Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppspelnin av m4a-filer funkar inte


qpre1974

Rekommendera Poster

Jag studerar serbiska på distans. Som en del av studier måste vi skicka in inspelningar med våra uttal av vissa texter. Jag har spelat in mitt uttal med Röstinspelaren i Windows 10. Inpelningen (tror jag) gick bra och varade cirka 30 sekunder. När jag sedan försöker kolla inspelningen så funkar inte uppspelningen i min dator. Jag gjort felsökningen utan resultat och försökt spela upp min inspelning med olika program och appar (Windows Media Player, VLC o.dyl.) men får inte ut ljudet varken via högtalare eller hörlurar. Uppspelningen verkar dock funka enligt framstegsvisaren på skärmen (eller vad den nu heter) men inget ljud hörs någonstans. Jag börjar bli desperat eftersom inspelningen ska skickas in snabbt och det finns inte så många dagar kvar. Vad kan vara felet? Jag har Windows 10 i datorn och det går bra att spela upp t.ex. Youtube etc., men inte dessa filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rätt val av in- och uppspelningsenhet i Kontrollpanelen - Ljud?

Prövat att byta mellan de olika alternativen om det är rätt inställt utifall att det gör att någon låsning släpper.

 

Har du prövat med någon annan ljudinspelare, t ex gratis Audacity?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat in- och utspelningsenheterna och har inte märkt någon skillnad, men jag ska prova på Audacity.

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audacity säger att m4a-filen är för avancerad  ljudkodningsfil för den och att den måste konverteras till WAV elller AIFF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju som att m4a-filen inte är så bra gjord och det är därför som att de andra uppspelarna inte heller fungerar.

Hur går det om du gör inspelningen i Audacity?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att spela in eller något annat?

 

Hur ser valen för in- och uppspelning ut?

Ta gärna skärmdumpar (med Skärmklippverktyget) och bifoga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick det att funka med en annan dator och nu är uttalsförsöket blivit skickat. Jag återkommer senare när tiden tillåter det. Tack för alla tips som du givit, Cecilia!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...