Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
LarsW

Nu börja det bli löjligt!

Rekommendera Poster

LarsW

Bara i kväll har jag sett tre frågor om nästan samma sak: Delad internetförbindelse. Två av dem besvarade jag med en smiley och en länk, men den tredje mättade mig på något vis.

Hur mycket omtugg är det på E-Forum? Hur många verkar inte komma in och tro att just deras fråga ställs för absolut första gången? Hur många verkar inte ha gjort ens den enklaste slagning i en sökmotor innan de frågar på något forum? Hur många fullkomligt KRÄVER svar och att man vet alla detaljer om deras installation?

Jag kom in på E-Forum i juni, inför min anslutning till Telia ADSL när jag hade det tekniska mycket klart för mig, men inte alla aspekter avs säkerhet. Jag fick många mycket bra svar och råd, vilket jag därefter försöker tacka för genom att bjuda på egna kunskaper åt andra. Men i takt med bredbandsinstallationerna landet runt faller kvaliteten på E-Forum i mina ögon.

Nu tycker jag att det är dags för IDG att försöka höja kvaliteten på E-forum genom att tänka fram någon metod för att fånga upp alla dessa återkommande frågor.

Mitt förslag har synts tidigare: Länksamlingar och FAQ's i varje forum, dit nya kan gå och i de flesta fall hitta den information de söker. En omedelbar åtgärd vore att höja defaulten i sökmotorn till 60 eller 90 dagar bakåt, så att folk hittar det man säger finns där. Eller kanske en moderator kan sätta bokmärken på Riktigt Värdefulla Inlägg som man sen kan länka nyfrågandet till?

Allt detta för att släppa fram de människor som har ett problem de verkligen behöver hjälp med efter att ha stångats med det i otaliga omkonfigurationer och ominstalleringar. Dom har min respekt och förtjänar all hjälp omgivningen kan ge.

Folk som kräver Wizards i alla ämnen eller bara simmar ut på djupast möjliga vatten utan att veta ens vad TCP/IP är för något förtjänar bara FAQ's och länkar, kära IDG.

Tack för ordet, som det heter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stoffe-2k

*jag bara ler*

mvh

Ps. du e faktiskt inte den första som KRÄVT det, använd SÖK funktionen ;)

ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®
En omedelbar åtgärd vore att höja defaulten i sökmotorn till 60 eller 90 dagar bakåt, så att folk hittar det man säger finns där. Eller kanske en moderator kan sätta bokmärken på Riktigt Värdefulla Inlägg som man sen kan länka nyfrågandet till?

Bra förslag. Kanske, om sökmotorn klarar det, ett helt år tillbaka. Jag vill minnas att det fanns en hel del fortfarande matnyttiga trådar som är _väldigt_ gamla.

Att bokmärka toppeninlägg är oxå en bra ide' , fast man får juh medge att blir en del jobb för dom inblandade ;) Varför inte införa en ny knapp för oss att trycka på(om vi klarar av det, vill säga);

*MEST VÄRDEFULLA INLÄGG*

Kanske ska knapptryckningen kompletteras med att man blir tvungen att placera inlägget i en viss kategori, samt att betygelsen inte blir publicerad förrän moderatorn godkänt den ?

då kommer juh databasen att bygga sig *nästan* själv med tiden ???

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

[inlägget ändrat 2001-10-09 21:57:44 av PaleRider]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
...då kommer juh databasen att bygga sig *nästan* själv med tiden ???

Har föreslagit i princip exakt detta system för Simon för en tid sedan, vi får hoppas att det händer något ;)

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
XL-Dennis

Hej,

Mitt s k 2Cents-inlägg ;-)

Läser tråden med intresse - I ett internationellt perspektiv är detta ett stort problem. En del listor är fullkomligt nedlusade med samma frågor.

Manuell skanning/hantering talar emot sig själv, dvs dyr hantering. Databaslösning och i kombination med beteendestyrning är också investeringsintensiv.

I avvaktan på nya "smarta" tekniska lösningar är vi nog hänvisade till att hålla ordning själv.

Infoga en knapp och när någon klickar på den så skickas ett autosvar till avsändaren om att leta i forumets arkiv.

Trots allt är det ju avsändaren som äger problemet ;-)

Nu går jag tillbaka till Office-hörnan och är tyst :-)

Mvh

Dennis

http://www.xldennis.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Simon Johansson

Har föreslagit i princip exakt detta system för Simon för en tid sedan, vi får hoppas att det händer något ;)

Jamen lugna er nu hörni... :)

Jag satt så sent som igår och funderade på en bra lösning. Inget är klart än, men jag vill gärna ha era synpunkter.

Precis som många av er har föreslagit har vi funderingar på en knapp som heter något i stil med "föreslå till FAQ". Trycker man på den skickas länken på inlägget (eller på hela tråden kanske, förslag?) till mig och in i en databas som jag godkänner.

Sen får vi alltså så småningom en dynamisk FAQ som växer med tiden.

Man skulle ha olika avdelningar, eller kanske att varje forum har en FAQ (förslag?). FAQen skulle kunna bestå av flera olika trådar som behandlade samma sak om det fanns intressant information i flera trådar.

OCH:

Den som kommer med det i mitt tycke bästa förslaget/förslagen får en årsprenumeration på valfri IDG-tidning (dock ej Computer Sweden). Ha! Vad säger ni nu då?

Kom igen då.

/s

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stoffe-2k

OCH:

Den som kommer med det i mitt tycke bästa förslaget/förslagen får en årsprenumeration på valfri IDG-tidning (dock ej Computer Sweden). Ha! Vad säger ni nu då?

...dom vet ni ju hur bra dom funkar.... :(

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Simon Johansson

...dom vet ni ju hur bra dom funkar.... :(

Vadå? Vad menar du nu?

/s

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Esuk

hmmm, jag antar att Simon & Co vill göra Eforum så bra som möjligt, men samtidigt inte bli dränkta i arbete så att ni får sitta hela dagarna och godkänns trådar till FAQ.

Skulle det då inte vara lättare att skapa en ny behörighet ??

Kalla den något som FAQ-Moderator.

Dessa kan ni utse efter vad ni tycker och ge dessa sedan ett eget litet hörn här i Eforum där de kan sitta och diskutera hur de skall göra, om de skall ha några kriterier, eller om de skall slänga in länkar som bara den. (vilket kan resultera i att en bra sak blir dålig.)

Då slipper ni bli överbelastade för ni måste väl ha något mer än Eforum att sitta med ?

FAQ:er tycker jag borde finnas till varje del av forumet, i alla fall de som det kan behövas i.

Idén med länkar är bra även den,till det kan ni använda det tomma gråa fältet till höger.

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Simon Johansson

Jo, det skulle vara bra att ha FAQ-moderatorer. Faktum är att det skulle vara bra att ha fler moderatorer över huvud taget. Som det är nu är det i princip bara Petra Holmström som modererar, förutom jag.

Är det inga som vill bli moderatorer för en massa forum? Med obegränsad makt... :)

/s

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NoiseKiller

Har läst igen tråden nu och sitter och begrundar den...

Det är alltså tänkt att en fråga tillsammans med ett lösande svar ska göra en FAQ som lagras i en databas. Har jag uppfattat det korrekt?

Då blir jag lite fundersam... Ska sökfunktionen i forumet slopas? Ska gamla inlägg i forumet raderas? Kommer jag sitta gråtandes på nätterna när jag inte längre hittar det jag söker?

Jag hade hellre sett en mer utförlig sökmotor där man har möjlighet att söka mer specifikt (vet inte om jag kan använda + eller AND i denna sökmotor).

Givetvis hade en FAQ-bas varit intressant för enklare och kortfattade problem, och för dessa tycker jag att det är en toppen idé. Men de svårare och längre..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738

IDG kanske kunde ha en utförlig sida för nybörjare med lösningar och svar på de vanligaste frågorna.

Ungefär som http://www.computerhope.com/ fast på svenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stoffe-2k

Det är kanske bara jag som haft otur, för mina tidningar kommer inte varje gång, men det kan säkert posten som har "tappat" dom oxå... :-/

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Simon Johansson
Det är kanske bara jag som haft otur, för mina tidningar kommer inte varje gång, men det kan säkert posten som har "tappat" dom oxå... :-/

Vadå? Alltså har du fått prenumerationer av Eforum som inte har kommit? Eller är det oregelbunden utdelning av tidningarna? Alltså har JAG glömt något? Gud föbjude.

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stoffe-2k

Det är nog både och, skulle jag få alla dom tidningarna som jag borde få, av publicerade inlägg i dr.data skulle jag drunkna och min brevbärare skulle få gå i förtids pension ;)

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Simon Johansson

av publicerade inlägg i dr.data

*oskyldig*

Dr. Data sköts av MikroDatorn. Så det är med dom du får ta det, jag är oskyldig. :)

/s

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

stoffe-2k - mikrodatorns så kallade belöningar i form av tidningar har jag aldrig heller erhållit. Sist bad jag om en bok och visst, helt ok svarade dom å skickade en lista.. inte fan fick jag någon bok för det.. :(

...men alla andra prenumerationer, gratis eller ej (ej administrerade av md) kommer _precis_ som dom ska! :)

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Esuk

makt är alltid trevligt =)

En annan tanke skulle kunna vara att förutom dessa FAQ-er med tillhörande moderatorer så kunde de som ville få skriva små guider och lägga upp. T.ex.

- Hur du kopplar två datorer till din bredbanduppkoppling.

- Hur du bräner en CD-skiva.

- Hur du räknar poster i PHP.

o.s.v.

På detta sättet skulle sidan kunna bli ännu större, ännu flera besökare och kanske, vem vet .. den sidan folk vänder sig till när de vill lära sig något. (kanske kan se någon koppling eller utökning med Webstudio här.)

Dessa guider kuna sedan ligga tillsammans under respektive forum, eller i någon helt egen avdelning.

De nya FAQ -moderatorerna kunde administrera även detta.

Annars kan man slå ihop allting och få små micro sidor i hela Eforum med x antal moderatorer, där varje microsida innehåller ett Forum, en FAQ och de guider som skrivits i ämnet.

(nu kanske jag har spårat ur)

Vad det då finns för baksidor med detta är givetvis att Eforum kan bli rörigt om det inte sköts på rätt sätt, chansen finns oxå att allt faller och att nivån på informationen blir får dålig, men chansen finns även att det blir väldigt bra, gäller bara att hitta bra moderatorer eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikey12

www.ntfaq.com är en superb sida om man vill hitta information. Titta speciellt på FAQ Topics, väldigt enkel layout och som funkar.

Mvh

Mikey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikey12

En annan ofta återkommande fråga är vilken brandvägg eller vilket antivirusprogram som är bäst. Kan man inte ha en sida där man kan tipsa om bra program och där man kan rösta på sin favorit och ev. lämna en kort kommentar?

Mvh

Mikey

"My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch."

* Jack Nicholson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Esuk

efter att ha läst mikey's inlägg så kan vi implementera det även här.

De guider du tycker är bra röstar du på så att de får högre poäng, en guide med höga poäng måste ändå vara bra.

(notera att den som skrivit guiden inte skall ha någon fördel för att hans guide har höga poäng, då är vi tillbaka på poäng krig.)

Lämmna kommentarer på guiden är även det en utmärkt idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikey12

Vad som än kommer ut av detta spånande så måste FAQ sidan m.m. var mycket lätt navigerad annars kommer folk inte bry sig om att leta efter svar i den utan ställa sina frågor i forumet och då har vi ju inte vunnit någonting.

Mvh

Mikey

"My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch."

* Jack Nicholson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LarsW

Glädjande att se att så många tycker ungefär som jag.

Har jag fattat saken rätt så är moderatorerna på IDG och närliggande media tämligen överblastade och längtar knappast efter mer jobb.

FAQ-databaser är nog bra, men kräver en hel del insatser både när det gäller programmering och sedan uppbyggnad och underhåll av innehållet.

Den enklaste (och billigaste) lösningen är i mina ögon länksamlingar till FAQ-ar, manualer och annat. I denna tråd finns redan ett antal godbitar inklusive den bästa jag sett på svenska: http://w1.857.telia.com/~u85704001/docs/tekn02se.html.

Kanske det är så enkelt att om man samlar ihop ett antal länkar i diverse ämnen och lägger dem i en 'nybörjarportal' på IDG, så slipper vi detta nyfrågande hela tiden.

Sagda lilla portal flaggas sedan ordentligt och länkas till ifrån varje tråd och denna omdiskuterade högermarginal. Det är viktigt att folk inte får en chans att missa länken i fråga. Hela iden skulla falla bara genom att lägga portalen på ännu en IDG-flik eller drop-downmeny.

Alltså: En tokhaussad nybörjarportal med länkar till allt möjligt nyttigt och pedagogiskt är mitt förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stoffe-2k

Det där med en nybörjar/användar portal låter riktigt bra :thumbsup:

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
viljamenintekunna

Hej. Jag är ju som sagt nybörjare och väldigt mycket och ordentligt okunnig i ordets rätta bemärkelse. Inte minst märks det på att jag numera inte får särskilt många svar på mina frågor. De är för simpla helt enkelt. Jag skulle ÄÄÄLLSKA ett ställe på Eforum där jag kunde jaga svar på mina nybörjarfrågor. Jag är nämligen fullt medveten om att det jag frågar vet de flesta sedan länge. Många frågor jag haft har jag letat svar på i olika Eforum men: inga svar=dum fråga ger inget svar.Sedan vet jag inte heller... Skall Eforum vara ett bra ställe att få svar på eller skall det mest spånas...?

Möt mig inte med tystnad...

MVH/Gateway

PS. Förr, innan jag hittade Eforum hade jag en surfräkning på 200:-, nu är den uppe i 650:-. Fint va! Tänk om ni fick bonus på det ni skriver o. andra läser grabbar!!!=);)

[inlägget ändrat 2001-10-10 23:45:06 av Gateway]

[inlägget ändrat 2001-10-10 23:53:27 av Gateway]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...