Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tidsfördröjd anslutning?


Mikael63

Rekommendera Poster

Detta gäller en "jobbardator" varför problemet, om man anser att det är ett problem, rimligen hamnar på supportens bord.

Men jag är nyfiken på varför och om man ev. kan åtgärda, eller gå runt, detta utan att blanda in supporten.

Gemensam nämnare är datorn. Webbläsare eller vilket nätverk tycks sakna betydelse.

 

Om jag startar webbläsaren och direkt därefter klickar på ett bokmärke, ex. eforum, eller om jag startar webbläsaren och väntar en stund innan jag klickar på bokmärket spelar ingen roll.

När jag då klickat på eforum, eller vilken annan adress som helst, så laddas sidan direkt. Och det är då en "ny" sida, inte cache sedan tidigare.

Om jag därefter klickar på någon annan länk, oavsett vilken, så stannar allt upp i någon minut för att sedan komma igång.

Om jag försöker öppna en annan sida/flik under tiden så "fryser" även denna.

 

Det här sker en gång efter varje start av webbläsaren, dock har jag inte tänkt, förrän just nu, om webbläsaren behöver vara avstängd en viss tid.

 

Vilken mekanism ligger bakom detta? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur detta ska hanteras?

Jag var kanske otydlig när jag skrev att allt stannar upp, för så är inte fallet. Sidan/sidorna laddas inte. Allt annat fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det med Resursövervakaren se om något händer under tiden webbläsaren "hänger sig", t.ex. någon fil som används då men inte med bokmärken eller senare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen ett DNS-problem. Har du kontrollerat datorns DNS-inställningar? Kan vara att den primära DNS-servern varit onåbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu vet jag lite mer.

 

Jag skrev att vilket nätverk saknade betydelse och åsyftade då att samma sak händer på jobbet som hemma.

Men detta tycks vara kopplat till när jag är ansluten via VPN.

Jag kan då reproducera felet i en och samma webbläsare (Vivaldi), dvs. klicka fram någon sida, sedan försöka klicka fram andra sidor i egna flikar, vilka då blir tidsfördröjda. Om jag under denna tid startar en annan läsare, IE, kan jag öppna sidor utan tidsfördröjning.

Men vet sedan tidigare att om jag börjar med IE så sker samma sak där, en sida laddas snabbt, övriga blir fördröjda.

 

För nätverksanslutningen är DNS satt till Auto

För VPN-anslutningen är DNS satt till en adress som börjar på 10.4.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

För VPN-anslutningen är DNS satt till en adress som börjar på 10.4.

 

 

Hur är kontakten mot den? Testa att pinga och se om du får oregelbundna svar. 

Om en DNS inte svarar ska webläsaren försöka med nästa DNS (förutsatt att man har flera inställda. Fråga din IT-avd om det finns fler DNSer du kan lägga till). Detta kan ta en viss tid, men uppåt minuten låter orimligt långt. 

 

Eller så är den DNS'en inte helt korrekt uppsatt eller överbelastad och "tappar" bort frågorna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Finns anledning att väcka denna tråd till liv igen.

Nej, det hänger inte ihop med VPN.

 

Har fått en ny jobbardator och där finns inte problemen överhuvudtaget. W10 istf. W7, annat datorfabrikat men i övrigt samma webbläsare osv.

Den gamla, som tråden handlar om, har jag hemma som en backup ytterligare en tid och passar då på att använda den om jag jobbar hemifrån.

Problemet är påtagligt. Startar upp datorn, startar webbläsaren, öppnar eforum, laddas snabbt. Klickar på en tråd/ett inlägg och så laggar det i någon minut eller så. Därefter uppstår detta aldrig, så länge webbläsaren inte stängs.

 

Om det nu är problem med DNS, varför händer detta bara vid dessa specifika tillfällen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks ha ringat in detta lite mer.. Kan starta internet explorer, klicka runt på eforum utan problem. Startar jag Vivaldi får jag fenomenet som beskrivs i denna tråd, samtidigt som jag kan växla till IE och fortsätta att klicka.

Någon inställning (i Vivaldi) som skiljer sig mellan W7 & W10 men vilken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av förslagen gick ut på att man  skulle stänga av maskinvaruaccelerering.

Något jag inte hittade.

Kollade vilken version jag hade och den var väldigt gammal. Inställningen att meddela om nya versioner var avstängt.

Installerade den senaste och just nu verkar problemet vara borta. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...