Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD XP/W7


Klippan

Rekommendera Poster

Hej kör en PC med XP o W7 på. Använder mest W7 men någon gång XP för att jag har en del musikprogram som fungerar bäst på XP. Funderar nu på att köpa en SSD disk till PC:n. Har läst att SSD och XP inte fungerar så bra ihop beroende på något som kallas TRIM. Om man inte har det så skulle SSD:n bara hålla en begränsad tid. W7 har det tydligen inbyggt men inte XP. Vad är det och är det någon som har erfarenhet av detta och kan

tipsa om ev work-around? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP kan inte hatera TRIM av sig sjävt, men ofta inga problem för i regel kan det medföljande programmet utföra detta manuellt.

Det finns visserligen hack för detta att få Windows XP att utföra TRIM, men knappt något att rekommendera.

I övrigt fungerar en SSD  bra även i Windows XP, men bäst prestanda får du med ett modernt operativsystem som klarar 4K aligngment samt Trim.

 

https://www.digitalcitizen.life/simple-questions-what-trim-ssds-why-it-useful

https://www.easeus.com/partition-manager-software/optimize-ssd-with-4k-alignment-software.html.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Nu förstår jag lite mer. Idag har PC:n två vanliga diskar. På en med tre partitioner ligger ligger XP system och W7 system samt datapartion som både XP och W7 har som data. Så vid uppstart av XP eller W7 så ser de samma data. Den andra disken har jag som backup. Om jag byter den förstnämnda disken till en SSD, vad behöver jag göra? Jag tänker mig att först måste den partitioneras (och då av en W7 maskin för att få rätt alignment?) i tre partitioner. Sedan installera XP på första partitionen. Sedan W7 på andra. Och sedan föra över data på tredje. Och sedan ett antal inställningar på resp. OS .

Hur hanteras sedan denna TRIM funktion? Om XP är uppstartat och man skriver eller raderar data så är inte TRIM igång. Om W7 är uppstartat så är TRIM igång.

Kan W7 känna av om TRIM funktionen borde ha använts tidigare och utföra den även om W7 inte var OS när dessa skriv/raderingar gjordes av XP? Alltså någon slags genomgång av disken. Man kan ju tydligen köra TRIM funktionen manuellt vid tillfälle med spec. program (Eller via W7 med kommando?).(Hur ofta?)

Om jag nu kör 8-9 gånger av 10 W7 uppstart alltså ganska länge mellan XP uppstarterna har det någon betydelse? (Dock är det rätt mycket skriv/redigering/radering under XP)

Om nu SSD:n inte blir hanterad på rätt sätt hur märker man det?

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...