Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hopplös surfplatta


torpet12

Rekommendera Poster

Köpte en billig Lenovo surfplatta för något år sedan. Elgiganten tog 1100 kr för den och jag tänkte att den större bildskärmen skulle göra det lite lättare för mina sviktande ögon än den lilla bildrutan på telefonen. Jag märkte direkt att plattan var mycket långsam och med lite tålamod kunde den ändå duga. Men den har blivit allt långsammare. Ett par ”städappar” hade en viss effekt men nu hjälper inte inte ens det. Den gör helt enkelt mer skada än nytta för både ögon och nerver.

 

Finns det något jag kan göra innan den åker i ”återvinningen”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag har några teorier men vad är det som blivit rensat? Bara genom att surfa lite hit och dit på nätet så är det mycket skräp som samlas ihop. Vet inte mycket om surfplattor men det måste ju finnas någon form av webbläsare och den har säkerligen någon funktion för att tömma internethistorik, kakor med mera. Dessa saker kanske rensades med städ programmen men jag frågar ändå. 

 

Förutsätter att du kör med WiFi och vill fråga om du har kontrollerat hastigheten på något sätt. Är ledsen att jag inte kan hjälpa dig mera men om den kostade 1100:- så ska den självklart fungera också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om alla surfplattor är exakt lika – beror på årsmodell också – men så här rensar jag bort onödiga filer:

 

Gå till inställningar – Enhetsunderhåll, klicka på optimera, då rensas onödiga filer bort och en hel del lagringsutrymme frigörs. Jag använder plattan varje dags så jag rensar var och varannan dag.  Denna funktion stänger också av appar som inte använts på ett tag och därmed frigörs kraft. Om du själv har installerat appar så kolla om du verkligen behöver dem, om inte så avinstallera dem.  

Moderna appar tar mycket kraft och plats, vissa kan inte ens installeras i äldre plattor.

Det är inte nödvändigt att ha webbläsare som Google Chrome, du hittar allt du behöver via Google sökfältet som du säkerligen har. Det enda du går miste om är att du inte kan spara flikar. Google fältet sparar senaste sökord och hittar snabbt den aktuella webbadressen.  Google Chrome tar mycket plats och kraft. Appar som följde med plattan kan inte avinstalleras men de kan stängas av.  Du skrev att du har använt dig av ett par rensningsprogram. Avinstallera dem också.

Kolla i Inställningar – Programvaruuppdatering om den är inställd på automatisk uppdatering, om inte klicka på hämta uppdateringar manuellt. Kolla gärna också vilken årsmodell du har på din platta, den hittar du också i inställningar, på min står det under ”om surfplattan”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag kom ingen vart trots goda råd. Något måste vara fundamentalt fel! Så jag valde att återställa alla inställningar och gjorde om installationen. Med gott resultat. Man hade gjort om processen helt och jag kände igen mig alls. Jag har nu en helt "ny" platta och är glad för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...