Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ingen tar ansvar


cybertears

Rekommendera Poster

Vi har under tre års tid försökt få rätt på vårt bredband (fiber) utan större framgång.

 

Vi har haft många tekniker ute hos oss under årens lopp.

Vi testade att höja hastigheten från 100/100 till 100/250 och det har inte blivit bättre. Teknikern som var hos oss senast satte en mätare nere i switchen för att kunna se om vi får faktiska avbrott.

Han ringer efter ca 1 veckas mätningstid där det konstaterades att vi får avbrott och tar reda på vem som bär ansvaret för att lösa det till mig som slutkund.

En får fram att det är Telia som levererar anslutningen men att det är hyresvärden som äger all utrustning, så med andra ord så ska hyresvärden lösa problemet. Då ska vi redan också ha i åtanke att det är omkontakterat i uttaget två gånger för att "utesluta kontaktfel". Han ger Telia en rapport som alltid och skriver att kabeln som går upp i lägenheten bör dras om för att komma till rätta med problemet.

Hyresvärden ringer då in till Telias fastighetslinje för att få en fullständig rapport om vad som behövs göras osv. Hyresvärden skickar sedan ut två killar och ber dem om en egen felsökning. De byter återigen kontakten i uttaget och vårt problem kvarstår. Vi börjar tröttna, Telia hotar med att det finns risk för en kostnad om de fortsätter skicka ut tekniker som alla konstaterar samma sak - att kabeln måste dras om.

 

Vi står i moment 22 där parterna skyller på varandra och ingen vill ta något ansvar. Hyresvärden skyller på Telia och Telia skyller på hyresvärden.

 

Så jag vet inte hur vi ska gå vidare för att komma tillrätta med problemet. Vad kan jag ställa för krav?, vilken information ska jag som konsument begära ut?

Vi får ju aldrig någon skriftlig rapport från varken Telia support eller Telias tekniker.

 

Jag har gjort lite mätningar den 13 september och nu den 25 september igen från en stationär dator som inte är mer än 8 månader gammal och här är mina mätvärden.

424618773_mtningar.thumb.png.aa94531ed46dd549ebbbfca094b9417c.png

Även om mina mätvärden oftast "duger" så kan man emellanåt knappt surfa. Vi har bytt routrar också ett X antal gånger. Just nu har vi en Technicolor Plus v3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det med hyresvärden, Telia eller något annat företag som ni har ett avtal om internetanslutning?

För om ni har ett avtal med hyresvärden, som sen i sin tur har ett avtal med Telia eller någon annan, så är det hyresvärden ni ska gå på och om hyresvärden inte uppfyller sin del av avtalet så är det väl hyresnämnden som man vänder sig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://telekomradgivarna.se

 

Citat

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören. Vi kan då ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att aktivt försöka bidra till en lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Cecilia:

Är det med hyresvärden, Telia eller något annat företag som ni har ett avtal om internetanslutning?

För om ni har ett avtal med hyresvärden, som sen i sin tur har ett avtal med Telia eller någon annan, så är det hyresvärden ni ska gå på och om hyresvärden inte uppfyller sin del av avtalet så är det väl hyresnämnden som man vänder sig till.

Hyresvärden har avtal med Telia om att vi kan ha dem som leverantör, vi har i vår tur ett avtal på ett abonnemang för att kunna ha Bredband och ip-telefoni hos Telia. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall kan ni ju gå på både Telia och hyresvärden, men Telia har ni ju varit på många gånger så det är nog dags att försöka ta ett allvarligt samtal med hyresvärden och säga att oavsett vad hans tekniker kom fram till så har inte den åtgärden hjälpt och nu måste han göra som Telia säger. Jag antar att det finns något avtal eller liknande med hyresvärden där det står att ni har rätt till en internetanslutning i lägenheten och om det inte uppfylls är det väl läge att kontakta hyresgästföreningen för att få hjälp med att gå vidare.

 

Men Telia har knappast någon skyldighet att lämna ut resultatet av de tester de har gjort utan det kan nog anses vara internt material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara ni som har problem i fastigheten, eller finns det någon granne som upplever/har upplevt samma sak?

 

17 timmar sedan, skrev jessar94:

Han ger Telia en rapport som alltid och skriver att kabeln som går upp i lägenheten bör dras om för att komma till rätta med problemet. 

 

Är denna kabel bytt, eller är det ingen som vill göra det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Är det bara ni som har problem i fastigheten, eller finns det någon granne som upplever/har upplevt samma sak?

 

 

Är denna kabel bytt, eller är det ingen som vill göra det?

 

Det är ingen som vill göra det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

I så fall kan ni ju gå på både Telia och hyresvärden, men Telia har ni ju varit på många gånger så det är nog dags att försöka ta ett allvarligt samtal med hyresvärden och säga att oavsett vad hans tekniker kom fram till så har inte den åtgärden hjälpt och nu måste han göra som Telia säger. Jag antar att det finns något avtal eller liknande med hyresvärden där det står att ni har rätt till en internetanslutning i lägenheten och om det inte uppfylls är det väl läge att kontakta hyresgästföreningen för att få hjälp med att gå vidare.

 

Men Telia har knappast någon skyldighet att lämna ut resultatet av de tester de har gjort utan det kan nog anses vara internt material.

Det är ju internt material ja, men tänkte om man kunde ha det o slänga upp i huvudet på hyresvärden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha något att visa hyresvärden så har jag för mig att man brukar göra något som jag tror kallas pingplotter, det går i alla fall ut på att man har ett program som skickar ping till en server typ en gång varje minut och så loggas det om blir timeout (alltså avbrott i förbindelsen) och hur lång tid som varje lyckat ping tas. Det blir alltså en mätning som man kan ha igång under ett dygn för att få ut hur många avbrott det är och hur långa de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jessar94 skriver

Vi testade att höja hastigheten från 100/100 till 100/250 och det har inte blivit bättre.

 

Om ni inte får den hastighet ni beställt så betalar ni för nått som inte levereras,

och då hade en möjlighet varit att sänka hastigheten, tex till 50/50, 100/10 eller 50/10,

förhoppningsvis till lägre pris. För då kanske hårdvaran kan leverera vad ni betalar för.

 

Är man beredd minska annonseringen som tar mycket bandbredd.....

ni kanske har en skylt " ingen reklan tack " på brevlådan

så lite tips för att snabba på surfen

installera en hostfil från mvps

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

använd seamonkey som webbläsare,

ställ in seamonkey för att inte spara någonting, ingen ting alls, när seamonkey stängs av

hemsida tom, ingen alls alltså

surfa alltid i Private window

ha inte Flash installerat i webbläsaren

och försök töm datorn på kakor med Superantispyware

för kakorna aktiverar reklam från de stora reklamföretagen, reklam som tar bandbredd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jessar94, vilken typ av avbrott är det ni har, korta, långa eller vadå, det framgår inte vad jag kan se, hastigheterna är det väl inga problem med?

Och är det bara ni som har dessa avbrott, ser inget svar på denna fråga?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-26 på 22:53, skrev Laso:

jessar94, vilken typ av avbrott är det ni har, korta, långa eller vadå, det framgår inte vad jag kan se, hastigheterna är det väl inga problem med?

Och är det bara ni som har dessa avbrott, ser inget svar på denna fråga?

 

 

Det varierar. Ibland så är det korta och ibland så är det långa avbrott men oftast korta men tillräckligt för att det ska vara ett problem.

Sen vid vissa tillfällen så kan det ta 30 sek att få upp google.se och ibland tar de inte ens 3. 

 

Ska jag definiera ni som i bara jag? detta gäller alla som sitter på nätet här hemma, men för övrigt vad vi vet just nu så är det ingen annan granne som har detta problemet. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev jannejanne:

Om ni inte får den hastighet ni beställt så betalar ni för nått som inte levereras,

och då hade en möjlighet varit att sänka hastigheten, tex till 50/50, 100/10 eller 50/10,

förhoppningsvis till lägre pris. För då kanske hårdvaran kan leverera vad ni betalar för.

 

Är man beredd minska annonseringen som tar mycket bandbredd.....

ni kanske har en skylt " ingen reklan tack " på brevlådan

så lite tips för att snabba på surfen

installera en hostfil från mvps

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

använd seamonkey som webbläsare,

ställ in seamonkey för att inte spara någonting, ingen ting alls, när seamonkey stängs av

hemsida tom, ingen alls alltså

surfa alltid i Private window

ha inte Flash installerat i webbläsaren

och försök töm datorn på kakor med Superantispyware

för kakorna aktiverar reklam från de stora reklamföretagen, reklam som tar bandbredd

 

Om det inte funkar som det är idag så löser det inga problem genom att sänka. 

Jag ska inte behöva göra det för att det möjligtvis ska fungera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...