Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga en budgetspeldator


henlin08

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har planer på att byta ut vår damla Dell-dator mot en speldator.

Min plan är att skruva ihop en på egen hand, då jag har hyfsad vana av elektronik I allmänhet.

 

Jag har sett liknande trådar på forumet men  ingen som passer mig specifikt så testar med en ny.

 

Grunden är att jag har ca 7000 kr att spendera, men det går förstås tänja åt båda hållen beroende på vad man får. Det som är viktigt för mig är en bra grund, så datron kan uppgraderas I framtiden.

Med andra ord skulle jag vilja ha tips på ett bra moderkort att utgå ifrån, då jag inte vill byta dator igen på ett bra tag :). Jag vill helst ha 16 gb RAM-mine. Har ingen betydelse för mig om det är intel eller AMD-processor I byggnationen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det komponenter jag haft som jag upplevt har haft bäst kvalité (för det mesta) är Asus. Framförallt så har moderkorten betett sig precis som jag vill när jag valt Asus. Det var dock ett tag sedan jag byggde något system så jag har inte direkt några modellnamn att föreslå.

 

Men börja på prisjakt att filtrera på de egenskaper du känner att du vill ha, mängden minne, cpu, eventuella anslutningar osv osv. Då kommer du nog hitta ett moderkort som passar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Asus ja helt klart - mina personliga preferenser och är färgad av att jag alltid haft bra erfarenheter av dessa och mindre bra av övriga.

7000:-

Säger ingenting.

 

Vilka spel avser du att köra?

Skall du använda datorn till annat?

 

Problemet är nog att det kanske inte går så lätt att byta ut innehållet i din gamla Dell dator med nytt innehåll.

För det första krävs ett värre grafikkort och detta i sin tur kräver ett nätaggregat om mellan 400-700 W beroende på vilken typ av grafikkort.

 

Ryms det  ett sådant ens i ditt chassi?

Sedan skall du helst ha en SSD om minst 240GB och helst mer.

Bara en del av vad du behöver, beroende på dina krav.

Mvh
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...