Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig


cybertears

Rekommendera Poster

Hej alla forumister.

 

Jag har tydligen inte ett unikt problem men jag hittar ingen solution heller så jag provar att göra ett inlägg här iallafall.

 

Jag har en dator med windows 10 Pro v1803

 

Problemet här är att datorn random fryser sig, jag behöver inte göra något speciellt för att det ska hända. Detta leder oftast till att jag måste bryta strömmen för att det släpper inte.

Det kommer ju på sikt att skada min hårdvara.

 

Jag vet inte hur jag ska börja felsöka detta.

 

Har följande hårdvara:

image.png.f00826ff96e76b01888f3ac0de287f5b.png

 

Trend Micro och Mbam hittar inga tecken på virus eller malware när jag kör dem. 

 

Vad ska jag göra? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 60 grader på grafikkortet när datorn är i vila eller behöver jobba på med något som belastar grafikkortet?

 

Har du kollat om du har de senaste drivrutinerna från resp tillverkares webbplats eller kollat hur det blir med några äldre drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Är 60 grader på grafikkortet när datorn är i vila eller behöver jobba på med något som belastar grafikkortet?

 

Har du kollat om du har de senaste drivrutinerna från resp tillverkares webbplats eller kollat hur det blir med några äldre drivrutiner?

Den brukar ligga på 60 grader alltid, oavsett om datorn jobbar med något eller ej, vad jag märkt iaf.

 

De har jag ifs inte kollat på sen i somras, men ska ta en kik på det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har jag märkt att jag kan ha typ 5 flikar i chrome och går man in i aktivitetshanteraren så visar den 29.

Så de är ju också något som jag noterat. Har v 68.0.3440.106 på Chrome (den senaste) 

 

image.thumb.png.59c33e611fa14f849d62c187131fcaf8.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att jag hade en uppdatering till Chipsetet & något för Ramdisk så ska installerade de och så får vi se om det blir någon förbättring. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för det!

 

Men om inte:

Ändrar de andra temperaturerna sig beroende på vad du gör vid datorn?

 

Eftersom jag inte har Chrome har jag dålig kunskap om hur det är uppdelat i processer. Du kanske ser något användbart i Aktivitetshanteraren om klickar på pilen framför ordet "Chrome".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-03 på 09:45, skrev Cecilia:

Håller tummarna för det!

 

Men om inte:

Ändrar de andra temperaturerna sig beroende på vad du gör vid datorn?

 

Eftersom jag inte har Chrome har jag dålig kunskap om hur det är uppdelat i processer. Du kanske ser något användbart i Aktivitetshanteraren om klickar på pilen framför ordet "Chrome".

Den har hängt sig en två gånger sen dess tyvärr.

 

Det går aldrig över 60 grader vad jag kunnat noterat, inga förändrade temperaturer.

 

Man kanske skulle installera om windows för o utesluta mjukvaran och göra de helt clean?

 

Inte vad jag kan hitta, bara att chrome.exe körs i rad, har 7 flikar öppna och den visar i skrivande stund 24 chrome.exe som körs (som inte ligger vilande heller) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Börja med att köra ett minnestest:Guide - Minnestest

 

Och annars se min instruktion för man kan reparera sitt Windows-system utan att förlora data:

Se min gamla post här: https://eforum.idg.se/topic/351425-reparation-av-windows-10/?do=findComment&comment=1672665

Följ denna till punkt och pricka.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Börja med att köra ett minnestest:Guide - Minnestest

 

Och annars se min instruktion för man kan reparera sitt Windows-system utan att förlora data:

Se min gamla post här: https://eforum.idg.se/topic/351425-reparation-av-windows-10/?do=findComment&comment=1672665

Följ denna till punkt och pricka.

Mvh

Allt gick igenom på memtest. Känner nog att det är bättre att installera om, de tar mig inte många minuter att göra. De som tar tid är att lägga in alla ens program igen ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev jessar94:

Känner nog att det är bättre att installera om, de tar mig inte många minuter att göra.

Ja det låter som en bra idé.

 

Jag använder mest Firefox men jag vet att Chrome drar resurser så jag rensar oftast dess historia och cache när jag har använt den webbläsaren. (Det är väl Googles snokande som kräver resurser :P)

 

Jag tänkte på en annan sak.  Precis som du så kör jag också Windows 10 Pro 64-bit och i Speccy får jag ungefär samma lagringstemperaturer som du men min CPU är 31°C  (din 50°C)  och mitt moderkort är 28°C (mot dina 51°C).

 

Däremot visar Speccy inte någon temperatur för Graphics hos mig, vad det nu kan bero på,  för jag ser ju att även Graphics analyseras. Det kan ju bero på att HPs grafikkort och skärm är för klena för att kunna analyseras men de fungerar alldeles utmärkt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två frågor här men jag börjar med den senaste:

mbgtmari: kan det vara så att din grafik är inbäddad i processorn?

Är din bildskärmskabel ansluten till en grafikport på moderkortet, parallellt med detta och inte vertikalt mot moderkortet? I så fall har den inbäddad grafik.

Vad har du för professor (hehe jag jag brukar kalla den det) det står i speccy.

Och i så fall förklarar det det hela med avsaknad av grafiktemperaturerna :)

 

jesaar94: Inga problem med dina temperaturer, för så vitt du inte når extremvärden under last.
Du slipper all ominstallation av redan befintliga program, deras särskilda inställningar man gjort och lagt ned mycket tid på inkl. dina spel-konfigurationer om du följer mitt tips ovan.

 

Det är sant att en nyinstallation kan lösa många problem, men min erfarenhet säger att det ofta eller rättare sagt oftast t.om. rejält ofta räcker det med mitt tips ovan.

I vissa synnerliga fall kan man få ominstallera tex. Adobe  Photoshop eller Microsoft Office, men inte ens detta behövs egentligen: Kontrollpanelen > Program > högerklicka och reparera MS-Office tex.

Så jag vill nog hävda att fungerar det inte med den reparation jag tipsat om, så är det annat som spökar på din dator tex. ett inkompatibelt program eller drivrutin, så förvisso kan en ren installation då hjälpa, men Windows  är då inte rotorsaken.

 

Mvh :)

 

.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Börja med att köra ett minnestest:Guide - Minnestest

 

Och annars se min instruktion för man kan reparera sitt Windows-system utan att förlora data:

Se min gamla post här: https://eforum.idg.se/topic/351425-reparation-av-windows-10/?do=findComment&comment=1672665

Följ denna till punkt och pricka.

Mvh

 

Körde minnestest och inga tecken på fel.

 

9 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Ja det låter som en bra idé.

 

Jag använder mest Firefox men jag vet att Chrome drar resurser så jag rensar oftast dess historia och cache när jag har använt den webbläsaren. (Det är väl Googles snokande som kräver resurser :P)

 

Jag tänkte på en annan sak.  Precis som du så kör jag också Windows 10 Pro 64-bit och i Speccy får jag ungefär samma lagringstemperaturer som du men min CPU är 31°C  (din 50°C)  och mitt moderkort är 28°C (mot dina 51°C).

 

Däremot visar Speccy inte någon temperatur för Graphics hos mig, vad det nu kan bero på,  för jag ser ju att även Graphics analyseras. Det kan ju bero på att HPs grafikkort och skärm är för klena för att kunna analyseras men de fungerar alldeles utmärkt för mig.

 

kollade faktiskt i bios sen och då hade jag detta resultatet:

 

MSI_SnapShot.thumb.png.7e7495ead1cfbf147953e2de51477dcc.png

 

 

7 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

jesaar94: Inga problem med dina temperaturer, för så vitt du inte når extremvärden under last.
Du slipper all ominstallation av redan befintliga program, deras särskilda inställningar man gjort och lagt ned mycket tid på inkl. dina spel-konfigurationer om du följer mitt tips ovan.

 

Det är sant att en nyinstallation kan lösa många problem, men min erfarenhet säger att det ofta eller rättare sagt oftast t.om. rejält ofta räcker det med mitt tips ovan.

I vissa synnerliga fall kan man få ominstallera tex. Adobe  Photoshop eller Microsoft Office, men inte ens detta behövs egentligen: Kontrollpanelen > Program > högerklicka och reparera MS-Office tex.

Så jag vill nog hävda att fungerar det inte med den reparation jag tipsat om, så är det annat som spökar på din dator tex. ett inkompatibelt program eller drivrutin, så förvisso kan en ren installation då hjälpa, men Windows  är då inte rotorsaken.

 

Mvh :)

Det tar mig ca 8-10 minuter och göra en ren installation, de programmen jag har lever upp till windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...