Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

''Reboot and select proper boot device''


Hoobo

Rekommendera Poster

Tjena! På mitt SSD-kort så var mitt windows 8.1 installerat. Det SSD-kortet gick sönder, så nu återstår enbart min vanliga hårddisk. När jag startar datorn så får jag meddelandet ''Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key''. Om jag köper ett nytt operativsystem (tänkte köpa ett windows 10) och installerar det på hårddisken, kommer datorn fungera som vanligt igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste gå in i BIOS och ändra boot ordningen. Det brukar vara F2, DEL eller någon annan knapp man ska trycka på men det står på skärmen vid uppstart (boot screen). Var försiktig bara, det finns saker man inte bör ändra i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv en hårddisk som det inte gick att boota ifrån. Det var tydligen petigt att den satt i "rätt" sata kontakt. Men att flytta runt kabeln kanske du har testat. Annars har jag inga tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Hoobo:

Om jag köper ett nytt operativsystem (tänkte köpa ett windows 10) och installerar det på hårddisken, kommer datorn fungera som vanligt igen?

Troligen

 

Du kan också ladda ner Windows 8.1 från Microsoft (gratis) för att göra en ny installation av det på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Hoobo:

Du tror inte att problemet kan vara att jag inte har något operativsystem installerat på hårddisken?

Ursäkta mitt misstag. Förutsatte att du hade ett OS på disken eftersom du startade tråden. Det faller sig helt naturligt att ditt problem uppträder då det inte finns något operativsystem att starta. 

 

Väljer dock att bortse från denna "trollning" då felet delvis var mitt. Hade jag läst första inlägget ordentligt (jag använde telefonen då) så hade jag inte svarat. (Självkritik)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...