Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-Reklam slippa


PCsnubben

Rekommendera Poster

Borde väl inte vara så svårt.... en kamera riktad mot TVn, kopplad till en minidator, som programmeras att känna igen reklam. Sen en IR-sändare kopplad till minidatorn som automatiskt drog ner ljudet eller bytte kanal. Eller en app i en mobiltelefon med IR-sändare, där kameran riktas mot TVn, sen gör den samma sak som minidatorn :)

 

Just nu är det väl 70% Casionreklam. Samtidigt ska inte spelmissbruk främjas..... eller hur.

För många år sedan fanns en byggsats, som kunde kopplas till TVn, och känna av när det blev reklam, den bytte då kanal. Den funkade så att när kanalens logga försvann uppe i högra hörnet, så detekterade den att det var reklam. 1f642.png:)


Nuförtiden är det svårare, det kan bli reklam närsomhelst. och loggan är inte att lita på.

Det finns dock en del försök att göra samma sak, men inget som verkar riktigt fungera. Finns tom ett patent i USA, för detta, men det verkar ju inte användas, därborta har de ju mycket mer reklam än i Sverige. (Vad jag vet).
 

Hittade en manick som sänker ljudet vid reklam, men den säljs tydligen inte längre.
https://www.amazon.com/SRS-Labs-DCT-8S-Television-Featuring/dp/B003H4QR3U/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

Här har vi att annat projekt:
http://www.skipr.tv/

Diskussion hur man kan detektera reklam på TV
https://www.researchgate.net/publication/3227702_Automatic_detection_of_TV_commercials

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är man ju tvungen att ha digitalbox, om man inte väljer att titta på fria kanalerna enbart. En inspelningsbar box löser en stor del av problemet, fast M idé går ju utanpå detta förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna investera i en bra lösning för detta...

Problemet blir väl att detektera när det inte längre är reklam på den kanal man bytte från.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Idag är man ju tvungen att ha digitalbox, om man inte väljer att titta på fria kanalerna enbart. En inspelningsbar box löser en stor del av problemet, fast M idé går ju utanpå detta förstås.

 

Men du måste ju ändå ha denna digitalbox även för att kunna se dom fria kanalerna, en inspelningsbar box löser enbart problemet till att man då kan spola förbi all reklam, men då måste man ju spela in allt precis allt  man vill se om man ska utnyttja detta, ohållbart, finns dock några få kanaler som inte har detta med spelreklam.

 

För övrigt, när dom styrande i landet tycker att reklam är okej, så lär dom inte stoppa det eller minska det, för mycket pengar i detta, och att dom skulle vara tvungen att få med övriga länder, framförallt inom eu, och det kommer aldrig att hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vissa digitalboxar kan man spela in i förväg (tex 10 min) och då kan man välja att spola förbi reklam. det är en funktion som kallas TimeShift, och det går att ställa in så det sker med automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som .M stormuffin, tempot är ju med reklamen så fruktansvärt segt.

Så jag pallar helt enkelt inte.

Och slutade med egen TV när Comhem lade ner det analoga nätet där jag bor.

Kollar lite på TV hos bekanta vid besök, mest Kunskapskanalen.

Och när nått kommer på SVT om Sverige, ja då finns ju sedan "länge" informationen på media i utlandet. Och dessutom mycket mer detaljerat.

PÅ SVT begränsas ju informationen som får sändas av interna regler.

Det är ju viktigt att nyheterna inte gör publiken upprörd.

Det som sänds får inte heller leda till motsättningar i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Laso:

Men du måste ju ändå ha denna digitalbox även för att kunna se dom fria kanalerna, en inspelningsbar box löser enbart problemet till att man då kan spola förbi all reklam, men då måste man ju spela in allt precis allt  man vill se om man ska utnyttja detta, ohållbart,

Nej, det är inte ohållbart för det är så jag gör. Inspelning av serier behöver man ju bara begära en enda gång och under kvällen så kollar jag igenom om det är något under morgondagen jag vill se och ser då till att programmera in eventuella enskilda program eller nya serier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev jannejanne:

Det är ju viktigt att nyheterna inte gör publiken upprörd.

Det som sänds får inte heller leda till motsättningar i Sverige.

Det är ju inte sant. Har du aldrig hört talas om tittarstormar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nej, det är inte ohållbart för det är så jag gör. Inspelning av serier behöver man ju bara begära en enda gång och under kvällen så kollar jag igenom om det är något under morgondagen jag vill se och ser då till att programmera in eventuella enskilda program eller nya serier.

 

Visst, fungerar det att göra så, men tänkte framförallt på annat som man under samma kväll vill se spontant, och inte vill spela in  samt nyheter på vissa kanaler, blir det svårare med. Sedan är det många som inte har inspelningsmöjlighet, då blir det också svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Laso:

 

Visst, fungerar det att göra så, men tänkte framförallt på annat som man under samma kväll vill se spontant, och inte vill spela in  samt nyheter på vissa kanaler, blir det svårare med.

Om vi spontant skulle se att det nu pågår något som vi vill se så börjar vi titta men så fort som reklamen börjar så sätter vi på inspelningen, ser något annat eller gör något annat ett tag och sen tittar vi på resten av programmet från det inspelade. Nyheter går ju utmärkt att spela in, om nyheterna börjar klockan 22.00 så börjar man titta på dem 22.10 eller senare så kan man spola förbi reklamen. Eller använder Time shift.

 

Det var egentligen med Time shift som vårt inspelande började. När det t ex var ett program som började klockan 20 så ställde vi in rätt kanal innan dess och kom sen till teven 20.15, backade tillbaks till 20.00 och kunde sen se programmet och spola förbi all reklamen för att vara ikapp till 21.00.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...