Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GIS (Geografiskt Informations System)


ritchie

Rekommendera Poster

Hej,
någon som känner till något bra program för GIS? 

Jag har en ganska vag uppfattning om vilka krav jag ställa eftersom jag är helt nybörjare. Jag har insett att GIS är mycket bra för geografiska analyser och jag skulle förmodligen ha nytta av det i min lilla verksamhet för att förstå geografiska skillnader för vissa fakta i Sverige.

Eftersom jag är nybörjare vill jag gärna ha tips om ett gratisprogram för att lära mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Utmärkt! 

Jag har laddat hem det och tänkte börja kolla det imorgon. Man behöver nog en handbok förstås. Hittade en på nätet som dock verkade vara för några programgenerationer tidigare. Inne i programmet fanns inget. Något tips?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Visserligen en gammal tråd, men tyckte att det kunde vara intressant att delge lite mer information i denna.

 

esriSverige: GIS: Hämta interaktiv guide: Geografisk analys – så här funkar det

 

Installation och auktorisering: http://www.esri.se/support/installation

 

Nedladdningar: 

Här hittar du nerladdningsbara filer till ArcGIS som framförallt är anpassade till svenska förhållanden.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade esri som ser intressant ut. Det är dock ett program som kräver licens (det finns möjlighet för en kostnadsfri provperiod) och det är jag inte beredd på just nu. Jag har ganska små krav på funktionalitet. Mitt syfte är att kunna lägga in olika värden i de svenska kommunerna och att kunna färglägga kommunerna utifrån grad av t ex bra/dåligt.

 

QGIS som jag fick tips om ovan kändes som ganska avancerat. Jag kollade en del utbildningar på YouTube, men det kändes väl avancerat.

 

Till min stora överraskning noterade jag häromdagen att både Excel och Google sheet har "GIS" inbyggt. Google har dock bara kartor på "världsdelsnivå" och då bara Europa för oss. Men i Excel kommer man ner på kommun/regionnivå i Sverige. Klicka på "Infoga" och sedan på "3D-karta", sedan är det bara att köra! Mycket bra!       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...