitt kortbyte.

 

Lefv väl!

 

MVH

 

NoViz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen har du problem med bildskärmen eftersom du tidigare haft problem med HDMI på denna?

Har du någon vän du kan låna en bildskärm av bara för att testa att det inte är något vingel med grafikkortet?

 

Men Asus GeForce GTX 1060 OC 6 Gb  har ju också en DVI-port väl och om bildskärmen också har en sådan så kanske testa en DVI-kabel?

Om du inte har en sådan, kanske någon du känner har en eller på Kjell & Compnay kan du ta hem och prova en sådan DVI kabel på öppet köp om du säger till i kassan.

 

Men först testa detta i Bios för North Bridge:
Manualen sid. 54

 

Primary Graphics Adapter: [PCI Express]  och det bör vara förvalt.

Onboard HDMI HD Audio:  Disable dvs. avstängt eftersom du använder väl separata högtalare ansluten på datorn och inte hdmi-ljud via bildskärmen eller teven?

Dual Graphics : Den funktionen finns inte i BIOS när man kör Nvidia grafikkort, endast med AMD Radeon grafikkort så dyker detta val upp och därmed inget att bekymra sig om.

 

DVI Function:

Citat

 

DVI Function Use this to select DVI function when you install the DVI to HDMI adapter to DVI port. Configuration options:

[as Dual Link DVI] and [as HDMI]

If you select [as Dual Link DVI], you can use Dual Link DVI monitor without audio function.
If you select [as HDMI], you can use HDMI monitor with audio function.

The default value is [as Dual Link DVI]

 

 

 

Ändra från default (standard) [as Dual Link DVI]  till  [as HDMI]

 

Spara ändringarna, stäng av datorn och anslut hdmi-kabel till grafikkortet.

Starta datorn och testa igen med hdmi ansluten.

Hur fungerar det nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har blivit ännu värre, nu är skärmen svart och datorn går ej att starta, inte ens med F2 eller Delete. Kan bero på att jag lyckats få en kabel att hoppa ur och hitta vilken i härvan och sedan var den ska sitta...

Måste nu använda nallen för att kommunicera men ska naturligtvis prova de mycket intressanta tips du gav mig i ditt senaste mejl. Får väl ändock börja med att försöka få en skärmbild, annars kommer jag ju inte vidare.

Återigen tack & bock, kämpar vidare!

MVH

NoViz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev NoViz:

Hej! Har blivit ännu värre, nu är skärmen svart och datorn går ej att starta, inte ens med F2 eller Delete. Kan bero på att jag lyckats få en kabel att hoppa ur och hitta vilken i härvan och sedan var den ska sitta...

Måste nu använda nallen för att kommunicera men ska naturligtvis prova de mycket intressanta tips du gav mig i ditt senaste mejl. Får väl ändock börja med att försöka få en skärmbild, annars kommer jag ju inte vidare.

Återigen tack & bock, kämpar vidare!

MVH

NoViz

Kan det vara så att du har råkat koppla ur sladden till startknappen? Den ska sitta längst ner till höger på moderkortet (PWRBTN). Det hände för mig en gång när jag satte in ett nytt kort. Det blev många svordomar innan jag hittade felet.

 

Vilken strömkabel har du kopplat till 1060 kortet?

 

Skärmen fungerar inte med HDMI kontakten på moderkortet heller, om jag har förstått det rätt. Då är det nära tillhands att tro att felet är skärmen. Vilken Benq skärm har du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du redan fått höra, du verkar ha skärmfel.

Skaffa ny skärm med fungerande HDMI.

Jag hade försökt återställa allt till orginal och köra nya skärmen med HDMI från moderkortet.

När du fått det att fungera så blir det dags sätta i det nya grafikkortet

och ställa om allt i BIOS för att kunna köra från det nya grafikkortet.

 

Och så en sak till, jag skulle aldrig ansluta en skärm med två sladdar från datorn.

Känns för mig som att INTE bryta bort elnätet från elcentralen innan jag kopplar in generatorn i ladan

och dra igång traktorn på utsidan av väggen med kraftuttaget till generatorn.

För att få ström till mjölkmaskinerna. (Egen generator är standard för bönder i smålandsskogarna.)

 

Vad som går sönder när man gör det med en dator / dator skärm ansluter med två sladdar, både VGA och HDMI avstår jag att spekulera i.

Och jag tänker inte prova.....om det går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa vänner!

 

Skärm: BenQ GW 2470HE/24”/4ms/VGA, HDMIx2/VA//VESA

 

Tack för era mycket värdefulla råd, kämpar idogt vidare men börjar med att gå ut i ladan bland traktorer, mjölkmaskiner o.d. och skämmas över rysliga misstag nyss begångna.

MVH

NoViz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...