Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dropbox gratisversionen ok enligt gdpr?


Martassen

Rekommendera Poster

Om jag fattat rätt enligt Gdpr så är det ok att lägga över personuppgifter på dropbox som backup om man krypterar uppgifterna vilket jag gör. Excelfiler,accessdatabas, mm. Jag lägger över en mapp som innehåller personuppgifter och annan information också. Just personuppgifterna krypterar jag. 

Jag har ett ett företag. (Bara jag än så länge).
Jag kör gratisvarianten av Dropbox och det känns som det räcker än så länge (Jag kör alltså inte Dropbox for business eller om det heter nåt annat)

Fråga:
Det är inte så att man måste ha dropbox för business eller liknande eller vara nån form av företagskund eller man ska ha ett avtal med dropbox för att få lägga över personuppgifter på dropbox?
Om man nu tänker på gdpr. 

 

Jag kör som sagt vanliga gratisvarianten av Dropbox. I värsta fall får jag lägga infon på usb i bilen eller liknande. Är ju smidigt med dropbox.

 

Tack på förhand! ?

 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som vet eller känner ingen till Gdpr och dropbox?
Jag kan ju inte vara den enda i Sverige som undrar och som har ett litet företag med personuppgifter? ?. Listorna är i Excelark med företagsnamn, mail, tel och nån mer information.

 

1. Jag undrar alltså om jag kan lägga över uppgifter(med personuppgifter) på dropbox gratisversion som jag använder. Jag ladda ner denna för rätt längesedan och den är gratis iallafall och jag behöver just nu ej mer utrymme.
Eller behöver jag en  speciell version av dropbox och ett avtal med dropbox för att få göra detta? Så jag inte har fel version för detta!?
Eller går det bra lägga över personuppgifter i den vanliga gratisversionen om jag krypterar personuppgifterna?
 

2. Och så undrar jag gällande radering. Om det räcker att radera uppgifter i Excellista med vanlig delete och delete om jag även har det i en Accessdatabas? Eller krävs det speciell radering?

 

3. Jag krypterar med gratisversionen av Axcrypt. Är denna godkänd att använda? Jag kan högerklicka på en mapp och välja krypterna osv. (Se bifogad bild på versionen), Ok?

 

Jag hade tänkt så här:
Kopiera över till dropbox som backup.
Kopiera över till usb som backup.
Raderra uppgifterna rätt regelbundet rensa usb1 gång per månad. Ja ni förstår.

 

Det känns ju som detta borde vara rätt vanligt ändå.
Ju mer man läser ju mer snurrig blir man.

 

Jättetacksam för hjälp.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tolka det som att man kan använda dropbox gratisversionen den vanliga som jag har? och om gdpr kräver jag har nåt avtal med dropbox för att få lägga grejer där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Martassen:

3. Jag krypterar med gratisversionen av Axcrypt. Är denna godkänd att använda?

Den verkar använda säker kryptering enligt Wikipedia i alla fall: https://en.wikipedia.org/wiki/AxCrypt

(fast jag förstår inte varför man ska behöva ett konto, men det är ju en helt annan sak)

 

17 timmar sedan, skrev Martassen:

Är det verkligen ingen som vet eller känner ingen till Gdpr och dropbox?

Det är nog få jurister som brukar besöka Eforum. Vi i mitt företag använder Dropbox, en har en betalversion sen länge pga mycket data, övriga gratis. Vi tycker att det är okej men jag kan inte lova/garantera att din databehandling uppfyller GDPR (lika lite som vår).

 

17 timmar sedan, skrev Martassen:

2. Och så undrar jag gällande radering.

Min uppfattning är att vanlig radering gäller, men jag är inte jurist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jag iaf inte ensam att vara förvirrad. :-')
Vill tacka för svaret.

 

Cecilia ni har inte behövt ha nåt avtal med dropbox för lägga personuppgifter där?

 

Men då kör jag på det som är nu annars:
Lägger över på dropbox(Gratisversionen som jag har nu).
Krypterar med Axcrypt (gratisversion) innan överföringen till dropbox.
Krypterar med Axcrypt även innan överföring till Usb.

 

Undra hur andra företagare tänker kring denna lag?
Går det verkligen följa denna lag fullt ut? Jag trodde alla hade full koll då det är så höga böter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har inte något särskilt avtal med Dropbox, dvs mer än det avtal man godkänner när man registrerar sig där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...