Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hackad dator eller ej??


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Fick igår två mail på två av mina e-postadresser där det stod att jag var hackad och att all data skulle raderas om 48 timmar om jag inte betalade 600 dollar till ett bitcoinkonto. Det var någon från en "Internationell hackergrupp" som skrev och påstod sig ha tagit över min dator.och hotade med att jag varit inne på olämpliga sidor och att detta då skulle spridas till alla kontaker, osv.

Det får de göra om de känner för det, men frågan är nu hur sannolikt detta påstående är.

Sedan är nästa fråga. Jag har ju två hårddiskar och allt sparas på den ena. 
OM personen nu hackat datorn. Var ligger den filen. Ligger den på båda HD eller någonstans inne i Windows, för då kan jag ju enkelt demontera Spardisken och låta installera om C disken,.

Råd önskas

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter mest som skrämseltaktik.

Jag har för mig att jag läste om sådana mejl för ett par år sen (efter att ransomware-attacker var vanliga) men det är ju svårt att söka efter sån information. Möjligt att det går bättre för dig om du söker på exakta fraser i mejlet du fått.

 

Att få tillgång till din dator betyder nog att man hittat ett säkerhetshål i datorn (Windows eller något program) som gör att man kommer åt dess innehåll från internet. Kolla i routern att inställningen, brukar heta UPnP, där datorprogram kan sätta upp brandväggsregler i routern är avstängd och att inga oväntade regler är uppsatta.

 

Det är ju tyvärr omöjligt att veta i vilken partition som de kan ha lagt in en programfil. Kolla i msconfig om där finns något autostartande program eller tjänst som du inte känner till (och inte finns info om på internet) och samma sak i Schemalagda händelser.

 

Om det nu skulle finnas en programfil på din spardisk så måste den startas på något sätt och den eventuella inställningen för det kommer att försvinna vid en ominstallation av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...