Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snatteriets efterspel


Skorpion76

Rekommendera Poster

Hur ser det ut för en person som tidigare är dömd för snatteri? Vilka möjligheter har han eller hon att ta banklån om han eller hon skulle behöva göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle banken bry sig om det? De kollar bara på betalningsförmågan. De är bara intresserade av att få tillbaka sina pengar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Snatteri är iof sig ett brott enl Brottsbalken men efter vad jag vet/tror så går bara låneinstitut efter låntagarens betalningskraft dvs att man har fast anställning och hyfsad inkomst och inte har några betalningsanmärkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Varför skulle banken bry sig om det? De kollar bara på betalningsförmågan. De är bara intresserade av att få tillbaka sina pengar. 

 

1 timme sedan, skrev elektronikfreak:

Snatteri är iof sig ett brott enl Brottsbalken men efter vad jag vet/tror så går bara låneinstitut efter låntagarens betalningskraft dvs att man har fast anställning och hyfsad inkomst och inte har några betalningsanmärkningar.

Okej, tack för svaren. Jag undrade egtersom jag har en tjejkompis som tidigare har snattat. Hon blev inte dömd för brottet trotts att hon var femton år när brottet begicks. Snatteri är som sagt var ett brott och om du begår ett brott av något slag hamnar du i polisens belastningsregister. Dey betyder att om du står inskriven där kan det bli besvärligt för dig att söka vissa jobb som kräver utdrag ut registret för att vara säkra på att kunna lita på dig som medarbetare. Om du har snattat är du inte välkommen att jobba i vare sig affär, på banken eller posten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
20 minuter sedan, skrev Skorpion76:

 

Okej, tack för svaren. Jag undrade egtersom jag har en tjejkompis som tidigare har snattat. Hon blev inte dömd för brottet trotts att hon var femton år när brottet begicks. Snatteri är som sagt var ett brott och om du begår ett brott av något slag hamnar du i polisens belastningsregister. Dey betyder att om du står inskriven där kan det bli besvärligt för dig att söka vissa jobb som kräver utdrag ut registret för att vara säkra på att kunna lita på dig som medarbetare. Om du har snattat är du inte välkommen att jobba i vare sig affär, på banken eller posten. 

 

För det första har jag svårt att tro att det görs utdrag ur belastningsregistret på personal som jobbar inom detaljhandeln rent allmänt. Varför skulle de göra det?

 

För det andra... när det gäller post- och bankanställda. Nej, en 15-åring som snattar en chokladbit nekas inte jobb inom post- och bank när h*n är färdigutbildad för yrket ifråga.

 

Dessutom skriver du själv att tjejen aldrig blev dömd så mao är hon oskyldig. Jag har själv varit misstänkt för grova bokföringsbrott och grova skattebrott men jag har blivit frikänd, eller snarare - det har aldrig gått till åtal så mao är jag oskyldig och finns inte med i belastningsregistret... hahaha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...