Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern Backupdisc


christer51

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Backupdisc som "slutat" fungera. Den är på 5TB. Där har jag bilder och viktiga filer samt en WindowsImageBackup. Den dagliga backupen gjordes till FileHistory och har blivit väldigt stor.

Vid ett tillfälle kopplade jag bort disken och använde den i en annan dator och då jag skulle koppla in den igen gick det inte att fortsätta att backa upp filer i FileHistory.

Jag hade tagit bort disken på rätt sätt men backupen gick inte att starta på nytt!? Alla de andra filerna kan jag se och göra med vad jag vill

768GB är fritt på disken, så den är inte full. Måste jag ta bort de gamla filerna och börja på nytt?

 

// Krille

Could not reassociate.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hette din backup-disk H: förut också?

Om inte kan du byta enhetsbokstav på den i Diskhantering (högerklicka på startknappen och välj i menyn).

 

Hur ser det ut i Inställningar-appen när det gäller File History?

Se detta inlägg: https://www.tenforums.com/backup-restore/66563-cant-turn-file-history-post838828.html#post838828

 

En person skriver vad som löste problemet för hen i inlägget markerat som Answer på sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-files/cannot-reassociate-windows-8-file-history-data/77cc6b2c-b479-4194-924f-1ecbf4aa169c

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jag har bytt enhetsboksav på disken men det fungerar inte. Jag tog sedan bort File History-mappen också men fortfarande får jag inte göra en backup!??

Jag får prova Macrium Reflect som många andra tydligen gjort men det känns lite surt att det inte fungerar som det ska.

 

// Christer

File History.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man googlar på felmeddelandet du får hittar man många fler sidor än de två jag länkade till så du kan säkert hitta fler tips att pröva.

 

Den långa tråden

 handlar om problem med filhistorik och även om det börjar med ett annat felmeddelande kan det finnas bra tips i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

 

Jag har löst problemet... Det var Windows Indexeringstjänst som var avslagen!!! När jag slog på den så fungerade backuppen igen.

 

Jag fann lösningen på Microsoft Community (https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-performance/file-history-wont-recognise-hard-drive/081e5f3e-6dd1-46e6-854d-15e8321b63a1)

 

vmanTestpilot Replied on March 10, 2014
ReplyIn reply to E B S's post on January 18, 2014
Just replying to say I'm getting the same error, except mine is
 
Could not reassociate with File History data
 
The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it
 
No remedies posted anywhere have proved successful.

Just replying to say I'm getting the same error, too!

Additionally: Every time i click on "turn on" a new directory is created on the selected hdd in the FileHistory Directory.

And yes i know this site: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/what-something-goes-wrong-file-history.
And i have already unsuccessful tried:
Shutdown the computer - unplug the drive - start the computer with without the drive 
attached. Go into File History and have it search for the drive - of course it won't find one (let it sit like that) - plug in the drive - as soon as the drive is detected refresh the page to have it look for the drive.
and this:
- chkdsk /f
- sfc /scannow
- DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
- DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
 

 

I found a fix:

It turns out to be because the Indexing Service (a.k.a. Windows Search service) was disabled.

-------------------------------------------------

Ja, så enkelt kan det vara. Jag var på väg att köpa en ny hårddisk men tänkte att det måste gå att lösa på något vis. Så jag letade och letade och fann till slut ett svar som jag vågade prova. Jag har hittat många tvivelaktiga svar, som t.ex. att gå in i registret och ändra, men det tyckte jag var för avancerat även om det går att kopiera registret innan man gör något, fort har man villat bort sig och allt blir strul.

 

Tack så länge...

 

Krille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej christer51 Det var roligt att du återkom med din lösning, eftersom det kan vara till nytta för andra.

Välkommen till Eforum förresten.

Mvh,

Flyfisherman, Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...