Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny router parallellt med gammal


BOCA

Rekommendera Poster

Jag vill få lite bättre hastighet på mitt wi-fi hemma, men IP-telefonin är låst till Telias router jag fick med vid val av Telia som operatör (open fiber).

Hur kopplar jag in tex en Asus-router parallellt med Telias?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla först in Asus-routern, koppla sedan in Telia-routern med en kabel till Asus-routern.

Det borde funka tycker jag. Har själv en Pingcom NPA201E inkopplad efter routern för IP-telefoni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle förslå att du Telia-routern närmast fiberanslutningen och sen finns det två alternativ:

 

1. Du ringer Telias kundtjänst och ber att de bryggar Telia-routern under förutsättning att din IP-telefoni fungerar i bryggat läge.

Du drar en nätverkskabel från den LAN-port som kundtjänsten säger att du ska använda och ansluter den till WAN/internet-kontakten på din Asus-router.

 

2. Du ansluter en dator till Asus-routern och i routerns inställningar (se manualen) stänger du av DHCP-servern.

Du drar en nätverkskabel från Telia-routerns LAN-port, den som är avsedd för datortrafik, till en av LAN-portarna på Asus-routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fungerar inte Ip-telefoni och Ip-tv om man bryggar Telias routrar, oavsett ADSL eller Fiber anslutning, även om det skulle vara smidigast.

 

@BOCA du får pröva med Cecilias andra råd här ovan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er hjälp. Skall prova Cecilia's förslag. Sedan kan man ju alltid byta bredbandsoperatör om det "behövs".

Leve konkurrensen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Man bör/måste ändra Asus egen IP-adress så att den inte krockar med Telias.

Helst ändrar man adressområdet för DHCP i Telias gateway så att den ex. går upp till xxx.xxx.199

Sedan ger man Asuen xxx.xxx.xxx.201, nästa router (om man utökar ytterligare) får xxx.xxx.xxx.202 osv.

 

Både Asus & Telia ska ha samma SSID och samma lösen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Laso:

Tyvärr fungerar inte Ip-telefoni och Ip-tv om man bryggar Telias routrar, oavsett ADSL eller Fiber anslutning, även om det skulle vara smidigast.

 

@BOCA du får pröva med Cecilias andra råd här ovan...

Både IP-TV och telefoni funkar även om man bryggar Telias modem. 
I alla fall om man låter dom vara inkopplade i Telias modem. Det funkar fint här hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Datordanne:

Både IP-TV och telefoni funkar även om man bryggar Telias modem. 
 

Nu var det ju frågan om brygga Telias router för ADSL eller Fiber, till enbart modem, och då försvinner ju/avaktiveras modulerna för att kunna använda Ip.telefoni och IP-tv, detta görs ju för att t.ex kunna koppla in en egen router utan att behöva koppla om två routrar med egna/olika  ipnummer och vara tvungen att stänga av DHCP i den ena. Alltså enklare att bara brygga Telia router till enbart modem.

 

Citat

I alla fall om man låter dom vara inkopplade i Telias modem. Det funkar fint här hemma.

 

Vet jag inte riktigt vad du menar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte alls. Jag har bryggat mitt Telia modern och kopplat in ett annat efter Telias modern. Portarna i Telias modern funkar fint. Då det enda som släcks är Wi-Fi. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har TS fiberanslutning och då är inget modem inblandat, möjligen en fiberomvandlare närmast fibern. Den enda utrustning från Telia som TS nämner är en router.

 

Vilka funktioner i Telias router som stängs av, när man bryggar den, kan mycket väl vara beroende av vilken modell det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nog lite fel och mer adsl antagligen, har en äldre router från Telia som dom inte kör med längre, och har bryggat den till modem, i den har wifi´n avaktiverats, och bryggningen ligger på port 4, där jag också har kopplat in min andra router som jag kör normalt med, har varken Telia ip-tv eller ip-telefoni.

 

Dagens routrar som Telia kör med till ADSL och fiber ser ut som på bilden...

 

sshot-101.png.ad2867a4953bb280bd698d132e32a10c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...