Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av Antivirus?


NoViz

Rekommendera Poster

Hej!

 

För ett bra tag sedan kom jag hem med en ny, fin värstingdator. Började ta den i bruk och när jag skulle installera något av tillbehören så fick jag den klassiska instruktionen "Stäng av Antivirus och Brandvägg). Gjorde så och trettio sekunder senare så hade jag Sasser-viruset i datorn. Bara att åka tillbaks med datorn...

 

Sedan dess har jag alltid skippat denna instruktion vid alla nya installationer eller uppdateringar. Rätt eller fel, kanske har någonting funkat sämre för att något viktigt inte har "kommit med".

 

Nu ska jag installera nya drivrutiner för mitt AMD grafikkort (integrerat i moderkortet) och ska då börja med att ta bort samtliga gamla drivrutiner. Och gissa vad jag ska börja med? Jo naturligtvis, "Stäng av Antivirus och Brandvägg"!

 

Jag ryser... Undrar just hur vännerna på Forumet gör i sådana situationer???

 

På förhand tack för era sedvanligt kloka synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en router mellan din dator och internet, vilket nästan alla har nu för tiden, så innehåller den en brandvägg som skyddar datorn mot hackning och maskar (som Sasser), dock kan en brandvägg i datorn skydda mot annat. Det är därför sällan något problem med att stänga av datorns brandvägg en stund.

 

Vissa antivirusprogram reagerar starkt när något ändrar i Windows inre delar, dit drivrutiner räknas, och kan därför blockera (delar av) drivrutiner att installeras korrekt. Så länge man inte surfar eller laddar ner annat under tiden bör det gå bra att stänga av antivirusprogrammet just medan man (av)installerar en drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack å bock Cecilia!

 

Nä, en gammal gubbe som jag har ingen router, men frågan som jag har grubblat på såå länge har nu fått sitt svar. Du är ovärderlig...

 

Strax ska här stängas av så att det står härliga till!!!

 

Må så gott!

 

Manar gubben

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Ibland kan routern vara inbyggd i ett modem också. Om du har trådlöst nätverk alternativt flera datorer eller mobiler anslutna till internet samtidigt så är det minst 95% sannolikhet för att du har en router.

 

Om du använder den brandvägg som ingår i Windows så är det ytterst ovanligt att den stör en installation av drivrutiner så jag skulle pröva (av)installera utan att stänga av den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har bara en dator samt en iPhone, båda med bluetooth. Oavsett innehavet av en router eller inte så vet jag nu hur jag går vidare, tack vare dina eminenta råd.

 

Så, du fortsätter att må så gott och jag med mina numera tveklösa avstängningar! ???

 

(P.S. Det är förstås inte helt osannolikt att en på området helt obildad individ lär återkomma... D.S.)

 

Hälsar å det vänligaste gör

 

NoViz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du behöver inte alls stänga av ditt antivirusprogram för att uppgradera varken ditt nya och fina AMD-grafikkort (inbyggd eller inte) eller annat på din dator.

 

Det där stämmer inte och det måste ha blivit en missuppfattning.

 

Det finns visserligen några få gånger där man behöver stänga av sitt anti-virusskydd men detta gäller ej j nu!

Endast vid större Microsoft Windows uppgraderingar (skillnad mot vanliga Uppdateringar) och då enbart om man använder annat än Microsoft Windows Defender Antivirus.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej själv!

 

Har nappat på ditt goda råd och avhåller mig fortsättningsvis i dylika fall att ägna mig åt vidare avstängningar.

 

För detta värdefulla råd tackar å bockar

 

NoViz :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...