Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför funkar inte anslutning till nätverket?


henlin08

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har på nytt problem med min Lenovo Thinkpad Edge E530, som har hängt med ett antal år nu. Den är dock för bra för att skrota än.

 

Problemet är att jag inte kan ansluta till nätverket/koppla upp mig till internet. Jag har testat att inaktivera nätverkskortet, avinstallera detsamma, installera nya drivrutiner (som inte hittas av datorn när jag installerat dem). Jag har även testat koppla in mig på nätet via kabel, men inte heller det fungerar.

 

Förutom det fungerar heller inte menysystemet i Window, när man trycker på windowsikonen i vänster hörn. Jag har Win 10 installerat på datorn, men ursprungligen var det Win 7.

 

Hjälp,hur kan jag lösa problemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken version av Windows 10 har du? Det verkar som att datorn startar i felsäkert läge utan nätverk.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ska kolla version när jag kommer hem ikväll.

Är däremot säker på att det inte är felsäkert läge, vare sig med eller utan nätverksanslutning. För övrigt fungerar menyerna I felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-26 på 10:57, skrev henlin08:

Förutom det fungerar heller inte menysystemet i Window, när man trycker på windowsikonen i vänster hörn.

Försök skapa ett nytt användarkonto för att testa om startmenyn fungerar där. Det var tidigare ett rätt vanligt fel i Windows 10 och då hade det ofta blivit något fel i användarprofilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Testade detta I helgen men av någon anledning gick det inte då. Detta var dock inte I felsäkert läge, så det kanske skulle fungera då..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Pröva i felsäkert läge eftersom mer verkar fungera där.

Tyvärr ingen skillnad...

 

Och för att återvända till Jaris fråga, vilken version av Win10 jag har så får jag inte fram den informationen... Nu säger datorn att jag inte har en giltig version/nyckel för Win10, vilket är jättekonstigt... Jag uppdaterade fritt från Win7 till Win10 när det lanserades, och fick ju inte direkt någon nyckel då.

Kan det vara en delanledning till problemet..?

 

edit: är det version Win 10 home 64-bit som du menar, Jari?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev henlin08:

Nu säger datorn att jag inte har en giltig version/nyckel för Win10, vilket är jättekonstigt... Jag uppdaterade fritt från Win7 till Win10 när det lanserades, och fick ju inte direkt någon nyckel då.

Kräver nog internetanslutning för att Windows ska kunna kontakta Microsofts servrar för att kolla om det är giltigt.

 

Det låter som en gammal dator och det kan ju vara så att något inte längre fungerar som det ska. Antingen att någon hårdvarudel gått sönder eller så är det kanske dags för en ominstallation av Windows. Många av dina problem verkar vara likadana som när du frågade om återställning för några år sen, t ex en startmeny som inte fungerar och att det inte går att skapa nytt användarkonto: https://eforum.idg.se/topic/350282-hur-återställer-man-en-lenovo/

Längst ner på första sidan finns det ett inlägg från mig som handlar om hur man gör en felsökning och kan få enklare fel i Windows åtgärdade. Men det verkar inte ha hjälpt då.

 

Du avslutade den tråden med att skriva att du tänkte göra en ominstallation av Windows 10. Blev den någonsin gjord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kräver nog internetanslutning för att Windows ska kunna kontakta Microsofts servrar för att kolla om det är giltigt.

 

Det låter som en gammal dator och det kan ju vara så att något inte längre fungerar som det ska. Antingen att någon hårdvarudel gått sönder eller så är det kanske dags för en ominstallation av Windows. Många av dina problem verkar vara likadana som när du frågade om återställning för några år sen, t ex en startmeny som inte fungerar och att det inte går att skapa nytt användarkonto: https://eforum.idg.se/topic/350282-hur-återställer-man-en-lenovo/

Längst ner på första sidan finns det ett inlägg från mig som handlar om hur man gör en felsökning och kan få enklare fel i Windows åtgärdade. Men det verkar inte ha hjälpt då.

 

Du avslutade den tråden med att skriva att du tänkte göra en ominstallation av Windows 10. Blev den någonsin gjord?

 

Ska ärligt saga att jag inte minns om ominstallationen blev av eller ej. Hur som helst har den funkat sedan dess.

En del av problemen som var då är likvärdiga, t.ex. att menyerna inte fungerade. Den stora skillnaden är att då fungerade internet/nätverket, samt datorn var mycket trögare och hängde sig hela tiden, vilket jag inte upplever alls på samma sätt idag.

 

Är det bästa alternativet att göra ominstallation av Windows I detta läget? Hur kan jag se att någon hårdvarudel inte fungerar som den ska? I enhetshanteraren står det att nätverkskortet fungerar (vilket det inte gör I praktiken)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev henlin08:

Hur kan jag se att någon hårdvarudel inte fungerar som den ska?

I en del datorer följer det med diagnosprogram. Du får kolla i manualen för din dator om det står något om sådana och manualen hämtar du på datortillverkarens supportsidor för din datormodell. Annars är det svårt att veta och man går mer på uteslutningsmetoden.

 

8 minuter sedan, skrev henlin08:

Är det bästa alternativet att göra ominstallation av Windows I detta läget?

Det brukar i alla fall hjälpa för att få bort problem med startmenyn och de andra Windows-problem du har tagit upp. Om nätverket fortfarande inte fungerar efter det är det troligen något hårdvaruproblem om nätverksanslutningen fortfarande inte fungerar och det kan vara dags att köpa ett USB-anslutet nätverkskort att använda i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-28 på 09:03, skrev Cecilia:

I en del datorer följer det med diagnosprogram. Du får kolla i manualen för din dator om det står något om sådana och manualen hämtar du på datortillverkarens supportsidor för din datormodell. Annars är det svårt att veta och man går mer på uteslutningsmetoden.

 

Det brukar i alla fall hjälpa för att få bort problem med startmenyn och de andra Windows-problem du har tagit upp. Om nätverket fortfarande inte fungerar efter det är det troligen något hårdvaruproblem om nätverksanslutningen fortfarande inte fungerar och det kan vara dags att köpa ett USB-anslutet nätverkskort att använda i stället.

Har nu testat med en USB-sticka för att ansluta till nätverket. Tyvärr kvarstår problemet med att jag fortfarande inte kan hitta/ansluta till andra nätverk. Så då kan vi väl utesluta hårdvarufel, åtminstone vad gäller nätverkskortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat "allt" utan att få det fungera ens lite bättre.Försökte mig på en ren installation av Windows, men det gjorde bara problemen större, nu kan jag inte ens komma in i windows i felsäkert läge. När jag startar så vill den reparera men det fungerar inte heller. Skapade en installationsfil på USB och den vill inte installera på någon av volymerna på hårddisken.

 

Känns som att jag skulle behöva rensa precis allt och starta om... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du rensar allt på hårddisken genom att i början av installationen välja att ta bort alla partitioner som finns på hårddisken och sen skapa en eller flera nya.

 

Det kan ju tänkas att du har en dålig hårddisk. Kan du i BIOS/UEFI se något artikelnummer för hårddisken så kan man se om hårddisktillverkaren har något testprogram att ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Du rensar allt på hårddisken genom att i början av installationen välja att ta bort alla partitioner som finns på hårddisken och sen skapa en eller flera nya.

 

Det kan ju tänkas att du har en dålig hårddisk. Kan du i BIOS/UEFI se något artikelnummer för hårddisken så kan man se om hårddisktillverkaren har något testprogram att ladda ner.

 

Detta är vad jag får fram om hårddisken. wdc wd7500BPV-T08A1YT1

Tyvärr verkar systemet kört ihop sig helt. JAg har en USB-sticka där jag laddat in WIN10, men datorn verkar inte kunna läsa av det heller även om enheten kan hittas. Startar hela tiden automatisk reparation.

Kan man köra något kommando via kommandotolken?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en annan dator så kan du prova att köra deras program i DOS på USB-sticka eftersom du inte kommer in i windows.

 

Som Cecilia skrev så tror jag hårddisken är körd med dåliga sectorer.

 

Och om så är fallet så passa på att investera i en SSD som gör datorn snabbare också, bör räcka med en 128GB som du kan köpa för omkring 400:-, om du inte tankar ner tunga filer på datorn, och om du vet hur man byter ut disken.

 

https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en ny 120 GB SSD-disk, så nu fungerar datorn perfekt igen. Det enda som stör mig är att jag inte kan komma åt BIOS-inställningarna. Vet inte varför. Den sager att jag ska trycka F1 vid start för att komma in I BIOS, men det funkar förstås inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara datorer har ju en Fn-knapp som ger utökade funktioner, ex. justera volym etc.

Detta går att ändra, vad som ska vara standard.

Kanske är det så att du måste använda Fn+F1 för att just F1 "ska ta"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...