Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Martassen

Radering av data gdpr

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har personuppgifter i en Excelfil där jag matat in uppgifterna. Företag,mail osv. JAg importerar även excelfilen till en Accesdatabas som en backup.

Jag undrar:

1. Om någon vill bli raderad exempelvis så raderar jag ju som vanligt i Excel (delete) och gör sedan en ny import till Access. Räcker det radera på denna nivån med vanlig Delete i Excel, deleta tabell i Access, usb osv?
Alltså vanlig borttagning. Räcker det radera på denna nivån? Eller krävs nån form av rensningsprogram?
Det är inte så att hårddiskrensning eller annat krävs  (gdpr) och liknande i vissa fall så data ej ligger kvar? Läst lite om säker borttagning och tänkte om det gällde mig 🙂.

2, Finns det någon regel hur lång tid man har på sig att radera någon som vill bli raderad?  Jag tänkte jag skulle köra en rutin på 1 månad.

Tack på förhand om någon vet :-).

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.
Det ska väl räcka att informationen är raderad så den inte finns
i något "register"  "läsbar form"   som i förekommande fall behandlas av någon. Tex dig.

Gäller även dina eventuella säkerhetskopior!

Det låter ju överkurs för annars kan ju  vem/vad som helst återskapa data
i vilken form som helst (RAW) och få fram text.  

2. Nej, börja med att kartlägg alla olika typer av uppgifter istället och kategorisera dem.
Gör en klassning på dom sen.

Typ såhär:

A)  E-post adress

Syfte:
Denna uppgift behöver vi  
För att *
Vi sparar den  ______ månad

B )      Foto /ID handling på bolagsmän

Syfte:
Identifiera part vi gör affärer med initialt.
Vi raderar  uppgiften när den är behandlad  ____

Varje uppgift du har, ska sedan prövas ju enligt gängse:

*behöver vi uppgiften?
*delar vi den?
*när behandlas den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja vanlig radering med delete, ta bort rader i Excel exempelvis. 

Jag kopierar över backup på usb och dropbox (kopierar över en hel mapp) ifrån min dator. 

När jag ska ta bort tar jag bort via vanlig delete , ta bort rad i excelfilen på min dator. (Vanlig enkel radering). 

Efter ett tag tar jag exempelvis bort hela mappen på dropbox med delete och delete på mapp på usb och kopierar över ny version av mappen till usb och Dropbox ifrån min dator. 

Ja som jag nämnt.

Blir nog bra göra så.

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan ta ett exempel.

Du har ett register på kunder i en databas. Du har en rullande backup där du har kopia tagen varje dag.

Av dessa sparas de dagliga i sex månader och en per vecka i ett år.

Så kommer en kund och vill bli raderad, glömt.

Nej, du behöver inte gå in och radera kunden ur alla backuper MEN du ska se till att om backup läses in i systemet igen, att kunden inte kommer in där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Monchi

Aha så jag behöver alltså inte rensa usb (gdpr)

I mitt fall:

exempelvis nån,några vill bli raderade.

Jag tar bort posten, posterna i Excelfilen på min dator efter nån månad exempelvis. Backup gör jag 

genom kopiera över min jobbmapp till dropbox och även till usb.

Jag behöver alltså inte rensa ut filer ,mappar på gamla usb jag har hemma? (Gdpr). Tror inte datan på dessa är krypterade heller. 

Som du säger vill jag läsa in igen ska kunden vara borta. Fast det blir det väl för jag brukar ju skapa ny kopia av jobbmappen. De jättegamla usb med gammal data använder jag ej. 

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis men du ska heller inte spara backup (du kan läsa av) i obestämd tid.

Det är helt enkelt orimligt att rensa ut samt oftast är inte backuper direkt accessbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

monchi:

Så om jag har några usb med gammalt  register backup ifrån 2017 ,2018 som jag inte kommer använda behöver jag inte rensa usb -stickan?

Aldrig någonsin?

Vad gäller backup som kan läsas av:

Hur menar du? 🙂

Jag tar bort mappen på dropbox säg 1 gång per månad och lägger över ny.  Jag kommer troligtvis börja göra samma rutin på usb.  Om jag tar bort en post i min dator blir ju backupen inaktuell enligt mig. Data förändras.

Brinner allt upp utan usb från 2017 kan jag väl i praktiken använda gamla registret från 2017 men e ju enligt mig inaktuellt register.  Ja du fattar.

ja du förstår säkert hur jag jobbar och hur jag tänker.

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte säga ja eller nej men en enkel regel som redan getts ovan: Du ska fråga dig OM du behöver det du har och du inte gör det ska du radera det. Detta gäller även gamla backuper.

och om du tar upp backupen från 2017 (vilken borde vara inaktuell på många sätt) Adam Adamsson finns med där får han inte tas in i ditt system igen.

Man får spara data i ett icke lätt läsbart format, helt enkelt ett som inte är enkelt sökbart men även här är frågan om du inte behöver det ska det bort.

Det kan vara en backup av en databas som då måste tas upp och läggas in i en ny instans av databasen för att kunna bli sökbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja men då måste jag ju iallafall rensa mina gamla usb pinnar som innehåller gammal data.(excelfiler mm)

Jag tyckte du mena att jag ej behöver rensa mina usb-pinnar så länge jag inte använder datan excelfilerna på pinnen och lägger över infon i dator . (Inaktuell info). !? 

I mitt fall:

Mina gamla backup (register i Excel mm) på usb ska tas bort alltså?

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Oki trodde jag skulle slippa ta bort på usb 🙂.

men då tar jag även bort filer på mina usb ,dropbox också. (Vanlig delete av mappar och filer).

Funderar lite på hur ofta jag ska radera på usb, dropbox men kanske bra tajming varje gång jag gör ny upplaga så tar jag bort gamla filer i mitt fall.

Vill nån bli raderad sker det ju i Excelregistret på datorn fast ej omgående utan jag väntar ofta ett tag. Uppskattningsvis tar jag bort 1 gång per månad  då tar jag bort data i Excelregistret i datorn med delete, högerklick ta bort ,sedan kopierar jag nån gång i månaden över ny upplaga av hela Excelregistret och andra filer jag behöver (hela mappen med alla filer i mitt arbete)till dropbox och eventuellt till usb.  Ja du förstår.  

Ibland kopierar jag över hela mappen till dropbox , usb när stor förändring ,arbete sker. Nämnde bara 1 månad som exempel. Viktigt ta backup som jag gör regelbundet.

Tack för infon Monshi.

Nog fler än jag som fått huvudbry av gdpr. 🙂. Lärt mig mkt av er som vanligt.

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...