Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot up-problem


medlem1981

Rekommendera Poster

Hej! Har Windows 7 på datorn.

Det är installerat på en SSD

 

Har nu installerat Windows XP på en vanlig gammal hårddisk dock går det inte att få igång Windows 7 även om jag väljer SSD som nummer ett i boot menyn.

 

Något tips på hur man får ordning på det?

 

Vad jag hade för mig vara det brukar komma upp en meny vid start där man väljer Vilket operativ men så blev ej fallet.

 

Tacksam för tips

ha det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu ser det ut så här när man loggar in i XP inget drömscenario direkt. ?

 

Windows XP (som jag skulle ha till musik Studio) är markerad som I: Vilket är mystiskt

20180924_140832.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var SSD:n med Windows 7 monterad i datorn när du installerade XP?

Om ja:

Eftersom installationsprogrammet för XP inte känner till Windows 7, av förklarliga skäl, så har det antagligen förstört någon fil som behövs tidigt i starten av Windows 7, kanske i den där partitionen märkt Reserverad av systemet. På den tiden det var vanligt att folk hade både XP och Windows 7 så var det viktigt att alltid installera XP först.

När det nu är som det är kan du pröva med en startreparation av Windows 7.

https://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

https://www.howtogeek.com/howto/7728/troubleshot-startup-problems-with-startup-repair-tool-in-windows-7-vista/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Jag fick tyvärr återgå till en klonad disk med sjuan OEM.

 

Kommer jag kunna installera XP från skiva på något sätt när jag har en Windows 7 oem på? Det verkar bli kaos med alla partitioner också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kolla att du kan starta datorn med endast SSD:n med Windows 7 ansluten, detta för att vara säker på att alla startfiler ligger på SSD:n.

Därefter tar du ut SSD:n och stoppar in disken som du vill ha XP på innan du installerar XP.

När det är klart stoppar du i SSD:n och nu bör du kunna bestämma vilket operativsystem som du ska använda genom att välja SSD eller hårddisk i BIOS bootval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-25 på 12:20, skrev Cecilia:

Var SSD:n med Windows 7 monterad i datorn när du installerade XP?

Om ja:

Eftersom installationsprogrammet för XP inte känner till Windows 7, av förklarliga skäl, så har det antagligen förstört någon fil som behövs tidigt i starten av Windows 7, kanske i den där partitionen märkt Reserverad av systemet. På den tiden det var vanligt att folk hade både XP och Windows 7 så var det viktigt att alltid installera XP först.

När det nu är som det är kan du pröva med en startreparation av Windows 7.

https://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

https://www.howtogeek.com/howto/7728/troubleshot-startup-problems-with-startup-repair-tool-in-windows-7-vista/

 

 

 

Jag stötte tyvärr på patrull då 7an eller xp gjorde om en separat disk till återställningspartition?

 

Den var proppfull med musikprojekt, foton och mixar.

 

Jag hade dock foton och mixar på en backup men inte musikprojekten. Går det på nåt sätt att återskapa den??
Jobbigt läge. 

 

Bifogar bild

Mvh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev medlem1981:

Jag stötte tyvärr på patrull då 7an eller xp gjorde om en separat disk till återställningspartition?

Du menar Disk 2?

Redan i början av tråden ser den disken skum ut i och med att det står Okänd partition.

 

Du kan pröva med filräddningsprogram för att se hur mycket filer de kan hitta igen på Disk 2. Dock måste filerna som hittas läggas på en annan disk än Disk 2.

Recuva är ett filräddningsprogram som dyker upp i huvudet men det finns ju fler, kanske kan vara något Minitool-program som jag har sett andra tipsa om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Testdisk har "nyligen" låtit mig spara filer från två diskar.

Det är ingen komplicerad räddningsaktion. Testdisk listar filerna/mapparna som de är, ungefär som om man i Kommandotolken skulle skriva DIR, och man kopierar dem som de är till en annan disk.

Testdisk kunde återställa den ena disken så att den blev fullt läsbar (i Linux åtm.), med bibehållen filstruktur, medan jag inte klurade ut hur jag skulle återställa den andra disken. Nästa gång, om detta händer, ska jag testa med cfdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Mikael63:

Programmet Testdisk har "nyligen" låtit mig spara filer från två diskar.

Det är ingen komplicerad räddningsaktion. Testdisk listar filerna/mapparna som de är, ungefär som om man i Kommandotolken skulle skriva DIR, och man kopierar dem som de är till en annan disk.

 

Tjena! Hittade ett som hette MiniTool Partition Wizard Free. Rekommenderar du Testdisk istället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MiniTool rekommenderas ofta, i dessa sammanhang, på eforum.

Eftersom jag kör med Linux blev det Testdisk i stället.

Testdisk fungerar även i Windowsmiljö.

Jag har inte använt MiniTool i praktiken och vet inte hur pass enkelt det är att använda det för att kopiera undan viktig data innan man börjar "mecka"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är bra att pröva lite olika program eftersom det kan variera hur mycket de kan hitta beroende på vad grundfelet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst bör man först klona disken eller partitionen (vilket går även om den inte går att läsa normalt) för att man ska ha en backup om ens försök med diverse program förvärrar felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten på MiniTool rekommenderade att först prova "assign a letter". Den var sedermera som vanligt. Enklare än man från början trodde. Alla mappar låg kvar.. ser det ut som nu iaf :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...