Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ändrad och låst konto


LaszloG

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag är ny här men inte helt oerfaren (har Android på mobilen och paddan, samt kör Ubuntu/Xubuntu på min laptop). Nu har jag kört fast dock.  

Det hände för några år sedan, men datorn är i princip ny och behövs hemma. 

Min fru lånade ut sin nya laptop Acer E5-551 med W10 till en bekant, men han mixtrade med den. Han ändrade inloggnings/kontonamnet och lösenordet. 

När min fru fick tillbaka den så gick inte att logga in, samt min frus konto stämde inte heller. Lösenordet glömde bekanten också. 

Så datorn är sas död i nuläget. 

Jag försökte starta i felsäker läge; försökte göra en systemåterställning, fösökte köra kommandotolken, men ingenting hjälpte. 

Varje gång möts jag av uppmaningen att ange lösenordet. Men det går inte. 

På Microsofts sida försökte jag återskapa lösnordet, men formulären kräver alldeles för (mig och även för min fru) många svar, så begäran avslåss. 

Originalskivan försvann för länge sen under en renovering. 

Hur kan jag få tillgång, till datorn, får den att göra som den ska? 

Tack för hjälpen! Mvh Laszlo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså, jag skulle nog stämma personen som byter lösenord på ens konto och sen "glömmer bort" vad dom bytt till.

 

Problemet med mbgtmaris lösning är att du kanske kan sätta lösenordet i Windows lokalt, men om du gjort som dom flesta gjort i Windows 10 så har du antagligen anslutit ditt Microsoftkonto till ditt Windows, då kommer du eventuellt komma in i datorn, men inte komma åt de tjänster du använder som Outlook eller OneDrive eller liknande.

 

Vad är det för slags frågor på Microsofts lösenordsåterställning som du inte kan svara på? Borde inte ni ha angett svaren sedan tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev mbgtmari:

En sån bekant :angry:skulle då jag säga upp bekantskapen med. Se om det här kan hjälpa dig

http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

"You do not need to know the old password to set a new one."

Ja, han gjorde det med flit. Ha inte sett honom på ett par år. 

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Altså, jag skulle nog stämma personen som byter lösenord på ens konto och sen "glömmer bort" vad dom bytt till.

 

Problemet med mbgtmaris lösning är att du kanske kan sätta lösenordet i Windows lokalt, men om du gjort som dom flesta gjort i Windows 10 så har du antagligen anslutit ditt Microsoftkonto till ditt Windows, då kommer du eventuellt komma in i datorn, men inte komma åt de tjänster du använder som Outlook eller OneDrive eller liknande.

 

Vad är det för slags frågor på Microsofts lösenordsåterställning som du inte kan svara på? Borde inte ni ha angett svaren sedan tidigare?

Ja, du har rätt, det övervägde vi också. 

Frugan skaffade ms-konot enkom för att registrera W. Frågorna, gällande återställngen handlar om vilka e-postadresser skickade du mejl från denna (hotmail) adress samt vilka var ämnen. Då kontot inte användes fö så fanns inga svar. Och då godkändes inte återställningsbegäran. 

Moment 22 mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte använt datorn på ett par år och om det inte finns några filer ni vill spara på den så borde du göra en nyinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev .M:

Om du inte använt datorn på ett par år och om det inte finns några filer ni vill spara på den så borde du göra en nyinstallation.

Det blir nog så. Frågan är bara om jag skall köra från en rec.sticka (ms länken ovan) eller köpa en helt ny W10 dvd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå utmärkt att hämta Windows 10 från Microsoft eftersom datorn har en licens för Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det borde gå utmärkt att hämta Windows 10 från Microsoft eftersom datorn har en licens för Windows 10.

Även om admin (med största sannolikhet) konto namn och pwd är ändrad? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ren installation av Windows kräver inte att man vet något om konton i den installation som redan finns på hårddisken och det går utmärkt att göra en ren installation av Windows 10 med det USB-minne som man får hjälp med att skapa på Microsoft-sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

En ren installation av Windows kräver inte att man vet något om konton i den installation som redan finns på hårddisken och det går utmärkt att göra en ren installation av Windows 10 med det USB-minne som man får hjälp med att skapa på Microsoft-sidan.

Tack för hjälpen! 

Mvh Laszlo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det gick inte riktigt. 

Har någon en idé varför den stoppades? (Jag stängde ner Antivirus temporärt, men ändå gick det inte.) 

Se bifogad bild. Stort tack igen!

Wnedladd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev LaszloG:

Jaha, det gick inte riktigt. 

Har någon en idé varför den stoppades? (Jag stängde ner Antivirus temporärt, men ändå gick det inte.) 

Se bifogad bild. Stort tack igen!

Wnedladd.jpg

Tyvärr! Otaliga försök senare kommer jag inte närmare än denna. 

Provade med FAT32, NTFS, långsam och snabb formatering, USB-uttag på baksidan av datorn (direkt på moderkortet), MediaCreationTool körde jag direkt från USB stickan (Kingston 32 GB). Nada. 

Fler tips? 

Tack för hjälpen! Mvh Laszlo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för det gick det till sist. 

FAT32 formatering, utan etikett, men framförallt Antivirus programmet i bakgrunden (övervakar) som blockerade .exe filer att köras. Den funktion avaktiverade temporärt och nu gick det att fixa. 

Tack igen alla snälla! 

Nu skall jag åter väcka liv i frugans dator. Förhoppningsvis. 

Ha de'! Laszlo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes! Det funkar. 

Det verkar så att W. i laptopen upptäckte den tidigare registrerade W10-an och uppdaterar nu från USB-stickans version till den senaste. 

Så stort tack igen! 

Ha de'! Mvh Laszlo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...