Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte formatera ny usb disk


Lödde

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte för ungefär ett år sedan en ny Toshiba extern hårddisk med usb-anslutning. Lyckades aldrig formatera den då och det slutade med att jag fick pengarna tillbaka från säljaren. Tänkte bara kolla om ni tror att den kan räddas eller om det är lika bra att köra den direkt till återvinningen.

När jag kopplar in den till datorn så tar det några minuter innan den dyker upp i "datorhantering". Där visar den att disken är i RAW-format, det står också Felfri (Primär partion) ... (rena grekiskan för mig), och när jag försöker formatera den så får jag bara beskedet att "formateringen slutfördes inte".

Jag har försökt med ett program som heter MiniTool Partion Wizard och där syns inte disken överhuvudtaget. Alla övriga diskar i datorn dyker upp precis som dom ska.

Nu är ju disken tom så det är inga data som behöver räddas, tack och lov, så vad har den samlade expertisen att föreslå en novis som mig? / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hämtat hem gparted-live-0.32.0-1-i686, en isofil tydligen, och lagt den på ett USB-minne. Där känner jag att mina kunskaper tar slut, vad sjutton ska jag göra sedan?

Känner mig som novisen vid spisen (fast datorn då), det är ju duktigt med filer när jag öppnar den så hur fortsätter jag?

Och är det rätt program som jag har fått tag på? / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är nog att du ska starta upp datorn med det minnet. Är väl en slags mix av en Linux-distribution och en mjukvara.

GParted är ett överskattat program likt MiniTool (alltså inte att MiniTool är överskattat, utan de gör samma typ av jobb) och det är kanske tveksamt om GParted lyckas bättre än MiniTool men det är bara att testa. Håll bara koll på vilken disk du håller på att "pilla" med så att du inte råkar partionera om din systemdisk.

Det du bör göra är att ta bort alla partitioner på disken och sedan skapa en ny som du då kan formatera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner att detta övergår mina kunskaper, så disken åker med på nästa vända till återvinningen i stället.

Tack för att ni har försökt hjälpa mig i alla fall! / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...