Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lufts?


Mikael63

Rekommendera Poster

Nu blir det kanske överkurs!

 

Vanligast förekommande (google) samt egen erfarenhet är att man skriver "tilluftsfläkt", "frånluftsfläkt" osv.

En aktad fd. kollega som hade stenkoll på det mesta menade att det korrekta är "tillfuftfläkt", "frånluftfläkt" osv.

(Ja även här i rutan markeras det senare, utan S, som fel.)

När jag i mitt jobb har skrivit dessa texter har jag använt mig av kollegans sätt, dvs. utan S och ingen har klagat på det.

Nu jobbar jag i ett sådant uppdrag där dylika texter förekommer. I underlag står med S och jag skriver utan S.

 

Men vad gäller, egentligen?

 

Är det kanske så att det beror på i vilket sammanhang man skriver detta? Kan det vara så att det på skylten kan stå

FF1 Frånluftfläkt men i en beskrivning kan stå "frånluftsfläkten blockeras..." ?

 

(OBS! Inte kritiskt utan mer nyfiken.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag skriva med "s" som du gjorde först, eftersom det blir lättare att uttala dina krångliga ord med ett inskjutet "s", men det heter ju luftfuktare, luftfilter, luftförsvar osv vet jag och konstaterar också efter att ha slagit på "luft" i den SAOL jag har i bokhyllan. Jag ska kontrollera om luftfläkt finns i den modernare upplagan online. Återkommer och fyller på resultatet i detta inlägg. Mitt tips är dock att din kollega har rätt.

 

https://svenska.se/tre/?sok=luftfläkt&pz=1

Enligt SAOL heter det varmluftsfläkt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja min fd. kollega hade rätt i allt annat med ;)

Jag har en till fläkt;

Rökgasåterföringsfläkt

Den skulle bli knepig om man skrev

Rökgasåterföringfläkt

Där är det ju inte heller ordet luft som man "joxar" med.

 

Bra om vi kan reda ut detta! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl sett mitt tillägg efter onlinesökningen. Att det blir ett "s" måste bero på uttalet. Något annat än Rökgasåterföringsfläkt kan det ju inte bli. Bordsfläkt heter det också även om det ordet inte finns med i online ordböckerna. Bordsfilt och köksfläkt finns ju.

 

Slutsatsen är alltså att din aktade f.d. kollega har fel och ditt (och mitt) spontana tillägg av "s" var korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. Statens fastighetsverk skriver som jag och fd. kollegan, ser jag.

Kanske hänvisa dit om frågan blir aktuell.

De tre ordlistorna har inte med "mina" fläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hittar dina ord både med och utan "s", ibland på samma sida,  när jag söker dem på nätet. Förmodligen är det korrekt att skriva och säga orden både med och utan "s". (Utan "s" blir orden svåruttalade för svenskar.) Men med tanke på Svenska Akademiens arbete just nu (maktkamp) lär det väl dröja ett tag innan det formuleras en regel om detta i SAOL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, svåruttalande.

Spånar vidare, när jag nu börjat med detta.

Om man tänker sig en beskrivande text:

En frånluftfläkts främsta uppgift är att... = låter riktigt.

En frånluftsfläkts främsta uppgift är att... = snubblar på tungan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag både uttalar och skriver "s" i dessa fall:

tilluftsfläkt

frånluftsfläkt

varmluftsfläkt

Rökgasåterföringsfläkt

Bordsfläkt

En frånluftsfläkts främsta uppgift är att

 

Jag har för mig att jag någon gång har läst en utläggning om när det ska vara "s" i sammansättningar och när det inte ska vara det, men jag kommer inte ihåg vad det stod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från NE hämtade jag följande mening: 

 

styrd frånluftsventilation, ventilation där husen förses dels med frånluftsfläkt, dels…

 

I båda orden förekommer s.

Min uppfattning är att fackspråk inte alltid styrs av grammatik utan också av praxis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. hm..

Om man tänker egennamn?

Wikipedia: Ett egennamn utgör en beteckning..

Egentligen är det i sådana sammanhang som jag vill ha "min" text. Inte i exempelvis en beskrivande text.

Om min fläkt heter Tilluftfläkt, med stort T dessutom, blir det någon skillnad då?

 

Nja, skriva till ett institut.. vet inte det jag men kanske det. Japp, gjort det!

Poängterar åter att detta är enbart frågan om kuriosa/nyfikenhet och inget som måste bli "rätt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Fotbollssammansättningarna följer huvudregeln att flerordiga sammansättningar får ett s i huvudfogen

Det var nog något sånt som jag läste en gång för länge sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna för s.k. foge-s är inte helt enkla men ett sätt att tänka när det som i detta fall är en sammansättning av tre ord (a-b-c) är följande: I vilken ordning har dom satts ihop? Är det b+c som fått ett förled a (en luftfläkt för/av typ till) behövs inget foge-s. Men är det istället a+b som fått ett efterled c (en fläkt för/av typ tilluft) behövs foge-s för att markera var fogen är. Alltså tilluftsfläkt.

 

Utförligare regler finns beskrivna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kanske börjar vi närma oss en förklaring till varför S uteblir, eller kan utebli.

Praxis som @kiwi01 är inne på skulle kunna vara en förklaring.

 

Sammansättningen. Alla nämnda objekt är luftfläkt(ar) dvs. b+c

Luftfläkt - för tilluft -Tilluftfläktfläkt

Luftfläkt - för frånluft - Frånluftfläkt

Luftfläkt - för överluft - Överluftfläkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en luftfläkt för frånluft skulle kunna kallas frånluftsluftfläkt och så stryker man en av de dubblerade stavelserna. Men då behåller man foge-s-et.

 

Men du menade nog att det inte alltid är självklart om det är a+b-c eller a-b+c. Visst, man kan argumentera att det är en luftfläkt av fråntyp. (Men det övertygar inte mig. :-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på:

20 timmar sedan, skrev petsvan:

Är det b+c som fått ett förled a (en luftfläkt för/av typ till) behövs inget foge-s.

 

Nu är det ju inte så att jag är emot att man skriver med S utan nyfiken på anledningen, eller fakta bakom, till varför det ibland skrivs utan S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-25 på 19:47, skrev kiwi01:

Du kan också skriva till Institutet för språk och folkminnen, de svarar gärna på frågor.

 

https://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/radgivning.html

 

Bollat lite med dem och en förklaring kan vara:

 

Citat

Det kan också vara så att man sett det som en bildning på samma sätt som kärnkraftverk, som analyseras som en sammansättning av kärnkraft och kraftverk, och inte skrivs med fog-s. Det är inte särskilt ovanligt att en viss form får fäste inom t.ex. en branschgemenskap och används där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

En liten "överkurs" som anknyter till Mikael63 fråga.

Inte visste jag att det finns något som heter TNC Terminologicentrum.

Dock kommer de vid årsskiftet slås ihop med det tidigare nämnda  Institutet för Folk- och språkminnen. Detta då regeringen beslutat att dra in statsbidraget. Synd tycker jag, det är tydligare med renodlade institut i stället för att allt slås ihop till en enda sörja. 

http://www.tnc.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...