Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdateringar


Hans54

Rekommendera Poster

Behöver man installera dom "frivilliga" uppdateringarna i Win 7, har läst någonstans att dom kan innehålla "spioner" ?

Har alltid bara uppdaterat dom "viktiga" uppdateringarna. Jag kör Win 7 Pro 64-bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Jag brukar aldrig installera de frivilliga uppdateringarna. Kollar man på datum på dom så brukar det oftast vara ganska gamla uppdateringar eller språkuppdateringar på språk som inte jag berörs av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att du inte behöver, Hans54. Jag har gjort det ibland men några "spioner" har jag då aldrig märkt. Varför skulle Microsoft vilja installera sådana? Det är klart att man kan betrakta Windows 10:s Cortana-assistent, som ännu inte finns på svenska datorer, som en spion, men ska denna assistent kunna hjälpa oss måste hen ju veta litet om oss.

 

Att Google och Microsoft gärna snokar för att kunna ge oss reklam vi kan tänkas vara intresserade av är en sak men Microsofts månatliga tisdagsuppdateringar är inte till för sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland ligger det uppdateringar av drivrutiner bland de valfria och installerar man sådana kan man få bättre prestanda.

 

Man kan alltså inte dra alla valfria uppdateringar över en kam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I huvudsak skall man installera alla valfria uppdateringar pga. dessa innehåller inte enbart drivrutins-uppdateringar (viktigt), men även olika program-uppdateringar (också viktigt) som i sig kan innehålla säkerhetsuppdateringar tex. Microsoft Office uppdateringar.

 

Dessutom: förutom rena säkerhetsuppdateringar ibland är det mer ofta regelrätta funktionsförbättringar för att dess installerade program skall fungera bättre, var för sig och tillsammans med vissa andra samt mot operativsystemet som i sig kan uppdateras.

 

Obs. Detta gäller enbart program från Microsoft, alla andra program måste uppdateras via dess särskilda funktion eller via deras egen sajt - förutom vissa undantag: tex. i Windows 10 får man alltid Flash, Skype etc. uppdateringar via Windows update, men där kan man heller inte välja bort "optional".

 

Tillverkarna av hårvaran tex. ljudkort(ljudkrets) grafik, USB, nätverk, wifi, Bluetooth, etc. etc..lämnar ofta sina uppdaterade WHQL-drivrutiner till Windows Update catalog database och användare kan då få viktiga drivrutinsuppdateringar automatiskt via Windows update -optional i det här fallet i Windows 7.
I Windows 10 sker det utan att man ens kan eller har det valet att välja detta via Windows update.

 

Mig veterligt är det sällsynt att via Microsoft Windows update få in oönskade program eller annat otrevligt via denna funktion (optional/tillägg) och jag har faktiskt aldrig hört talas om det.

 

  • Mitt råd är att du alltid bockar i detta alternativ samt att ha ditt antivirusskydd igång - givetvis uppdaterat.

 

Men om du är osäker kan du alltid söka på det KB...nr. som står direkt efter beskrivningen av just den specifika uppdateringen.

Själv har jag alltid inställt så att Windows får meddela mig om uppdateringar, men ingenting hämtas och installeras automatiskt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...