Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD enhet läser CD men inte DVD?


DePhaz

Rekommendera Poster

har upptäckt ett konstigt fenomen med min gamla Windows dator. För ett tag sedan bestämde den sig för att den inte ville läsa DVD skivor som den skulle. Jag spelar ett datorspel, The Sims 2, och för att få igång det krävs det att DVD skivan med det senaste expansionspaketet läsas för att verifiera att det är en genuin kopia av spelet och ingen ful kopia. Detta har alltid fungerat bra men på senare tid så har DVD läsaren börjat "tugga" och kan inte läsa det den behöver. Då skivan var repig så lät jag en vän köpa en ny skiva ( jo, den var verkligen NY, inplastad och allt )  på tradera. Men den kunde inte heller läsas! Fick igång spelet med "rätt" skiva på andra försöket (förra veckans resultat 10 försök innan lyckad start) men jag undrar ändå: Hur kan det komma sig att drevet har problem med DVD skivor när den startar CD skivor utan problem? Kan inte testa skivan då jag inte äger fler Windows datorer och jag har bara ATA DVD läsare på hyllan. Att koppla in en sådan till SATA med adapter ville inte fungera så det är inte lönt att testa igen. Någon som har en teori om hur en optisk enhet kan vara "halvtrasig"? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var en bra länk. Står i begrepp att byta ut hela datorn men bommade att beställa med en optisk enhet. Får fixa det separat. Tack för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...