Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söka unika från en lista


1800

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att göra en excelfil som håller koll på jobbad tid i respektive projekt. I en flik har jag alla projekt i en lista med tre kolumner, denna lista fylls på nertill löpande.

 

B                C                    D

AO-1         Projekt 1      Aktivitet A

AO-2         Projekt 1      Aktivitet B

AO-2         Projekt 2      Aktivitet A

AO-2         Projekt 2      Aktivitet C

AO-2         Projekt 2      Aktivitet D

AO-2         Projekt 2      Aktivitet E

AO-3         Projekt 3      Aktivitet A

AO-3         Projekt 3      Aktivitet D

AO-3         Projekt 4      Aktivitet E

AO-5         Projekt 1      Aktivitet E

AO-1         Projekt 5      Aktivitet A

AO-1         Projekt 4      Aktivitet B

 

I nästa flik vill jag ha min dagbok var jag rapporterar tid i kolumn E och drop down -listor för att välja projekt, aktivitet och AO-nr. AO och aktivitet ska vara beroende av projekt.

 

Till problemen;

 

1. För att inte få en jättelång osorterad lista i dropdown-fliken för projekt så har jag sorterat projekten i en dold kolumn med formeln:

{=INDEX($C$3:$C$3000;PASSA(0;ANTAL.OM($C$3:$C$3000;"<"&$C$3:$C$3000)-SUMMA(ANTAL.OM($C$3:$C$3000;"="&J$2:J2));0))}

 

Den formeln går dock väldigt tungt när det blir många rader (vilket det blir) och hela dokumentet blir segt. Några förslag på enklare alternativ?

 

2. Drop down-listorna för AO-nr och Aktivitet är beroende av valet i drop down-listan för projekt. För att ta bort upprepade Aktiviteter så används formeln nedan, problemet är att projekten måste vara sorterade i alfabetisk ordning för att det ska fungera. Går det att få till eller måste jag ha listan sorterad i alfabetisk ordning?

 

Denna formel används i "källa" för datavalidering-lista:

=FÖRSKJUTNING(ProjektListaStart;PASSA(D3;ProjektLista_Kolumn_Projekt;0)-1;2;ANTAL.OM(ProjektLista_Kolumn_Projekt;D3);1)

 

*(ProjektListaStart =B1)

*(ProjektLista_Kolumn_Projekt = kolumn C)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på Pivottabell.

Om du vill ha en bas för dopdown använd Excel-funktion för att ta ut unika värdena vid behov. Eller pivot för den delen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen OT men tar fasta på:

 

5 timmar sedan, skrev 1800:

som håller koll på jobbad tid i respektive projekt

 

Har du kollat på lösningar som finns online?

Jag har letat och prövat ett stort antal av dessa, har trådar här om det och även en tråd där jag också tänkte en lösning i Excel.

"Nu" har jag hittat, och fastnat för, Tmetric som är gratis vad gäller mina behov men man kan kan köpa till utökad funktionalitet (har inte satt mig in i vilken då jag inte har behovet)

https://tmetric.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Monshi:

Ta en titt på Pivottabell.

Om du vill ha en bas för dopdown använd Excel-funktion för att ta ut unika värdena vid behov. Eller pivot för den delen.

 

 

Förstår inte riktigt vad du menar i rad två? Vad för excel-funktion?

Nackdelen med pivot är att den inte uppdaterar automatisk när jag lägger till nya rader i listan, eller går det att få den att autouppdatera?

 

15 timmar sedan, skrev Mikael63:

Egentligen OT men tar fasta på:

 

 

Har du kollat på lösningar som finns online?

Jag har letat och prövat ett stort antal av dessa, har trådar här om det och även en tråd där jag också tänkte en lösning i Excel.

"Nu" har jag hittat, och fastnat för, Tmetric som är gratis vad gäller mina behov men man kan kan köpa till utökad funktionalitet (har inte satt mig in i vilken då jag inte har behovet) 

https://tmetric.com/

 

Tack för tipset, ska kika på det också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev 1800:

Tack för tipset, ska kika på det också. 

TMetric's utvecklare är lite mer lyhörda för synpunkter än vad liknande tjänsters utvecklare är.

(Av de jag testat)

Jag har fått dem att föra in veckodag i rapporter och även hittat en "bugg" som de lovat ska undersöka.

(Buggen handlar om "Recent projects" om du skulle testa och upptäcker samma sak.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev 1800:

 

Förstår inte riktigt vad du menar i rad två? Vad för excel-funktion?

Nackdelen med pivot är att den inte uppdaterar automatisk när jag lägger till nya rader i listan, eller går det att få den att autouppdatera?

1: flik data -> avancerat filter -> unika till ny plats

2: ja, med några få rader VBA-kod går det.

 

Men som sagt, det finns andra sätt att göra det. Ditt exempel är en matrisformel och de är tunga att beräkna.

Tror nog att pivot kan vara mest effektiva i detta fall om du ska hålla dig till Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...