Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammanställa data från flera kolumner i pivot


marbe537

Rekommendera Poster

Jag har data enligt nedan

Parent Issue 1 Issue 2 Issue 3
1 a b  
2 b d f
3 a c f

 

Jag skulle vilja se en sammanställning över i hur många a, b, c, d,f det finns. Dvs räkna alla parent issue Ids.

Jag tänker mig en lista enligt

a 2

b 2

c 1

d 1

f 2

Hur ska jag skapa upp en pivottabell som visar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ta ut det i en rak tabell. Går inte att göra om tre kolumner till en via Pivot.

 

Här måste det annars till formler men inte heller den är helt trivial, dvs avvaktar ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är min fil kopplad till en databas, där jag får datan på detta sätt. Dvs i ett antal kolumner får jag issue 1, 2, 3... och i den första kolumnen ser jag vilka som är kopplade till en viss parent. Denna data har jag kopplad så att den uppdateras från en datakälla, så ej möjligt för mig att styra hur denna data kommer ut (tror jag...)

 

En idé jag har, är att säga att kolumn A och B är pivotabell 1 och kolumn A och C är pivottabell 2. Sedan skulle jag göra en pivottabell på pivotabellerna, dvs det som står i kolumn C ska räknas ihop med det som står i kolumn B.

Kan det funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då tar vi det enkelt.

 

1: ta ut en lista på alla dina Issue, unik lista

2: Skriv in enkla formeln

=ANTAL.OM($B$2:$D$4;F5)

om du nu har dina data i b2 till D4 och ett av dina issues i F5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, formeln funkar ju bra.

Några tips hur jag enkelt får ut alla Issue i en unik lista, då de finns i ett antal olika kolumner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte annat är att manuellt kopiera ut till en ny kolumn och låta Excels verktyg "ta bort dubbletter" rensa bort alla lika.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...