Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Importera via Fire-Wire

Gissberg

Recommended Posts

Har importerat från min gamla Canon HV20 kamera ett flertal gånger. Hittade nyligen ett par kassetter till som inte överförts till datorn. Första gick bra, men nästa dag då jag skulle ta nästa film svarar inte datorn då videokameran kopplas in. Fire-Wiresladden är ansluten, datorn påslagen och kameran sätts i playläge. Då ska ett meddelande dyka upp på skärmen att en ny enhet (eller kamera) har hittats, vad vill du göra. Och jag klickar då på alternativet importera. Nu plötsligt kommer inte meddelandet upp längre. I enhetshanteraren finns HV20 och anges fungera perfekt. Försöker jag importera från Premiere Elements 15 finns inte kameran med och stöds antagligen inte. Gjorde samma sak med ett gammalt Pinnacle Studio 17 och då gick det bra. Nackdelen är att det stöder inte HD så då fick jag filmen i SD-upplösning i stället. Provade ladda hem en trial av senaste Pinnacle men programmet stängde av sig då jag gick in i importeraren. Vad göra?  Vad är det för program i Windows som importerar och som inte visar meddelandet längre?

Där fanns firmware och programvaran Camera Windows. Ytterligare firmware än den som är i kameran finns inte upplystes jag om. Camare windows hämtade jag och installerade. Dock kommer skylt upp att den hittar ingen kamera. Märkligt då både enhetshanteraren och Pinnacle Studio 17 hittar den. Jag förstår inte att Windows inte upptäcker kameran då den alltid gjort det tidigare.

Ok. Jag hade en liknande kamera för några år sedan, där man via menyn kunde välja om den skulle skicka ut film via FireWire Eller usb. Det knasiga var att datorn hittade den på fw i vilket fall som men ingen film kom. 

Provade med en äldre videokamera Panasonic som inte är HD och stoppade i en DV-film. Kameran hittades och skylt frågade om jag ville importera. Men efter mitt ja kom nästa skylt:

"Videoenheten används just nu. Stäng alla program som använder enheten och försök igen. Om du behöver starta importera video igen stänger du importenheten och slår sedan på den igen."

Men jag hade inget program igång. Hade precis startat datorn och slog på videokameran i playläge. "Videoenheten" och "importenheten" är det videokameran respektive programmet som startar då man slår på videokameran i playläge?

Provade importera Panasonicen via Pinnacle 17. Den hittar kameran men misslyckas med importeringen. Den kan styra kameran play och stopp men ingen bild kommer upp på datorskärmen, bara ljudet.

Svårt veta var man ska leta efter fel att åtgärda.

Brandklipparen
2 timmar sedan, skrev Gissberg:

"Videoenheten används just nu. Stäng alla program som använder enheten och försök igen. Om du behöver starta importera video igen stänger du importenheten och slår sedan på den igen."

Här har du säkerligen problemet! Varför videoenheten inte stängdes av när du stängde datorn efter första kassetten kan jag inte svara på. Men du kan väl testa att koppla ur WF, stänga kameran och datorn och börja om från början, som du gjorde första dagen.  

I Aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del för start) borde du kunna hitta vilken/-a processer som körs och även avsluta de som har med din import att göra.

Verkar inte vara det felet heller. Stängde av, även med strömbrytaren, drog ut FW-sladd och satte i den. Satte på datorn och videokameran men ingen skylt om importera kommer upp. Kollade först aktivitetshanteraren men den sa att inget program var igång. Undrar om det finns lös FW honkontakt med USB i andra änden så man kan koppla den till annan dator? Jag har ju andra, både PC-laptop och iMac, dessa har ju inte FireWire.

Firewire  IEEE 1394 har en begränsning och det är relativt hög överföringshastighet utan felkorrigering och med max överföringshastighet om 400 Mbit/s.

M.a.o. med firewire kör detta med max hastighet utan kontroll och den tappar databitar dvs. inte bra.

Det var många år sedan man övergav detta format, men har du fortfarande en videokamera som stöder detta; samt en dator så se till att ingenting på datorn är upptagen med annat!

Men Kjell & Company bör ha adaptrar., annars kan dom ta hem.

Ps. En sanning med modifikation eftersom det finns en viss datakorrigering om 2-bitar, men en  av dessa går åt att kontrollera så att 8-bitar skickas i paket och den andra att paketet så att säga kontrollerats.

Paketet kan fortfarande vara fel - ej helt 100% när det gäller ieee1394 FireWire.

Ej att likna vid SATA-data transfer som använder 10-bitar seriellt: 8 data-bitar kommunikation och två data-bitar för felkorrigering och därmed säkerställs att informationsflödet från källa till mål är intakt, dock påverkas överföringshastigheten negativt av hur många fel som uppstår emellan.

M.a.o. Se till att ha bra kablar och kontakter.

Jag kollade runt på nätet efter adaptrar och det finns en liten adapter från firewire till usb på några amerikanska nätsiter. Kollade på nätet där folk testat dom men dom funkade dessvärre inte. En glad nyhet dock är att igår när jag testade kom skylten plötsligt upp att videokamera upptäckts, vad vill du göra. Så jag importerade. Normalt har jag alltid behövt ha kameran avstängd då datorn startats upp och sen satt på kameran i playläge. Denna gång stod kameran i playläge då datorn startade upp.  Men när jag provade igen ville den inte. Hur som helst, jag får nog leva med att en av alla mina gamla filmer finns sparad på datorn i SD-format i stället för HD. HD-formatet var heller inte högsta HD då Canon HV20 bara spelade in i 1440x1080. Kanske det vill funka nästa gång jag byter videoredigeringsdator. Jag har filmat så otroligt mycket genom alla år och allt är överfört, från dubbel8 smalfilm, super8, S-VHS, video8, videoHI8, DV, HD och 4K. Många kameror har passerat genom åren, inte bara en i varje format, och  för att kunna överföra filmerna så gäller det att ha kvar dom och att dom funkar.  

Kul att det fungerade.

Ja jag har också en kamera med detta format och med firewire och med en drös inspelade kassetter nen jag har lyckats att importera dom flesta av dessa via min gamla dator som hade 1394 FireWire port och med betoning att man först startar - i mitt fall Adobe Premiere eller Pinnacle Studio recording > pausar > därefter startar man Play på video kameran  > startar Play på recording....

Och ser till att inga andra bakgrundsprogram är igång som stör, ej heller skall man röra musen om man har en äldre slö dator, ja då kommer det att fungera klockrent. Matar man in detta på en hårddisk bör man också se till att denna är defragmenterad innan man börjar. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...