Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootproblem i Windows XP Oracle VM


Jiger

Rekommendera Poster

Jag har en Oracle VB med Windows !0 Home som värd och Windows XP som gäst. Mitt problem är att krympa det utrymme som XP upptar (50 GB). Jag använde då bl a GParted för att krympa XP-disken och för att få en separerad partition som är oallockerad och tom på data (OBS: Denna disk fungerar utmärkt att fortfarande använda). Jag valde sedan att med hjälp av MiniTool Partition Wizard kopiera den allockerade partitionen till en mindre disk (30 GB).  Detta verkar fungera väl, men när jag startar XP VM fungerar inte detta. Felmeddelande: "FATAL: could not read from the boot medium! System halted". Om jag startar systemet med Windows XP installations-CD och väljer Reparera (fixmbr) får jag följande felmeddelande vid nytt försök till start med den nya disken: "FATAL: INT18: BOOTFAILURE" .

Originaldisken liksom den kopierade disken är satt till IDE Primary Master. Det finns ytterligare en disk i XP Storage,  Windows XP-disk002.vdi (IDE Primary Slave) på 2 GB och det verkar som det är endast denna disk som undersöks under reparationen via XP CD.

Mitt problem: Hur ska jag få den nyskapade NewVirtualDisk1.vdi att bli bootbar?

Kan kanske exempelvis Cecilia ha något att föreslå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hur ser det ut i Diskhanteraren?

Ta ett skärmklipp och bifoga.

 

Eftersom du haft fler än en disk inkopplad (?) vid skapandet, så kan det möjligen vara så att boot-partionen den lilla som brukar bara vara på runt 100-200MB ligger på den andra disken, medan Windows operativsystem på den ena.

I så fall se till i Bios Boot-prioritet att du bootar med den andra disken.

 

Ja bara ett långskott.

Om så är fallet så skall du flytta denna boot-partion till samma disk där Windows ligger.

 

Easus-partion master gratis version bör kunna fixa detta https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

förutsatt att det är det problemet förstås, men det ser du direkt i Windows Diskhanteraren samt genom att ändra boot-prioritet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-13 på 12:37, skrev Jiger:

Om jag startar systemet med Windows XP installations-CD och väljer Reparera (fixmbr)

Från samma installationsmedia:

 

1. Har du prövat kommandot fixboot?

2. Har du prövat att välja att installera, godkänna, och i nästa läge välja R, reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant långskott, men tyvärr syns inte den nyskapade disken i Diskhanteraren, men jag har inte gett mig, jag har för mig att jag lyckats få den att synas i filhanteraren någon gång tidigare och kommer att jobba vidare med den här idén...

Fixboot resulterade i följande felmeddelande: "FIXBOOT kan inte hitta systemenheten, eller så är den angivna enheten ogiltig."

Att reparera efter installera och godkänna resulterade i samma felmeddelande som förut: "FATAL: INT18: BOOT FAILURE"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-13 på 12:37, skrev Jiger:

Mitt problem: Hur ska jag få den nyskapade NewVirtualDisk1.vdi att bli bootbar?

Du kan försöka med EasyBCD om programmet hittar disken. Du behöver registrera dig för att ladda ner gratisversionen. Det finns bra guider för de olika funktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det ingen version av EasyBCD som fungerar i Windows XP.

 

Jag söker nu febrilt efter en möjlighet att deleta den oallokerade partitionen i originalfilen/disken. Detta fungerar inte enkelt i XP.

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en bootbar CD eller USB-sticka som du kan använda utanför operativsystemet.

 

En oallokerad partition kan du inte ta bort, den används ju inte förrän du skapar den och formaterar dito, rätta om jag har fel.

 

https://www.partitionwizard.com/partition-wizard-bootable-cd.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä så bör det ju vara, en oallokerad del är ju en borttagen, eller ännu ej skapad partition.

Testdisk har varit värdefull för mig ett par gånger.

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Citat

TestDisk is powerful free data recovery software! It was primarily designed to help recover lost partitions and/or make non-booting disks bootable again when these symptoms are caused by faulty software: certain types of viruses or human error (such as accidentally deleting a Partition Table). Partition table recovery using TestDisk is really easy.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Jiger:

Tyvärr finns det ingen version av EasyBCD som fungerar i Windows XP.

 

Det stämmer inte.


 

Citat

 

EasyBCD doesn’t require too much to get everything up and running:

  • A Windows PC, supporting both 32- and 64-bit machines
  • Windows 10, 8.1, 8, 7, or Vista installed on the same machine (but you can use it from within XP, too!)
  • Either Microsoft .NET 2.0 – 3.5 Framework or Microsoft .NET 4.0 – 4.6 Framework (automatically installed during setup)

And that’s it!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev vertpre:

 

(but you can use it from within XP, too!) Om detta avsågs vara en länk, så fungerar den inte. Skulle uppskatta om jag fick en länk till denna tool...


 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Jiger:

(but you can use it from within XP, too!) Om detta avsågs vara en länk, så fungerar den inte. Skulle uppskatta om jag fick en länk till denna tool...

 

Det är ingen länk. Jag har markerat att det fungerar med XP också. Länk har du redan fått i mitt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för er uppmärkdamhet, men dessvärre hittar jag även följande från Neosmart:

 

Please note that EasyBCD does not currently support the following:

  • Dynamic disks

 

I VM är diskarna praktiskt taget alltid dynamiska...

 

När det gäller att använda en bootbar CD eller USB-sticka har jag ju faktiskt redan gjort det i form av XP installations-CD, se början.

 

Jag ska titta på Test-disk så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-18 på 22:45, skrev Jiger:

Stort tack för er uppmärkdamhet, men dessvärre hittar jag även följande från Neosmart:

 

Please note that EasyBCD does not currently support the following:

  • Dynamic disks

 

I VM är diskarna praktiskt taget alltid dynamiska...

 

När det gäller att använda en bootbar CD eller USB-sticka har jag ju faktiskt redan gjort det i form av XP installations-CD, se början.

 

Jag ska titta på Test-disk så småningom.

Dynamiska diskar i VirtualBox har inget med Dynamic disk att göra. I VirtualBox betyder det att disk image utökas efterhand som den används tills den uppnår den föutbestämda storleken på disken. En Dynamic disk är något helt annat. Läs själv på skillnaden mellan Basic disk och Dynamic disk.

 

Är det dessutom Windows XP Home du använder i VirtualBox så kan XP Home inte läsa en riktig Dynamic disk. För det behövs minst XP Pro. Med detta sagt vet jag inte om EasyBCD fungerar i VB då jag själv aldrig har provat. Jag har använt programmet när jag hade dual boot men inte i VB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Jiger:

men när jag startar EasyBCD

OT. Hur gör du när du kör program, som inte finns på ett startbart-media, i din VM?

Alltså när gästens system inte startar?

Ot eftersom jag är nyfiken, jag har också en VM med XP som, visade det sig, inte vill starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall är det enkelt - jag gjorde misstaget att från början välja min XP-disk lite för stor och det är den jag vill minska (vilket är bakgrunden till mitt problem här), men den fungerar ju alldeles utmärkt.

Du kan ju välja att boota med t ex XP installations-CD eller lämplig iso-fil längst ner i högra hörnet vid CD:n, sen kan du ju reparera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Jiger:

Du kan ju välja att boota med t ex XP installations-CD eller lämplig iso-fil längst ner i högra hörnet vid CD:n, sen kan du ju reparera.

 

Jo, men sen?

Exempel. Du bootar med "XP-skivan" men vill köra annat program, ex. EasyBCD, som inte ligger på "skivan"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att du kan reparera XP-installationen från CD-skivan eller motsvarande, varefter du förhoppningsvis kan starta som vanligt och därefter köra exempelvis EasyBCD. För övrigt vet jag ärligt talat inte, då jag inte varit i den situationen.

Välj att installera, godkänna, och i nästa läge R, reparera så blir du inte av med data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Jiger:

Välj att installera, godkänna, och i nästa läge R, reparera så blir du inte av med data.

Ja, jo det skrev jag ju själv:

På 2018-09-15 på 18:19, skrev Mikael63:

2. Har du prövat att välja att installera, godkänna, och i nästa läge välja R, reparera?

 

..

14 timmar sedan, skrev Jiger:

och därefter köra exempelvis EasyBCD

Om operativet startar behöver man ju inte använda EasyBCD senare för att fixa så att operativet startar...

 

På 2018-09-13 på 12:37, skrev Jiger:

Mitt problem: Hur ska jag få den nyskapade NewVirtualDisk1.vdi att bli bootbar?

 

Men då ska jag testa lite själv då..

Tillägg, Ot, Rescatux innehåller Testdisk och GParted och en massa andra funktioner.
SystemRescueCd innehåller också Testdisk.
Dock, för egen del, startar inte XP efter åtgärd men nu är det "bara" ett blinkande streck i övre vänstra hörnet, inga felmeddelanden längre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu inköpt DiskGenius pro (14 dagar money back gurantee) och funnit följande:

Om jag vill clona partition från den aktuella disken till en fil (med tanken att sedan återställa filen/disken till den nyskapade filen/disken) eller clona partition från aktuell disk till den nyskapade disken/partitionen får jag felmeddelandet nedan. Om jag kopierar sektor för sektor till disken i  oallokerat skick, får jag en en icke bootbar disk med samma felmeddelande som från början. Dags att ge upp?

 

image.thumb.gif.6ab0ac303b57b2522cea27dbf82e853d.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I mitt första svar ovan frågade jag om hur det ser ut i Diskhanteraren?
I Windows XP finns Diskhanteraren under kontrollpanelen > administrationsverktyg > datorhantering.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Kan du dra ut det svarta blocket till vänster om det båa så vi får se hela informationen där, alltså det första blocket av Disk 0?
Dra i högerkant av detta mot höger.

Hovra med musen över högra kanten tills du får två vänster <> högerpilar, sedan klicka och dra så bör du kan dra ut och visa allting. OBS! Utan att ändra någonting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...