Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word. A5-broschyr från A4. ”Tom sida” och utskrift.


Förstårej

Rekommendera Poster

Word. A5-broschyr från A4-dokument (Bokvikning). Genom hjälp av PC för alla lyckades jag få fram A5-sidor med marginaler och text. Helt Ok. Behöver nu hjälp med följande:
1) När jag tar fram 4 eller 8 paginerade A5-sidor och skriver ut dessa med text så ligger sidan 2 till höger, och det som ska bli sidan 1 till vänster finns inte. Där förväntar jag en fysisk vänstersida där jag kan lägga text, men där är bara tomt. Jag har försökt att under ”Infoga” lägga in en ”Tom sida” och senare en titelsida. Men den tomma sidan hittar jag inte eller hamnar på fel ställe.

2) När jag vill se sidorna två och två bredvid varandra (”Visa” > ”Sida till sida”) hamnar sidorna på varandra och jag får inte fram alla sidor.

3) Sedan har jag problem med att skriva ut enstaka sidor av dokumentet. Jag hittar ingen dialogruta där jag kan välja sidor att skriva ut.

Tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Förstårej:

Genom hjälp av PC för alla

Är det den här artikeln du refererar till?  https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.604637/gora-broschyr-word

Vilken version av Word har du och vilken skrivare (modell) använder du? Är det en laserskrivare eller en bläckstråleskrivare?

 

Jag har själv en laserskrivare (HP LaserJet 1020) och när jag är inne på min internetbank och ska skriva ut ett flersidigt dokument kommer det upp en dialogruta där jag kan bocka för "skriv ut på båda sidor av varje papper". Och så skrivs alla papper ut på ena sidan. När det är klart dyker det upp en dialogruta som uppmanar mig att ta ut pappersbunten ur skrivaren, INTE vända på den utan lägga in den igen, vänd åt samma håll som när jag tog ut den, (om jag minns rätt vad det brukar stå). Och när jag har gjort det klickar jag på Fortsätt i dialogrutan. Detta förfarande skiljer sig från det som står i PC for Alla-artikeln : "Det enda som kan vara lite bökigt är utskriften, eftersom de flesta skrivare för hemmabruk inte klarar dubbelsidig utskrift. Du måste därför ta den utskrivna pappersbunten ur skrivaren och vända den för att skriva ut baksidorna." (Min skrivare är enkel men klarar tydligen dubbelskrift.)

 

Det finns säkert några på Eforum som är vana att skriva broschyrer - jag är det inte - så om du svarar på de frågorna är det kanske större chans att du får ett hjälpsamt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari Tack för synpunkter. Just den artikeln refererar jag till. Jag har Word 365 och HP LaserJet 2100M.  Nu är inte mitt problem utskriften i sig, utan snarare vad jag ser på skärmen och om mina  inställningar är korrekta. T.ex. inställningarna under  Arkiv > Skriv ut där jag vill välja  Skriv ut markering men det är inte valbart efter det att jag valt Bokvikning under Utskriftsformat längst ner. Beskrivet under punkt 3. Nu har jag just hittat en ruta undangömt längst ner där jag tydligen kan välja sidor att skriva ut. Problem 3 i så fall löst. Problem 2 verkar borta helt plötsligt.
Återstår då problem 1 där jag fortfarande undrar över den tomma sidan 1 som inte är tillgänglig för text eller annat. Här behöver jag mest råd just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att du inte fått något svar på frågan om den tomma sidan än. Jag antar att broschyren har ett onumrerat omslag (som då innehåller sammanlagt 4 A5-sidor). Kanske är det framsidan av omslaget, som förorsakar den tomma sidan 1, som du inte kan skriva på. PC för Alla-artikeln har ju en bild på en broschyr med ett omslag, men det står bara "Du behöver inte fundera över sidordningen – den sköter Word om."

 

Du kan ju se om du får något felsökningsuppslag här även om exemplen kommer från tidigare versioner av Word än den du har.

http://wordfaqs.ssbarnhill.com/BlankPage.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se hur en numrerad broschyr är konstruerad letade jag nyss upp en A5-sidig publikation, ett gammalt personalblad. Den består av 4 A4-papper som vikts till A5-sidor. Det är skrivet på varenda sida. På den allra första A5-sidan (omslaget) står det inget sidnummer. Men när man öppnar den  kommer sidan 2 till vänster och sidan 3 till höger, sedan fortsätter det med sida 4 till vänster och sida 5 till höger, sida 6 till vänster och sida 7 till höger, sida 8 till vänster och sida 9 till höger, 10 till vänster och 11 till höger, 12 till vänster och 13 till höger, 14 till vänster och 15 till höger, sida 16 är också numrerad och är baksidan av omslaget.

 

Tittar jag på papprena som A4-sidor så har jag  "footers"-siffrorna längst ut till höger: den vikta mittensidan 9 överst 8 underst, 11 överst 6 underst, 13 överst 4 underst, 15 överst 2 underst. Och på baksidan av detta sista papper finns siffran 16 överst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för ditt fortsatta intresse. Jag var igång med att kommentera ditt senaste meddelande, men sedan lyckades jag av misstag radera svaret och så kom jag inte längre ...

Men så här: Som jag förstår beskrev du senast hur sidorna i en broschyr trycktekniskt är placerade i 4, 8 eller 16-sidiga ark. Tack för att du försökte hjälpa mig med din iakttagelse. Nu är jag faktiskt gammal typograf ända från blysättningens dagar, så jag behärskar det här. Problemet för mig är att få t.ex. OpenOffice eller LibreOffice att åstadkomma olika typografiska finesser när jag inte längre har tillgång till proffsprogram (QuarkXpress eller InDesign som numera är för dyra för mitt ändamål).


När det gäller den tomma sida har det fixat sig så det aktuella problemet är därmed löst.

Just nu funderar jag över lite andra funktioner i OpenOffice: t.ex. varför radavstånd är satt till cm/mm i stället för i typografiska punkter som är det naturliga, eller varför ett fast radavstånd på t.ex. 15 punkter inte lägger det tillkommande avståndet efter raden utan i stället verkar dela det centrerat i höjdled. Därmed blir det problem med att få register mellan två textsidor i en bok, d.v.s. att radernas baslinjer inte ligger på samma höjd på vänster och höger sida på uppslaget. Dessutom kommer första raden på en sida inte ligga tight mot satsytans överkant (om inte Enkelt radavstånd valts, vilket nästan alltid är för tätt). Problemet ökar med ökat radavstånd.

 

Förlåt att jag uppehåller dig med dessa nörderier men kanske du tycker det är intressant med denna inblick. Eller om någon annan här är intresserad av sådana typografiska spörsmål. Annars är jag medveten om att detta bör ligga i under en ny rubrik


Vänliga hälsningar och tack för dina svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det här ämnet har lösts är det nog en god idé att starta ett nytt ämne om detta:

"Just nu funderar jag över lite andra funktioner i OpenOffice: t.ex. varför radavstånd är satt till cm/mm i stället för i typografiska punkter som är det naturliga, eller varför ett fast radavstånd på t.ex. 15 punkter inte lägger det tillkommande avståndet efter raden utan i stället verkar dela det centrerat i höjdled."

 

Det finns många här som använder LibreOffice och har använt OpenOffice tidigare så jag tycker det borde finnas en del kunskap om detta här på Eforum. Själv har jag aldrig funderat över dessa typografiska spörsmål. Fungerar det i Word 365 som du beskriver i citatet ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske förvirrande att mina frågor rör sig mellan olika ordbehandlare (Word hade jag tillfälligt tillgång till utan att äga det). Jag utforskar helt enkelt hur de olika programmen (gärna gratisversioner) passar mig och särskilt hur de fungerar typografiskt. Förstahandsvalet för mig verkar bli LibreOffice så nu försöker jag hålla mig till det. Tack för alla råd och synpunkter.

Ja, problemet i Word 365 som jag inledde med löste sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...