Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live Essentials 2011


mariannes

Rekommendera Poster

Hej!

På min bärbara Asus har jag haft programmet Windows Live Essentials 2011 kvar. Har nu tagit bort mejlen och Messenger som ingår i paketet. Eftersom jag nu vet att någon support inte längre finns för programmet förmodar jag att det är bäst att ta bort allt det andra också? Dvs Photo Gallery, Movie Maker, Windows Live Mesh, som ingår. Vad har Live Mesh för funktion nu, ingen? Tryggt att bara ta bort det? Har också separat ett program som heter Windows Live Sync. Vad har det för funktion idag och kan jag ta bort?

 

Har frekvent använt Photo Gallery och även Movie Maker i viss utsträckning. Har W 10 och använder Chrome. Har gmail som mejlprogram. I Windows 10 ingår Outlook och det skall finnas ett gratisprogram som heter Thunderbird. Vad skulle ni rekommendera? Och går båda att få via Microsoft Store från startmenyn?

 

Vid något tillfälle har ni rekommenderat Ashampoo Photo Commander Free som ersättare för Photo Gallery. Gäller det än idag och hur är det jämfört med PG? Har börjat använda programmet Foto som ingår i W 10 men är inte riktigt nöjd med det. Om jag kan behålla PG kommer det kanske att krocka med Foto?

 

Kan jag få problem om jag behåller PG och Movie Maker eller finns det andra motsvarande gratis program som kanske till och med är bättre? Efter senaste Windows uppdatering började W Live bete sig konstigt, fick en extra ikon på aktivitetsfältet och Live 2011 laddades upp på skärmen för att sedan efter bara försvinna. Det var då jag tog bort mejlen och Messenger programmen.

 

Tacksam för info!

PS

Undrar också varför datorn har börjat surra då jag går in på internetsidor eller gör saker, som om den skulle jobba mycket. Något program kanske i bakgrunden? Har F-secure som virusprogram. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behåll Moviemaker. Det är ett litet smidigt program. Tror också att du kan behålla PG utan problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också behållit Moviemaker. Inte heller har jag tagit bort WLM eller Fotogalleriet. WLM fungerar fortfarande för mig men Fotogalleriet gör inte det. Klickar jag på Fotogalleriet får jag upp följande meddelande: Det går inte att starta Fotogalleriet eftersom Microsoft SQL Server 2005 Compact Edition saknas. Vill du gå till Microsoft Download Center och installera det? |Gå till Download Center| |Avbryt|


Där valde jag Avbryt men eftersom jag inte längre tycker om appen Foton, som den har utvecklats, så har jag grävt upp Windows Fotovisare istället och den duger den med. Windows Fotovisare är numera min standard-fotovisare.

 

När det gäller Mozilla Thunderbird så ska du inte ladda ner den från Windows Store. Den ska laddas ner från sin hemsida. https://www.thunderbird.net/sv-SE/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mariannes:

Vad har Live Mesh för funktion nu, ingen? Tryggt att bara ta bort det? Har också separat ett program som heter Windows Live Sync. Vad har det för funktion idag och kan jag ta bort?

 

Om Sync och Mesh:

Citat

File synchronization which allowed files and folders between two or more computers be in sync with each other or with the cloud storage on the web. Live Mesh also enabled remote desktop access via the internet using a web browser. .

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_live#Discontinued_services

Har ersatts av OneDrive så du kan ta bort dem.

 

3 timmar sedan, skrev mariannes:

I Windows 10 ingår Outlook och det skall finnas ett gratisprogram som heter Thunderbird. Vad skulle ni rekommendera? Och går båda att få via Microsoft Store från startmenyn?

Det beror på vad för mejlprogram man gillar. E-post-appen i Windows 10 är enklare och Thunderbird är ett mer komplett program. Thunderbird hämtar man på dess webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Behåll Moviemaker. Det är ett litet smidigt program. Tror också att du kan behålla PG utan problem

Ja, Pelle. Har använt dessa program från tidernas början!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag har också behållit Moviemaker. Inte heller har jag tagit bort WLM eller Fotogalleriet. WLM fungerar fortfarande för mig men Fotogalleriet gör inte det. Klickar jag på Fotogalleriet får jag upp följande meddelande: Det går inte att starta Fotogalleriet eftersom Microsoft SQL Server 2005 Compact Edition saknas. Vill du gå till Microsoft Download Center och installera det? |Gå till Download Center| |Avbryt|


Där valde jag Avbryt men eftersom jag inte längre tycker om appen Foton, som den har utvecklats, så har jag grävt upp Windows Fotovisare istället och den duger den med. Windows Fotovisare är numera min standard-fotovisare.

 

När det gäller Mozilla Thunderbird så ska du inte ladda ner den från Windows Store. Den ska laddas ner från sin hemsida. https://www.thunderbird.net/sv-SE/

 

Hej o tack!

Jag undrar om det kan bli problem med att ha kvar både Foton och Fotovisaren. Foton är på något integrerad med min Android så att jag ser Foton även i mobilen.

Hur fungerar Fotovisaren, är den enkel att använda, så att jag kan använda den och testa oberoende av andra program? Programmet Foton försvinner inte då jag laddar ner Fotovisaren eller hur är det?

Kan man redigera foton i Fotovisaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev mariannes:

Jag undrar om det kan bli problem med att ha kvar både Foton och Fotovisaren.

Nej det är inget problem. Jag har båda två. Windows uppdaterar ständigt Foton hos mig så det är ju möjligt att den till sist blir bra igen.

49 minuter sedan, skrev mariannes:

Hur fungerar Fotovisaren, är den enkel att använda, så att jag kan använda den och testa oberoende av andra program? Programmet Foton försvinner inte då jag laddar ner Fotovisaren eller hur är det?

Fotovisaren är mycket enkel att använda. Det är bara att klicka på den när man ska använda den.  Programmet Foton försvinner INTE när du har gjort Fotovisaren till din standardapp. Fotovisaren är inget du laddar ner. Den finns ju redan i ditt Windows 10. Du plockar bara fram den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Nej det är inget problem. Jag har båda två. Windows uppdaterar ständigt Foton hos mig så det är ju möjligt att den till sist blir bra igen.

Fotovisaren är mycket enkel att använda. Det är bara att klicka på den när man ska använda den.  Programmet Foton försvinner INTE när du har gjort Fotovisaren till din standardapp. Fotovisaren är inget du laddar ner. Den finns ju redan i ditt Windows 10. Du plockar bara fram den.

 

 

 

Då ska jag definivt försöka plocka fram den. Jag har den uppgraderade varianten av w 10.Hur var det kan man redigera foton också`?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det kan man inte. Den visar bara fotona. Men med Foton kan man redigera, som du förmodligen vet.

 

Det var för övrigt lätt som en plätt att plocka fram Windows fotovisare för mig eftersom jag liksom du har uppgraderat från Windows 7 (eller 8.1). Så här ser det numera ut hos mig när jag högerklickar på en bild för att välja vilket program jag vill öppna med

828500421_Bildppnamed.png.60dce5bc5e7ad19506f49f6e0df8f4a8.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Nej det kan man inte. Den visar bara fotona. Men med Foton kan man redigera, som du förmodligen vet.

 

Det var för övrigt lätt som en plätt att plocka fram Windows fotovisare för mig eftersom jag liksom du har uppgraderat från Windows 7 (eller 8.1). Så här ser det numera ut hos mig när jag högerklickar på en bild för att välja vilket program jag vill öppna med

828500421_Bildppnamed.png.60dce5bc5e7ad19506f49f6e0df8f4a8.png

Som du ser så råkade jag faktiskt ha kvar den? Tack för din skärmdump, hade annars fått huvudbry tror jag genom att försöka plocka fram något som jag redan hade!! Det ser ungefär lika ut hos mig som hos dig!

TAck!

Skärmklipp 2018-08-23 11.13.59.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mariannes:

Som du ser så råkade jag faktiskt ha kvar den? Tack för din skärmdump, hade annars fått huvudbry tror jag genom att försöka plocka fram något som jag redan hade!! Det ser ungefär lika ut hos mig som hos dig!

TAck!

Skärmklipp 2018-08-23 11.13.59.png

Medelst vi är på gång, hur bär jag mig åt för att få en skärmdump på endast den del av skärmen jag vill visa? Och hur raderar jag en fil som jag lagt upp här? Skulle korrigera dumpbilden men kunde inte radera den befintliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mariannes:

Medelst vi är på gång, hur bär jag mig åt för att få en skärmdump på endast den del av skärmen jag vill visa?

Använder du Skärmklippverktyget för att ta skärmdumpar?

I så fall startar du Skärmklippverktyget och väljer:

Nytt - Rektangulärt klipp

Markera sedan det område du vill ha en skärmdump av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Använder du Skärmklippverktyget för att ta skärmdumpar?

I så fall startar du Skärmklippverktyget och väljer:

Nytt - Rektangulärt klipp

Markera sedan det område du vill ha en skärmdump av.

Vad gör jag för fel? Det funkar inte....Klarar markeringen men sen blir det en dump på hela skärmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har "dragit markören runt det område du vill ta en bild av" (och släppt) ska du få upp det här fönstret

1100260433_Skrmklippdramarkren.png.89cb3cd4d919156a4f31d3aafac4d7ff.png

 

När du därefter klickar på stäng-krysset i ovanstående fönster får du upp en dialogruta som säger: Vill du spara ändringar i klippet? Du kan spara klippet som en HTML-, PNG-, GIF- eller JPEG-fil
|Ja|  |Nej|  |Avbryt|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-22 på 16:15, skrev Cecilia:

 

Om Sync och Mesh:

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_live#Discontinued_services

Har ersatts av OneDrive så du kan ta bort dem.

 

Det beror på vad för mejlprogram man gillar. E-post-appen i Windows 10 är enklare och Thunderbird är ett mer komplett program. Thunderbird hämtar man på dess webbplats.

Hej igen och tack.

Jag har redan Outlook 2010 installerad på datorn. Den kom med Office Hem och Student 2010 vilket jag hade köpt. Jag har inte använt eller konfigurerat Outlook 2010. 

Har försökt leta på nätet för att hitta info om hur/om programmet går ihop med Windows 10 vilket jag nu kör med. Vad jag kan se så har folk haft problem när de försökt lägga till andra email program som t ex Hotmail. Men om jag bara använder Outlook och inte lägger till andra, kommer det att funka då?

Vågar jag riskera att starta Outlook 2010?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev mariannes:

Men om jag bara använder Outlook och inte lägger till andra, kommer det att funka då?

Vågar jag riskera att starta Outlook 2010?

Ja. Varför skulle det inte göra det? Du kan ha både Mozilla Thunderbird och Microsoft Outlook i datorn. Det har jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev mbgtmari:

Ja. Varför skulle det inte göra det? Du kan ha både Mozilla Thunderbird och Microsoft Outlook i datorn. Det har jag.

Okej. Vilken version av Outlook har du? Jag har ju 2010...Skulle vara skoj att testa båda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Office 2010 ska vara kompatibel med Windows 10, om de inte har ändrat något nyligen.

Jag hittade också denna länk:

https://www.msoutlook.info/question/windows-10-and-outlook-compatibility

Tack för hjälpen!

PS

Fick inte skärmdumpen att fungera...kanske gör något i fel ordning. Kollar på det senare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mariannes:

Fick inte skärmdumpen att fungera...kanske gör något i fel ordning.

1. Klicka på Nytt ! Då lägger det sig en dimma över hela skärmen. I denna dimma tar du dig fram för att

2. Dra markören runt det område du vill ta en bild av !

3. För vad du sen ska göra Se mitt inlägg här ovanför med skärmklipp av fönstret du då får upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev mbgtmari:

När du har "dragit markören runt det område du vill ta en bild av" (och släppt) ska du få upp det här fönstret

1100260433_Skrmklippdramarkren.png.89cb3cd4d919156a4f31d3aafac4d7ff.png

 

När du därefter klickar på stäng-krysset i ovanstående fönster får du upp en dialogruta som säger: Vill du spara ändringar i klippet? Du kan spara klippet som en HTML-, PNG-, GIF- eller JPEG-fil
|Ja|  |Nej|  |Avbryt|

 

Ja! Nu funkar det. Jag har blivit missledd "i dimman". Men säg mig, som jag gör nu så letar jag fram skärmskyddverktyget genom att söka programmet. Något lättare sätt finns det? Kan jag t ex få verktyget till aktivitetsfältet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...