Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lasse J

Hotmejl om att sprida info mm om mina surfvanor - vad göra

Rekommendera Poster

Jag har just fått ett mail där någon (inget namn etc.) säger sig ha gått in på min e-postadress och därefter kommit åt allt vad jag gjort på webben, instagram mm.
Om jag inte betalar 700 $ i bitcoin inom 2 dagar sp sprids all info till alla i min vänkrets, adresslista mm.
Jag vet att det är fejk. Bl.a. hänviar man till mina besök på porrsajter och min ibland udda smak. Jag har aldrig, inte i någon dator, varit inne på en porrsajt.
Man hänvisar också till vad jag visat i min webkamera. Den har jag aldrig använt.

Vad gör jag?
Räcker det att radera mejlet eller skall det anmälas till någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt ska du aldrig någonsin betala ett sådant hot, sedan kan du som Cecilia tipsar om, kolla med polisen vad dom säger, t.ex om dom tycker du på något sätt ska bestrida, eller helt enkelt bara radera mailet, men det är möjligt att dom vill ha en kopia på mailet, för att eventuellt försöka kunna se var mailet kommer ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om polisen är intresserade så vill de ha det kompletta mejlet med den information som normalt inte syns i ett mejlprogram, det gäller IP-adresser och vilka servrar som mejlet har passerat på vägen, dvs en skärmdump av själva texten i mejlet räcker inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I de flesta mejlprogram finns alternativet: Visa huvuden, där informationen om avsändarens  IP-nummer, klockslag och rutt finns.

Redigerad av fagerja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är då om polisen vill ha ditt mail, att du helt enkelt vidarebefordrar ditt mail till en adress som polisen ger dig, då kommer allt viktigt med inklusive det som fagerja informerar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla!
Jag har vet att jag skall spara mejlet, skärmdumpen tog jag för att visa polisen vid mitt besök. Sedan får de avgöra fortsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick  ett medelande om att min Epost adress på Telia webbmail var hackad och jag kollad på Hackad.se tror jag och den enda som var hackad var telia.Brevet var skrivet på dålig Engelska att man skulle betala inom två dagar,annars så låser man datorn. 900 Euro ville dom ha.

Nu har jag bytt lösenord och hoppas detta hjälper.Skannat för virus ochså.Det finns en kopia som hamnat i skräposten i Telia webbmail,men den vågar jag inte alls röra utan all Telia mail vidare befodras till annan epost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett sånt brev varje gång jag kollar Teliakontot. Att byta lösenord hjälper knappast då det är ett brev som kommer till din e-postadress helt enkelt.

(det lösenord som anges i "mitt" brev är ett helt annat än kontots lösenord)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter inget vidare trevligt. Även jag fick ett sådant här utpressningsmejl till min Tele2 webbmejl i slutet av september. Det var förstås spoofat för att se ut som det kom från mig själv och hade rubriken Läs omedelbart! Förutom att jag själv aldrig skriver rubriker som avslutas med ett stort skiljetecken så hade jag redan läst om den här typen av mejl, först här i Eforum och sedan i PC för Alla. Jag visste alltså vad det var för sorts massbrev. Följaktligen förpassade jag mejlet till Tele2s spammapp och loggade ut från webbmejlkontot.

Litet senare loggade jag in på detta igen och såg att utpressningsmejlet fortfarande fanns kvar i Spammappen. Jag klickade då på Rensa mapp så jag skulle slippa se det i fortsättningen. (Spammappen rensas automatiskt efter ett visst antal dagar men jag hade ingen lust att vänta på det.) Sedan dess har jag inte fått något mer sådant mejl. Min teori om detta utpressningsmejl är att dessa brev bara skickats till olika internetleverantörers webbmejl, inte till andra webbmejltjänster. Jag har nämligen inte fått något sådant brev i Outlook.com eller Yahoo.se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu