Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
K Olagus

LÖST Comhem och ny hastighet

Rekommendera Poster

Vi har haft trubbel med internetuppkoppling i flera månader. Comhem, kabel och wifi. Plötsligt hade vi ingen uppkoppling. Omstart av modem/router tycks inte ha hjälpt, men uppkoppling kom tillbaka. Det är bara irriterande att det inträffade i stort sett varje dag. När det inträffade första gången, så sa supporten att det sannolikt berodde på att de skickat in en dålig uppdateringen till modemet/routern. Det fixade sig då. Men sedan återkom problemet och när vi talade med Comhems support (om man kom fram), så fokuserade de mer på vår privata utrustning och ansåg att den datorn vi just då hade igång inte kunde ta den hastigheten de just hade börjat skicka ut - 150 ner. Om man testar på Bredbandskollen, så är hastigheten nu inte imponerande - 94,71/10,95. 

Därefter följde en mängd mejl där olika personer på Comhem svarade med olika ärendenummer och allt blev ett virrvarr. Det påstods bl.a. att de hade gått in i modem/routern och gjort något för att korrigera det som vår utrustning ställde till! De ville inte förklara vad som var fel på vår utrustning. Det är ju deras modem/router vi har (Netgear CG 3700) och i övrigt har vi ett antal datorer och två mobiler. 1 tjänstedator och 2 mobiler använder wifi, resten kabel (nya kablar). EN dator tar nu 150 med råge enligt Bredbandskollen, alla andra apparater har dålig hastighet.
Varför kan inte en två år gammal laptop med Windows 10 klara ens 100 nedströms? Medan en stationär med Windows 7 Pro är den som får mycket bra hastighet - över 150 nedströms.

Hastigheten vi hittills har betalat för är 100. Nu skall den alltså vara 150 ned.

Skulle vara intressant att få synpunkter på det här. Skickar med en dump på hastigheten på den aktuella laptopen som Comhem anser inte fixar mer än 100 ned.

K Olagus

Image1.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, skrev K Olagus:

EN dator tar nu 150 med råge enligt Bredbandskollen, alla andra apparater har dålig hastighet.

Om en dator får 150, eller mer,  så kan ju knappast Comhem lastas för att de andra datorerna inte uppnår den hastigheten?

Klarar nätverkskorten mer än 100?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mikael63, 

Nu förstår jag inte. Jag lastar inte Comhem för att jag råkar få bra hastighet på en dator. Mina frågor rörde ju snarare varför Comhem skyller på vår utrustning när uppkopplingen ligger nere och varför bara en enhet får rätt (eller t.o.m högre) hastighet. 

Vad gäller nätverkskortet får jag återkomma, men den laptopen jag skickade en skärmdump från är knappt 2 år gammal och har Windows 10. Datorn som tar 150 är nyligen helt ombyggd, så det kan möjligen ha sin förklaring. Dock trodde jag alla enheter kunde få den hastighet vi nu skall ha. De är inte igång samtidigt. Och jag trodde också att modemet/routern spelade roll, men jag vet inte. Syftar då på tidigare support med Comhem då de erkände att de skickat en uppdatering som ställde till det i modemet. 

Har fått en känsla av att supporten nu inte är lika bra längre. 

Skulle vara intressant att få veta om någon annan har erfarenheter. 

K Olagus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, skrev K Olagus:

Varför kan inte en två år gammal laptop med Windows 10 klara ens 100 nedströms?

Var det den enda dator och mobil som var ansluten till routern/internet vid mättillfället?

För om flera datorer/mobiler använder internet får de ju dela på den hastighet du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den hastighet som en leverantör anger tex 150Mbit/s är anslutningens totala kapacitet.

Om två datorer ansluts och samtidigt laddar hem tex film blir hastigheten SAMMANLAGT 150Mbit/s

men varje dator får kanske 75Mbit/s.

Har man 10 anslutna enheter så blir med jämnfördelning hastighten 15Mbit/s.

Jämför vattenkran du kan fylla en hink på 30 sekunder, två hinkar samtidigt tar 60 sekunder

så hinkarna unpplever hastighten En hink / 60 sekunder.

En dator får vid test 150Mbit/s då verkar det som COMHEM uppfyller leveransen.

Övriga datorer som får lägre hastighet kan ha

-sämre nätverkskort

-sämre nätverkskabel eller längre avstånd router till dator

-vara längre från routern för överföringshastighten med WiFi (trådlös överföring) minskar med större avstånd och med väggar eller  golv mellan router och tex dator).

Och glöm aldrig att ni delar på 150Mbit/s, ju fler som använder anslutningen, dessto lägre blir hastigheten för varje användare.

Medelhastigheten för att fylla 10 hinkar samtidigt med vatten är mycket lägre än medelhastigheten för att fylla 1 hink med vatten. Från samma kran.

Om 2 personer försöker ladda hem film samtidigt i familjen tar det dubbelt så lång tid tid för var och en än om det är bara 1 person som är aktiv.

Tyvärr.

Här hemma är den största konflikten jag och min son haft när jag hade usel hastighet på min dator och beskyllde min son för att ladda hem film.

Det visade sig vara att det fallit ner en kudde på modemet som överhettat.

Och då gick hastgheten ner till ca 1/10 av normalhastighet.

Idag har jag routern hängande på en vägg för bra kylning.

Luften ska fritt kunna strömma upp längs routerns sidor.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Var det den enda dator och mobil som var ansluten till routern/internet vid mättillfället?

För om flera datorer/mobiler använder internet får de ju dela på den hastighet du har.

Ja. Jag är medveten om att fler enheter igång drar ner hastigheten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, skrev jannejanne:

Den hastighet som en leverantör anger tex 150Mbit/s är anslutningens totala kapacitet.

Om två datorer ansluts och samtidigt laddar hem tex film blir hastigheten SAMMANLAGT 150Mbit/s

men varje dator får kanske 75Mbit/s.

Har man 10 anslutna enheter så blir med jämnfördelning hastighten 15Mbit/s.

Jämför vattenkran du kan fylla en hink på 30 sekunder, två hinkar samtidigt tar 60 sekunder

så hinkarna unpplever hastighten En hink / 60 sekunder.

En dator får vid test 150Mbit/s då verkar det som COMHEM uppfyller leveransen.

Övriga datorer som får lägre hastighet kan ha

-sämre nätverkskort

-sämre nätverkskabel eller längre avstånd router till dator

-vara längre från routern för överföringshastighten med WiFi (trådlös överföring) minskar med större avstånd och med väggar eller  golv mellan router och tex dator).

Och glöm aldrig att ni delar på 150Mbit/s, ju fler som använder anslutningen, dessto lägre blir hastigheten för varje användare.

Medelhastigheten för att fylla 10 hinkar samtidigt med vatten är mycket lägre än medelhastigheten för att fylla 1 hink med vatten. Från samma kran.

Om 2 personer försöker ladda hem film samtidigt i familjen tar det dubbelt så lång tid tid för var och en än om det är bara 1 person som är aktiv.

Tyvärr.

Här hemma är den största konflikten jag och min son haft när jag hade usel hastighet på min dator och beskyllde min son för att ladda hem film.

Det visade sig vara att det fallit ner en kudde på modemet som överhettat.

Och då gick hastgheten ner till ca 1/10 av normalhastighet.

Idag har jag routern hängande på en vägg för bra kylning.

Luften ska fritt kunna strömma upp längs routerns sidor.

Hade bara en enhet igång vid varje mättillfälle. De används ytterst sällan samtidigt eftersom de används till olika saker. Skall kolla nätverkskorten senare när jag har möjlighet. 

Vi har 6 datorer och två mobiler. En av datorerna är en tjänstedator som ansluter till wifi. Det gör även mobilerna. De övriga datorerna har kabel, nya sådana. Modem/router står luftigt vid det enda Comhemuttaget vi har. 

Film etc är inte aktuellt hos oss. Inte tv heller. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-09-24 på 10:44, skrev K Olagus:

Hade bara en enhet igång vid varje mättillfälle. De används ytterst sällan samtidigt eftersom de används till olika saker. Skall kolla nätverkskorten senare när jag har möjlighet. 

Vi har 6 datorer och två mobiler. En av datorerna är en tjänstedator som ansluter till wifi. Det gör även mobilerna. De övriga datorerna har kabel, nya sådana. Modem/router står luftigt vid det enda Comhemuttaget vi har. 

Film etc är inte aktuellt hos oss. Inte tv heller. 

Bra med endast en dator igång vid testerna.

Men du måste vara medveten om att "moderna" "enheter" med inbyggt batteri och stationära datorer utan en yttre strömbrytare på tex en multikontakt kan även avstängda ta kontakt med "husse" (tex Microsoft).

Vad det gäller enheter med kabelanslutning kan du byta ansluten port på routern till den port som du idag får 150Mbit/s till en dator. För att eliminera att det är fel på routerporten.

Som begränsar hastighten till 100Mbit/s.

Ska du vara säker på att komma över 100Mbit/s så skulle jag rekommendera CAT6 nätverkskabel.

https://customcable.ca/cat5-vs-cat6/

Något som förvånar mig är att Netgear CG 3700 inte går att köpa idag. Jaha, produkt, från 2013 !

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2423836

Och googlar jag på

netgear CG 3700 problem

så dyker det upp en del länkar.

Och samma, googling på

COMHEM problem.

Men det vet du ju redan, tyvärr.

https://www.trustpilot.com/review/www.comhem.se

Kan bara beklaga.

(Har själv Framtidens fiber (kommunalt bolag) med Bahnhof som leverantör till 100/10.

Och är nöjd.) Bredbandskollen just nu 88,57 / 11,99 Mbit/s

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till jannejanne:

OK, ska försöka redogöra för vilka enheter som används när och hur:

Den aktuella laptopen (som jag använder dagligen) som har så låg hastighet trots Comhems utlovade 150 ner sitter på en av routerns/modemets två uttag. I det andra uttaget sitter hubben för de andra datorerna.  
Hubben är en Netgear Pro Safe Gigabit Switch GS105. Den har, förutom anslutningen till modem/router, 5 portar varav 3 används - dock inte dagligen.

Idag har jag mätt hastigheten på de datorer som sitter på hubben/använder kablarna som sitter i hubben. 

Först laptopen som sitter direkt på modem/router. Det är en knappt 2 år gammal HP laptop med nätverkskortet REALTEC PCIe FE Family Controller. Hastigheten idag var:

94,40 NED, 11,09 UPP,10,24 SVARSTID.

Sen en stationär dator som är helt ombyggd denna sommar. Nätverkskortet

intel (R) ETHERNET CONNECTION (2)1219-V.

Kopplad till hubben. Hastigheten idag var:

158,08 NED, 11,01 UPP, 8,57 SVARSTID.

Därefter en äldre HP-laptop som är väldigt trött och slö. Nätverkskortet Realtec PCIe GBE Family Controller.

Kopplad till hubben. Hastigheten idag var:

152,48 NED,10,95 UPP,9,01 SVARSTID. (!!)

Äldre ASUS laptop med Linux Mint (inte nyaste versionen!). Nätverkskortet har vi inte lyckats klura ut i Linux, var hittar man motsvarande Enhetshanteraren i Linux Mint? Kopplad med kabel till hubb.

75,48 NED, 10,90 UPP, 10,71 SVARSTID.

TJÄNSTEDATOR – MAC – WIFI

Oklart vilket nätverkskort. Mätte hastigheten nära modem/router.

75,48 NED, 10,90 UPP, 10,71 SVARSTID.

MOBIL SONY XPERIA XZ1 COMPACT knappt 1 år gammal.
Wifi. Mätte hastigheten nära modem/router.

39,94 NED, 10,22 UPP,12,00 SVARSTID.

Fler datorer och mobiler finns, men dessa används oftare.

Mätresultatet är alltså rätt märkligt. Högre hastigheter på två datorer som sitter på hubben - den gamla slöa laptopen och den helt ombyggda stationära. Men min nyare laptop som sitter kopplad på själva modemet/routern är långsammare. Att trådlösa datorer och mobiler är långsammare är kanske inte så konstigt?

Vill poängtera att alla kablar - nätverkskablar och strömkablar - är urdragna när datorerna inte används. Utgår från att de då inte kan språka med något öht? Den ombyggda stationära har en strömknapp också.
Nätverkskablar är CAT 6.

Vår fastighetsägare är på gång med att installera fiber i fastigheten. Vi hade tänkt behålla Comhem kabel eftersom vi inte ens har en platt-tv…... Vi har aldrig tidigare haft problem med Comhem, men denna sommar/höst har de varit bedrövliga. Svårtillgängliga, skickar nya mejl till oss med nya ärendenummer i samma ärende och skyller sen på att vi inte svarar på rätt ärende! De låter påskina att det är vår utrustning som det är fel på. Kan inte se att det är något större fel på apparaterna sedan jag lät bygga om min stationära. Vissa datorer är gamla, men de har inte varit aktuella i diskussionerna med Comhem. Det har bara gällt hastigheten på den laptop som står överst här, kopplad direkt till modem/router. De menade att de hade varit inne och kollat och gjort  något i modemet/routern så att hastigheten nu skulle vara den rätta.
Det var också tjafs om avtal. När de skickar in snabbare hastighet brukar de efter ett tag kräva mer betalt. Vi tyckte inte vi behövde 150 utan önskade behålla 100, möjligen med ett nytt modem/router om det nu skulle vara fel på den. Nu är det ju inte det. Hastigheten är 150 med råge på två datorer. Avtalet hänger i luften kan man säga eftersom vi inte skrivit på något. Vi har heller inte löst ut det nya modemet. Befarade fler problem. Sannolikt är ändå avtalet bundet ett år till. Vi får hoppas de inte vill ha mer betalt före det året har gått.

SUCK!

K Olagus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På ‎2018‎-‎09‎-‎29 på 20:45, skrev Cecilia:

Har du prövat med att flytta den nya bärbaras anslutning från modemet till switchen?

Ja, gjorde det just nu och då blev hastigheten sämre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vad är det för modellbeteckning på den datorn?

HP Pavilion Notebook 17-g045no

Redigerad av K Olagus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vad är det för modellbeteckning på den datorn?

Men när jag nu kollar på HP:s hemsida verkar det som att den inte tar mer än 100. Mysko, för jag har en ganska gammal HP som fixar 150. Den nyare skall knappast vara sämre....Eller så är den det.
Försökte redigera mitt ovanstående inlägg, men det hängde sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
15 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ja, det var konstigt att de snålade in på Ethernet-kortet när det var en dyr dator.

Snarare naturligt, läs datorannonserna, ser aldrig nätverkskort som argument för för köp.

Och så kommer någon på att allt som inte används i reklamen kan man riskfritt spara på !

Exempel från en hemsida

Citat

Oavsett om du ska spela spel, se på film, planera familjebudgeten eller hjälpa barnen med läxorna finns HP Pavilion 24-x005no 23.8" stationär dator där för dig.

• Intel® Core™ i5-7400T processor
  • 23.8" Full HD IPS pekskärm
  • 12 GB DDR4 RAM, 1 TB HDD, 256 GB SSD

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...