Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg som blockerar ett fåtal öronmäkta program


Plaincollar

Rekommendera Poster

Jag letar efter en brandvägg som stoppar några få på datorn befintliga  program från att uppdateras. Detta i samband med installation av en programvara som kräver inaktiverad brandvägg/brandväggar. Känner någon till en dylikt brandvägg? Eller har jag förbisett någon enklare lösning på problemet:wacko:? Kör idag Windows Defender  plus en kompatibel brandvägg. Båda är dock inkörda och reagerar på allt.

 

Tack på förhand//Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla vettiga brandväggar kan blockera program från att komma åt internet, men brandväggen vet ju inte vad för trafik som ett visst program skickar, dvs det kan inte blockera just uppdateringar.

 

Vad är det för program som kräver att brandväggen är inaktiverad?

Jag skulle hålla mig borta från sådana program för det låter oroväckande och något som i stort sett bara illasinnade program skulle vilja..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

Nja, det var en av de större VPN leverantörerna som vid felsökning bad mig släcka ned (alla) brandvägg(ar) och göra en ren ominstallation. Men jag löste problemet ändå så det blev aldrig aktuellt. Men vissa program är konfigurerade som man vill ha dem och vill därför inte ha deras uppdateringar ed. Men rent hypotetiskt är det väl inte svårare att än att ladda ned en gratis brandvägg som tillåter allt förutom de domäner som man blockar (förutsatt att man vet vilka domäner dessa program använder sig av) samtidigt som de inkörda spärrarna inaktiveras. Men visst är det en risk att exponera sig. Håller med; inget man gärna vill eller ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-26 på 10:02, skrev Plaincollar:

Kör idag Windows Defender plus en kompatibel brandvägg.

Om du kör två brandväggar gissar jag att en av dem (Windows Defender) är inaktiverad. Precis som man inte kan köra två antivirusprogram samtidigt, eftersom de upplever varandra som virus, så tror jag inte två brandväggar kan vara igång samtidigt. Rätta mig gärna om jag har fel, Cecilia. Du kan ju detta.

 

Det är sant att vissa program upplevs som försämrade när de har uppdaterats. I så fall kan man ju gå tillbaks till en tidigare version. Själv har jag inte så många program men de jag har och själv har konfigurerat brukar bibehålla denna konfigurering även efter uppdateringen. Att blanda in något tredjepartsprogram eller en brandvägg för att skydda programmen från uppdatering skulle jag aldrig drömma om att göra. Jag är också nyfiken på vad det är för öronmärkta program som inte tillåter dig att behålla din konfigurering vid uppdatering. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt. 2 brandväggar blir inga bästisar. Men Windows brandvägg är mycket användbar. Dock förutsätter det att man vet i förväg vad som skall regleras. Den andra brandväggen är proaktiv och reagerar i realtid. De blockar ju i princip samma saker men den senare går i bräschen emedan Windows ligger tryggt och stoppar det man definierat. Måste det automatiskt innebära en krock?

Med hänvisning till rikets säkerhet är jag tyvärr förhindrad att besvara din andra fråga:rolleyes:. Hoppas du godtar det.

MVH Plaincollar 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har förekommit fall där två brandväggar har lett till sämre säkerhet, de kan störa ut varandra när båda två samtidigt ska kontrollera samma nätverkspaket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Aj då.  Men finns det ingen "aktiv" brandvägg som är kompatibel med Windows Firewall och/eller Defender?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta brandväggar för Windows stänger av Windows egen automatiskt, just för att risken för konflikter inte ska uppstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...