Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

(videoklipp) Installera ett e-postprogram / skapa en association med kontrollpanelen


Hulda-75-år

Rekommendera Poster

Hej, snälla kan någon berätta på ett enkelt sätt till en gammal pensionär hur skall jag bifoga en videoklipp i e-post.

Jag använder Hotmail / outlook och Chrome, testat även med Edge. Videoklippet är 00:01:04 min långt, 130 MB och MP4-fil.

När jag försöker skicka filen till e-post får jag ett svar: 

 

 "Det går inte att utföra den begärda åtgärden eftersom det inte finns något associerat e-postprogram. Installera ett e-postprogram

eller skapa en association med kontrollpanelen. Standardprogram om ett e-postprogram är redan installerat." 

 

Försökt hämta filen och lägga in den som ett bifogad fil men den är för stor.  Jag begriper inte ett skvatt. Så snälla du som svarar,

förklara på ett lättbegripligt sätt så att en gammal okunnig pensionär fattar också. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är väl att du inte ska bifoga en sådan stor fil med e-post.

Du behöver använda någon form av molntjänst.

I jobbet använder vi Wetransfer.

https://wetransfer.com

Klicka på "Ta mig till Gratis"

När du får upp rutan med "Lägg till filer" kan du antingen klicka på + och leta fram din video, eller så kan du dra filen från utforskaren och släppa den någonstans i webbläsarfönstret.

Klicka sedan på "Överför".

När detta är klart klickar du på "Kopiera länk"

I ditt e-postmeddelande till din mottagare kan du då trycka Ctrl+V eller högerklicka och välja Klistra in och så hamnar länken där.

 

Du kan ju testa med en helt annan och mycket mindre fil först för att se hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns även ett gratisprogram som heter WeTransfer (https://wetransfer.com/) som gör det enkelt att skicka filer med storlek upp till 2 Gb. Dock inte i e-posten. Man fyller i e-adressen till den som ska ha filen, skriver var filen finns på egna datorn, laddar upp den och skickar. Mottagaren får sedan ett mejl som berättar att filen finns för nerladdning, och du får en bekräftelse på när den laddats ner.

Nu är detta ju inte lika lättvindigt som att bifoga en fil i e-posten men min erfarenhet är att det fungerar mycket bättre. Förutsatt att mottagarens inkorg kan hantera storleken på  den skickade filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...