Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märke på LCD monitor. Ska jag lämna tillbaka den?


Joman

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en ca 9 månad gammal, 144hz, 1080p, gaming skärm som jag har varit nöjd med, men jag har ett problem. Ända sen jag köpte den har jag märkt ett märke en bit upp på skärmen. Märket syns bara när en mörkare färg visas. Jag har vetat detta länge nu men har försökt glömma det, men jag stör mig på det, speciellt när jag spelar. Har också mixtrat lite med bildinställningarna men det blir bara dåligt. Jag har fortfarande garantin kvar, men är det värt att gå tillbaka till affären och försöka få den utbytt/lagad? Eller är det bara att bita ihop?

 

Bilderna är lite otydliga men märket är tydligare i verkligheten än på bilderna.

Mvh Johannes

 

 

2czak37.jpg

2wrhlld.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Är det en fysisk skada på själva skärmen eller är det något form av pixelfel?

 

Det är lite svårt att se på bilderna VAD är är för fläck du syftar på. Men om du bevisligen har stört dig på detta fel i nio månader så är det kanske hög tid att ta med dig skärmen till butiken du köpt den, ta med originalkvitto och de dom titta på felet. Butiken är inte ansvarig rent ekonomiskt för ev byte av skärmen utan det är enbart tillverkaren/generalagenten som får stå för bytet. Butiken borde rimligen stå på din sida då de borde inse att en nöjd kund är bättre än en missnöjd kund.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt oacceptabelt. Detta är inte pixelfel utan en skada i skärmen,  ett av dess ytterlager dock kanske ej orsakat av dig. Kan mycket väl skett under transport tex. där någon kant kommit emot under en viss tid

 

Problemet är att pixelskador kan anses godtagbara om dessa är små och knappt påverkar ens vy och är få till antalet, men detta är inte en sådan av vad jag kan se av den dåliga bild du visar, men däremot mer av vad du beskriver.

Tillbaks med skärmen och kräv en ny på garanti!

Butiken har inget att säga om detta, eftersom bildskärmstillverkaren också har en garanti.


Stå på dig och annars kontakta bildskärmstillverkaren och tala om detta för butiken att  bildskärmstillverkaren bör ju ha minst 3-års fabriksgaranti mot uppvisande av kvitto.

 

Men du måste vara säker på att detta inte har skett pg.a. oaktsamhet från din sida.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Helt oacceptabelt. Detta är inte pixelfel utan en skada i skärmen,  ett av dess ytterlager dock kanske ej orsakat av dig. Kan mycket väl skett under transport tex. där någon kant kommit emot under en viss tid

 

Problemet är att pixelskador kan anses godtagbara om dessa är små och knappt påverkar ens vy och är få till antalet, men detta är inte en sådan av vad jag kan se av den dåliga bild du visar, men däremot mer av vad du beskriver.

Tillbaks med skärmen och kräv en ny på garanti!

Butiken har inget att säga om detta, eftersom bildskärmstillverkaren också har en garanti.


Stå på dig och annars kontakta bildskärmstillverkaren och tala om detta för butiken att  bildskärmstillverkaren bör ju ha minst 3-års fabriksgaranti mot uppvisande av kvitto.

 

Men du måste vara säker på att detta inte har skett pg.a. oaktsamhet från din sida.

Mvh

 

Jag tror att jag ska åka och reklamera den idag. Vad jag kommer ihåg så fanns märket redan efter första uppstart, men gjorde ingen grej av det. Har också märkt att märket syns bättre ifall rummet jag sitter i är mörkare, men detta är också ett problem då jag hellre använder datorn på kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet om det är en fysisk skada på skärmen är att du borde reklamerat denna inom rimlig tid efter upptäckt. Nu kan det blir svårt att bevisa att det är ett ursprungligt fel men alltid värt ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-22 på 12:14, skrev Laso:

Går det att känna "märket" med fingret, eller är det ett "märke" som bara syns på skärmytan, när skärmen är påslagen?

Syns bara när den är påslagen. Jag tror det är något fel med lagrerna inuti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-22 på 12:56, skrev Monshi:

Problemet om det är en fysisk skada på skärmen är att du borde reklamerat denna inom rimlig tid efter upptäckt. Nu kan det blir svårt att bevisa att det är ett ursprungligt fel men alltid värt ett försök.

Jag har chattat med dom. Dom tycker att jag ska åka till butiken så ska dom ta en titt. Jag lova att återkomma lite senare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...